י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ליברמן ולפיד ירימו ידיים?

בלוף הגיוס נחשף: כך מסקנות הוועדה ישנו את הקרב על החוק

האם הקרב על חוק הגיוס בין ליברמן ולפיד לחרדים יסתיים בעקבות הדו"ח הדרמטי של צה"ל? אם שני הפוליטיקאים שרוכבים על גיוס החרדים, אכן יאמצו את הדו"ח הצה"לי שפורסם אתמול, הרי שהח"כים החרדים עשויים לצאת מנצחים בקרב | כאשר נושא קביעת היעדים יירד מהשיח

בלוף הגיוס נחשף: כך מסקנות הוועדה ישנו את הקרב על החוק
חרדי בלשכת גיוס צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מערכת הבחירות השלישית היא במובן מסוים, בעקבות הקרב על הגיוס. נזכיר כי הקרב החל לפני כשנה וחצי עם ביטול חוק הגיוס על ידי בג"צ והניסיון לחוקק חוק גיוס מקצועי שגיבש משרד הביטחון תחת השר דאז אביגדור ליברמן - מה שהוביל להתכתשות עזה בינו לבין המפלגות החרדיות ולהתעקשות מצידם של ליברמן ולפיד שלא לשנות "אות או פסיק" מהחוק.

הקרב החל בעקבות הסנקציות שהגיעו מלווים ליעדי הגיוס שהיו עיקר החוק בעקבות נזיפת שופטי בית המשפט העליון על הבלוף שטומן בחובו החוק הקיים, כאשר בסיעות החרדיות הביעו תחילה התנגדות לחוק שהציע שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן.

כעת, המציאות הפוליטית צפויה להשתנות עם הגשת דו"ח מקצועי של האלוף רוני נומה, הקובע בין הייתר כי היעדים שנקבעו, הצבא לא עמד בהם, כאשר הנתונים שדווחו בשנים האחרונות היו מזויפים - מה שעלול להקל על דרישת החרדים לשנות את החוק שהגיע מהוועדה המקצועית במשרד הביטחון.

חברי הוועדה שהגישה אתמול (חמישי) את מסקנותיה לרמטכ"ל ממליצה "כי על הדרג מוטלת החובה לגבש אסטרטגיה לאומית - חברתית בנושא גיוס ושירות בני המגזר החרדי בצה"ל בראיית הצוות על אסטרטגיה זו לעסוק בין הייתר בסוגיית השוויון בנטל ושירות חובה לכולם בין אם הוא ביטחוני או חברתי בהתייחס לאוכלוסיה החרדית", נקבע.

בין השורות עולה שוב ושוב רמז עבה כי הדרג המדיני המחוקק צריך לשנות מסלול בכל הנוגע לשילוב חרדים, כשהנושא הניצי שעלה על השולחן הפוליטי לפני כשנה וחצי, היה נושא היעדים, כשהדו"ח ממליץ בעצם שינוי חשיבה מקצועית של צה"ל בכל הנוגע לעניין מה שיקל על הדרגים הפוליטיים החרדים לגרום לאימוץ עמדתם.

כך נכתב בדו"ח כי הוועדה דנה בנושא 'גיל הפטור' שעומד כיום על 24 ועל שילוב בנושא של החרדים בתעסוקה שנכתב; "אנו ממליצים להוריד באופן הדרגתי את גיל הפטור כך שישרת את האסטרטגיה הלאומית שתסוכם". הוועדה קובעת עוד באופן דרמטי כי "הצבת יעדים לא הובילה בהכרח להגדלת היקפי בגיוס החרדים ויש כי להגדיר מנגנונים אחרים לכך".

הוועדה ממליצה: לחוקק חוק מיהו חרדי

בין שורות הדו"ח העומד על סך כ-40 עמודים העלו את השאלה שעלתה לא אחת לדיונים בוועדות הכנסת גם בוועדות שעסקו בגיוס החרדים תחת השאלה "מהו הגדרה של חרדי", כשבדו"ח נכתב כי הגדרת מיהו חרדי בחוק לצורך הדיווח של מערכות בתהליך הספירה גרם לבסיס הטעות בספירת החרדים בצה"ל, כאשר צה"ל סופר כיום חרדים לפי בסיס החוק למרות שישנם גם חיילים שבאו מרקע חרדי אבל אינם מנהלים אורח חיים חרדי בעת הגיוס.

לכן המליצו צוות הוועדה המיוחדת כי על "הדרג המדיני לתקן את הקריטיריונים להגדרת חרדי שתיכלל בהצעת חוק הגיוס החדש", שצוות הבדיקה ממליץ "לכלול בנוסף להגדרה פורמלית העוסקת ברקע החינוכי של המחשב גם קריטיריונים מהותיים ביחס לאורח חייו של המלש"ב (המיועד לשרת בצה"ל) בעת הגיוס".

חוק הגיוס תיקון חוק הגיוס גיוס חרדים לצה''ל אביגדור ליברמן יעדי הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד