י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עצוב מאוד

למכירה: בית כנסת עתיק ב-3000 יורו בלבד

מועצת העיירה שטה בליטא, מציעה למכירה מבנה נטוש ששימש בעבר כבית הכנסת של העיירה, שבתחילת המאה הקודמת כשבעים אחוזים מתושביה היו יהודים. הסיבה העצובה: לקהילה היהודית אין כסף לרכוש ולשפץ אותו

למכירה: בית כנסת עתיק ב-3000 יורו בלבד
בית הכנסת בליטא; אז והיום צילום: הקהילה היהודית בליטא

איתמר אייכנר כתב 'ידיעות אחרונות' ו - Ynet. מדווח על הסיפור העצוב של בית הכנסת הנטוש בליטא: מועצת העיירה שטה בליטא מציעה למכירה מבנה נטוש ששימש בעבר כבית הכנסת של העיירה, שבתחילת המאה הקודמת %68 מאוכלוסייה היו יהודים.

בבית הכנסת העתיק שרידים של עיטורים יפים ומרשימים, שריד לאחד מ-220 שטייטעלים וקהילות יהודיות ברחבי ליטא שהתרוקנו בקיץ 1941 מהמוני היהודים שמילאו אותם.

המדובר בבית כנסת שנבנה בסוף המאה ה - 19 .חשיבותו ההיסטורית רבה בשל העובדה שנותרו מעט מאוד בניינים של הקהילה היהודית העתיקה באיזור.

איתמר אייכנר מדווח, כי שגריר ישראל בליטא יוסי לוי דיווח למשרד החוץ כי המחיר ההתחלתי המבוקש על ידי המועצה הוא 3000 אירו, ואם המכירה הפומבית אכן תצא לפועל, המחיר הסופי עשוי להאמיר ולהיות גבוה הרבה יותר.

"אין ספק שהצעת המבנה הנטוש למכירה משקפת את המצב העגום מאוד, במדינה שהיתה עד השואה ממלכה יהודית משגשגת שכרבע מיליון יהודים חיו ויצרו בה וכעת נותר בה קומץ יהודים. מכירת המבנה היא תזכורת עגומה במיוחד להיעדר פתרון לרכוש היהודי במדינה שהיתה פעם ממלכה יהודית. על פי החלטה ליטאית משנת 1992 אמורים היו מבני בתי הכנסת לחזור לידיים יהודיות, אולם בפועל הועברו עד כה רק חלק מהמבנים לקהילות היהודיות המזעריות של ליטא, וגם אלו שהועברו משוועות הן לשיפוץ והן למתפללים - ושניהם לא בנמצא". כך דברי השגריר.

ליטא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד