י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הפרקליט החדש מחמיר מהיועמ"ש

התפתחות דרמטית: חקירה פלילית בפרשת 'המימד החמישי' של בני גנץ

התפתחות דרמטית בפרשת החברה של בני גנץ, תוך יממה. לאחר שהיועמ"ש הורה אמש לפתוח ב'בדיקה' משטרתית, מ"מ פרקליט המדינה החדש מורה הערב על 'חקירה פלילית' בפרשה, זאת 11 ימים לפתיחת הקלפיות - מה שעלול אולי להזיק למפלגת 'כחול לבן' ששומרת על יתרון בסקרים | גנץ מגיב: "אין בפרשה הזו שום אלמנט פלילי מבחינתי. מי שדוחף את זה הוא הליכוד"

התפתחות דרמטית: חקירה פלילית בפרשת 'המימד החמישי' של בני גנץ
בני גנץ צילום: פלאש 90

יממה לאחר ההוראה של היועמ"ש לפתוח ב'בדיקה' פלילית, ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד, החליט הערב (חמישי) לפתוח ב'חקירה' פלילית בפרשת המימד החמישי.

החלטתו של מ"מ פרקליט המדינה, באה לאחר שבחן את המסמכים, חוות דעת קודמות שנכתבו לפני מספר חודשים בפרקליטות, וישיבות שקיים עם גורמים בכירים בפרקליטות, להעביר את נושא החשדות בעניין חברת "המימד החמישי" לחקירה פלילית.

החקירה תוטל על משטרת ישראל. ככל שיעלה צורך בכך, המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) תעורב בחקירה, מאחר וישנם לכאורה גם אנשי משטרה הצפויים להיחקר.

כזכור, אמש דווח ב'ערוץ 13', כי מיד לאחר הבחירות תיפתח בדיקה משטרתית בפרשת 'המימד החמישי' בראשה עמד יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ, אולם כאמור, תוך יממה הבדיקה הופכת לחקירה פלילית.

על פי הדיווח של אביעד גליקמן ב'ערוץ 13', בני גנץ, אינו חשוד בשלב זה, אולם הוא ככל הנראה יוזמן למתן עדות פתוחה על החברה שעמד בראשה.

יו"ר 'כחול לבן', ח"כ בני גנץ הגיב הערב (חמישי) בכנס לישראלים דוברי רוסית בתל אביב ואמר: "יש לי אמון רב במערכת אכיפת החוק ואין לי בעיה עם אף בדיקה שרוצים לעשות. אין בפרשה הזו שום אלמנט פלילי מבחינתי. מי שדוחף את זה הוא הליכוד, מבינים שם שב-17.3 נתניהו הוא לא נחשד, לא נחקר, ולא בשימוע. ב-17.3 ראש הליכוד נתניהו יושב על ספסל הנאשמים. משם מגיע הרעש. אני סמוך ובטוח שלא יהיה שום דבר וסומך על גורמי אכיפת החוק".

ראש הממשלה נתניהו הגיב אמש לפרסום בקצרה וכתב: "זהו ערב עצוב למדינת ישראל".

בתוך כך, בעקבות החלטת מ"מ פרקליט המדינה לפתוח בחקירה פלילית בפרשת המימד החמישי, עורך הדין יצחק בם המייצג את ארגון לביא שהגיש את הבקשה לפתיחת החקירה: "על פי הודעת דוברות משרד מבקר המדינה בזמן אמת, גנץ עמד בחזית המגעים בין המימד החמישי למשטרת ישראל. במהלך מגעים אלו, הוצגו מצגים כוזבים שהביאו את המשטרה להתקשרות עם המימד החמישי".

לדבריו, "לא ייתכן שמי שעמד בראש פירמידת מצגי השווא יחמוק מחקירה. התחושה היא שבעוד שמ"מ פרקליט המדינה לוחץ על הגז, היועמ"ש מרים בלם יד. מן הראוי שהיועץ המשפטי יתמקד בחקר האמת ולא בשמירה על גנץ בתקופת הבחירות".

נזכיר כי לפני כשלושה חודשים, דיווחנו כי פרקליטות המדינה החלה בבחינת החומרים בתיק המימד החמישי - בני גנץ. בחינת החומרים הגיעה בעקבות עתירה לבג"צ אותה הגיש ארגון לביא לזכויות אדם ומינהל תקין בדרישה להורות למשטרה לפתוח בחקירה בנושא. בתגובת המקדמית למדינה הודיעה הפרקליטות כי משכו את חומרי החקירה ממש לאחרונה מלשכת יועמ"ש מבקר המדינה והחלו בבחינת החומרים.

בעתירה דרשו בארגון לביא מבית המשפט העליון להורות ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה לפתוח בחקירה פלילית בפרשייה וזאת "בעקבות ממצאי דו"ח מבקר המדינה, ממנו עלה לכאורה כי במהלך משא ומתן עם המשטרה ביחס לפרויקט טכנולוגי שלמשטרה היה עניין בו, הציגו אנשי "המימד החמישי" מצגים כוזבים בפני המשטרה. לפי הדו"ח חברת "המימד החמישי" הציעה למשטרה להתקשר בחוזה רחב היקף למכירת טכנולוגיה ייחודית." נכתב בעתירה.

כאמור בעקבות העתירה של ארגון לביא, בתגובה שהוגשה שבוע קודם לכן לבית המשפט, הודיעה הפרקליטות כי "החומרים המבוקשים הועברו מלשכת המבקר והתקבלו בלשכת המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים רק ביום 22 באוקטובר 2019, היינו לאחרונה ממש. חומרים אלו ייבחנו ולאחר מכן תתקבל ההחלטה המתאימה."

יש לציין כי החומרים הועברו מידי יועמ"ש המבקר ביום האחרון שהוקצב לעניין על ידי בית המשפט, והפרקליטות מתחה את החבל עד קצהו האחרון. בעקבות התגובה בית המשפט ביקש מארגון לביא להודיע בתוך שבוע ימים האם בכוונתם לעמוד על העתירה.

מדו"ח מיוחד של מבקר המדינה בעניין מערך הרכש במשטרת ישראל, עלה כי בשנת 2016 פנתה "המימד החמישי" אל המשטרה והציעה לה לרכוש מערכת טכנולוגית מתקדמת שהיא מפתחת. לאחר בדיקות שונות היה צורך לבצע פיילוט על מנת לבדוק את יכולות המערכת, דבר שהצריך אישור ועדת פטור במשרד האוצר לפי תקנה 11 לתקנות חובת מכרזים. לוועדת המכרזים שדנה בעניין הפטור הוצגו נתונים ביחס לחברה, יכולותיה ולקוחותיה אשר בעקבותם אישרה הוועדה את הפטור ממכרז.

לוועדת המכרזים הוצגה חוות דעת של מנהל הטכנולוגיות של משטרת ישראל. חוות הדעת כללה לכאורה פרטים כוזבים ביחס לחברת המימד החמישי, ניסיונה וללקוחותיה. על-פי חוות הדעת שהוגשה לוועדת המכרזים ב-2016, החברה הייתה קיימת ארבע שנים, אף שהיא התאגדה רק בשנת 2014. בנוסף נאמר, כי לחברה חמישה לקוחות שהנם גופים ביטחוניים וכי קיים אצלה זה שנה וחצי מוצר מדף - מבדיקת המבקר עולה לכאורה כי מדובר בפרטים שאף הם כוזבים. ולכאורה לחברה לא היה מוצר מדף ולא היה לה שום לקוח שהינו ארגון בטחוני.

חקירה פלילית עו"ד דן אלדד בני גנץ המימד החמישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד