י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סעו כחוק, זה לא צחוק

אל תזלזלו באי מתן זכות קדימה - אפשר להגיע לכלא

לרוב, אשמה בגין אי מתן זכות קדימה תתייחס לאי ציות לתמרורים המורים על מתן זכות קדימה. אך מעבר לכך, ישנם מספר מקרים בהם יש לתת זכות קדימה גם כאשר לא הוצב תמרור, וזאת בהתאם לכללים הבאים | עורך הדין רוני פאלוך מסביר

אל תזלזלו באי מתן זכות קדימה - אפשר להגיע לכלא
אילוסטרציה צילום: pixabay

עבירת אי מתן זכות קדימה משמשת לרוב "כעבירת סל" ולמעשה מצטרפת לעבירה שנחשבת לעבירה עיקרית לדוגמא: נסע במהירות מופרזת תוך אי מתן זכות קדימה... נהג בקלות ראש כאשר לא נתן זכות קדימה לרכב אשר בא מימינו.. וכו'. עם זאת, עבירת אי מתן זכות קדימה יכולה לעמוד לבדה בעוד העונש שנקבע בגין אי מתן זכות קדימה יכול להיות קנס, פסילה, ואף מאסר בפועל – תלוי בנסיבות המקרה ובתוצאותיו של המקרה הספציפי של אי מתן זכות קדימה.

"נוהג רכב המתקרב בכביש לצומת או להתמזגות כבישים שלפניהם מוצב תמרור המציין מתן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה, יאט ובמקרה הצורך יעצור את רכבו כדי לתת זכות קדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת, או להתמזגות הכבישים מכביש אחר".

"מתן זכות קדימה" – אי המשכת הנסיעה או התחלתה, כאשר על ידי כך עלול הנוהג ברכב הנדרש לתת זכות קדימה לנוהגים ברכב אחר, לאלצם לסטות מקו נסיעתם או לשנות את מהירות נסיעתם".

לרוב, אשמה בגין אי מתן זכות קדימה תתייחס לאי ציות לתמרורים המורים על מתן זכות קדימה. אך מעבר לכך, ישנם מספר מקרים בהם יש לתת זכות קדימה גם כאשר לא הוצב תמרור, וזאת בהתאם לכללים הבאים:

במידה ומתקרבים לצומת (או לדרך) מספר רכבים, כל רכב ייתן זכות קדימה לרכב אשר מגיע מימין אליו.

עורך הדין פאלוך.

רכב אשר התקרב לצומת והוא מעוניין לפנות שמאלה או לבצע פניית פרסה, ייתן זכות קדימה לרכבים הבאים ממולו ואשר נמצאים בצומת או קרוב אליה.

רכב אשר יוצא מרכב עפר לרכב סלולה, ייתן תמיד זכות קדימה לרכב הנוסע בדרך הסלולה. כנ"ל לגבי רכב אשר יוצא מחצרים, גישה לבית, תחנת שירות, תחנת דלק, מקום חניה וכדומה.

במידה ורכב מתקרב לצומת בה קיים רמזור, מוטל על הנהג לציין לאורות הרמזור. במידה ודולק ברמזור אור צהוב מהבהב, מוטל על הנהג להאט ואף לעצור את רכבו במידת הצורך. יצוין כי במקרים אלה, פעמים רבות ישנם תמרורים הצמודים לרמזורים ואשר מציינים למי נתונה זכות הקדימה.

נהג אשר נתיב נסיעתו הסתיים צריך לתת זכות קדימה לרכבים בנתיב אליו הוא מבקש להשתלב.

נהג לא ייכנס לצומת גם אם תמרור או רמזור מתירים זאת, וזאת כאשר הוא יודע שכניסתו לצומת עלולה ליצור הפרעה לתנועה.

יודגש - לא אחת אני נתקל בנהגים הטוענים כי "עצרנו עצירה מוחלטת.." אין זה רלוונטי כלל לענין מתן זכות הקדימה. יתכן ונהג עצר 100 שעות, 6 גלגלים..., זכות קדימה הוא השלב אח"כ.

למענה מענה ווטסאפ ישיר בעניני תחבורה 054-313-1111
הכותב הינו שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" העוסק בתחום התעבורה

Www.tahavura.co.il

אין באמור משום יעוץ משפטי, מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין.

זכות קדימה עבירות תעבורה רוני פאלוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד