י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הציבור חושש להצביע בגלל הקורונה

בשני הסקרים: הליכוד עוקפת את כחול לבן; מצב הגושים מדאיג

שמונה ימים בלבד לבחירות, ותזוזה קלה נרשמת במנדטים עד כדי מהפך בהובלה • הליכוד עוקפת את כחול לבן בשני סקרים שמתפרסמים הערב • עם זאת, שני הגושים עדיין לא מצליחים לכבוש את פסגת ה-61, מה שעלול לגרור מערכת בחירות רביעית בתוך שנה • ומה עם החרדים

בשני הסקרים: הליכוד עוקפת את כחול לבן; מצב הגושים מדאיג
עוגה שהכינו תומכי 'הליכוד' צילום: הדס פרוש, פלאש 90

שמונה ימים בלבד לבחירות, ותזוזה קלה נרשמת במנדטים בסקר שערכו ב'חדשות 12'. עם זאת, 2 הגושים עדיין לא מצליחים לכבוש את פסגת ה-61, מה שעלול לגרור מערכת בחירות רביעית בתוך שנה.

על פי הסקר, אילו הבחירות לכנסת ה-23 היו מתקיימות היום, מפלגת הליכוד הייתה עושה מהפך ומקבלת 34 מנדטים, לעומת 'כחול לבן' שצונחת ל-33 מנדטים בלבד. הרשימה הערבית המשותפת עם 13 מנדטים.

הגוש החרדי שומר על כוחו ומקבל 16 מנדטים, ש"ס בראשות אריה דרעי 8 לעומת 9 בבחירות האחרונות ויהדות התורה בראשות יעקב ליצמן 8 לעומת 7 בבחירות האחרונות. 

העבודה – גשר - מרצ בראשות עמיר פרץ, אורלי לוי אבקסיס וניצן הורוביץ מקבלת 10 מנדטים. ימינה בראשות נפתלי בנט עם הרב רפי פרץ, איילת שקד ובצלאל סמוטריץ' מקבלת 7 מנדטים.

ישראל ביתנו בראשותו של אביגדור ליברמן נחלשת ומקבלת 7 מנדטים בלבד.

עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר לא עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 1.5% מקולות הבוחרים.

על פי החלוקה לגושים: גוש הימין עם 57 מנדטים, גוש השמאל-ערבים עם 56 מנדטים, וליברמן שלא נספר באף אחד מן הגושים עם 7 מנדטים בלבד.

אחד הנתונים החשובים במערכת הבחירות האחרונה היא מידת התאמה לראשות הממשלה. בימים האחרונים ניתן לראות התחזקות משמעותית של נתניהו מול גנץ במדד הזה. נתניהו: 43%, גנץ: 33%, אף אחד מהם: 18%, לא יודע: 6%.

בליכוד אמרו בעקבות סקר 'החדשות' הערב: משמעות הסקר הערב בחדשות 12: אם בן גביר פורש, יש 61 וממשלת ימין.

בן גביר הגיב לליכוד ואמר: במועד א' לא השגתם 61, במועד ב' השגתם 55. אז על מי אתם עובדים? הבנו שחשוב לכם לקבל יותר מכחולבן כדי להיות ראשונים ברוטציה עם גנץ (שמאל, חלש) אבל לנו חשוב להקים ממשלת ימין מלא מלא של 61.

מסקר 'כאן 11' עולה: כי אילו הבחירות לכנסת ה-23 היו מתקיימות היום, מפלגת הליכוד הייתה עושה מהפך ומקבלת 35 מנדטים, לעומת 'כחול לבן' שצונחת ל-34 מנדטים בלבד. הרשימה הערבית המשותפת עם 14 מנדטים.

הגוש החרדי נחלש מעט ומקבל 15 מנדטים, ש"ס בראשות אריה דרעי 8 לעומת 9 בבחירות האחרונות ויהדות התורה בראשות יעקב ליצמן 7 לעומת 7 בבחירות האחרונות. 

העבודה – גשר - מרצ בראשות עמיר פרץ, אורלי לוי אבקסיס וניצן הורוביץ מקבלת 9 מנדטים. ימינה בראשות נפתלי בנט עם הרב רפי פרץ, איילת שקד ובצלאל סמוטריץ' מקבלת 6 מנדטים.

ישראל ביתנו בראשותו של אביגדור ליברמן נחלשת ומקבלת 7 מנדטים בלבד.

עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר לא עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 1.3% מקולות הבוחרים.

על פי החלוקה לגושים: גוש הימין עם 56 מנדטים, גוש השמאל-ערבים עם 57 מנדטים, וליברמן שלא נספר באף אחד מן הגושים עם 7 מנדטים בלבד.

לשאלה אם בגלל החשש מהנגיף הנשאלים לא ילכו להצביע ענו 80 אחוז כי הם אינם חוששים. 14 אחוזים ענו כי הם חוששים ללכת להצביע.

הפרשן הפוליטי של 'חדשות 12' ניתח את תוצאות בחשבון הטלגרם שלו, וכתב כך: "עשרות סקרים פורסמו מאז תחילת הבחירות. כולם משעממים, ללא שום שינוי. הסקר הטרי שערך מנו גבע במיוחד עבור N12, שבוע בלבד לפני פתיחת הקלפיות, הוא הראשון שמנבא שינוי משמעותי. אחרי 75 ימים של קיפאון, ובפעם הראשונה, עובר הליכוד לעמדת הובלה. פיגור של שני מנדטים הפך בתוך ארבעה ימים ליתרון של מנדט. גנץ איבד מנדט אחד ימינה לליכוד, עוד אחד לעבודה-גשר-מרצ. כתוצאה מכך, גם גוש הימין מתחזק במנדט, ל-57, עדיין רחוק משמעותית ממספר הקסם: 61.

אבל גנץ רחוק עוד יותר. לאחר שתקוותו לבלוק חוסם של המרכז-שמאל-ערבים נגד נתניהו נכזבה, הוא עבר השבוע להשתמש בביטוי הטעון-משהו "רוב יהודי". גם הרוב הזה נראה רחוק מאי פעם: גם אם מצרפים לגנץ ולפרץ את ליברמן, עומדים לרשותם 50 חברי כנסת בלבד, שבעה פחות מהבלוק המחוזק של נתניהו. כדי להקים ממשלה, על פי הסקר הזה, יזדקק לתמיכת רוב הרשימה המשותפת ולהימנעות של השאר.

מה קרה ב-96 השעות האחרונות? קודם כל, המשך המגמות הקיימות של התחזקות נתניהו והיחלשות גנץ בהתאמה לראשות הממשלה. סדר היום המדיני-בריאותי-בטחוני השתלט על הפלילי, והפער בין השניים עומד כבר על עשרה אחוזים תמימים, בהשוואה לשוויון מוחלט לפני חודש בלבד. המעבר מגנץ לנתניהו הוא ישיר: לפי הסקר חמישה אחוזים מהאוכלוסיה, שבינואר ראו ביושב-ראש כחול לבן מתאים יותר לתפקיד שינו את דעתם וסבורים כעת שנתניהו הוא האיש.

שנית, פצצת המימד החמישי. למרות ההבהרה של היועץ המשפטי לממשלה, שלפיה בני גנץ איננו חשוד בחקירה הפלילית החדשה, מחצית מבעלי הדעה סבורים שגנץ היה מעורב, בהם כעשרים אחוז מבעלי הדעה בגוש המרכז-שמאל. כשבוחנים את שני הנתונים האלה מבינים את שינוי המגמה בסקרים.

הראשון שזיהה, יש לומר, הוא שלמה פילבר, יועץ אסטרטגי וסוקר למחייתו ועד מדינה על פי תוארו. מכון דיירקט פולס שלו בישר כבר בחמישי על הובלה של הליכוד והתחזקות של הימין, בשיעור גבוה עוד יותר.

שתי החדשות שהשתלטו על סדר היום ביממה האחרונה יכולות, אולי, ללמד לגבי ההמשך: רוב גדול בציבור מרוצה מהתנהלות הממשלה בנושא הקורונה, אבל רוב גדול עוד יותר איננו מרוצה מהתנהלות נתניהו ובנט בנושא עזה.

סימן השאלה הגדול, מעבר להמשך ההדבקה מהמזרח והירי ממערב, הוא מה יעשה הסקר. התחושה החמוצה בקרב בוחרי כחול לבן ניכרת לעין, לאור התסכול מחוסר היכולת הנראה לעין להוציא את בנימין נתניהו מבלפור. האם המעבר לפיגור הן בגושים והן במפלגה הגדולה יוביל להתעוררות וחזרה הביתה, או הפוך – להתעצמות התחושה שאין דרך לנצח, ולפיכך להישארות בבית.

הסקרים מעידים עדיין על פער של 4 אחוז לטובת גנץ בנכונות לצאת להצביע בין מצביעי שני המחנות, קטן יותר משהיה אבל עדיין משמעותי. אחוזי ההצבעה האלה, במיוחד על רקע החשש מהידבקות, יקבעו מי – אם בכלל – ישתה שמפניה בלילה שבין שני לשלישי. למרבה הצער, גם על פי הסקר הנוכחי התרחיש הריאלי הוא עדיין, למרבה הבלהה, בחירות רביעיות".

סקר חדשות 12: מזמין הסקר: חברת החדשות, עורך הסקר: מדגם ייעוץ ומחקר בראשות מנו גבע, מועד איסוף הנתונים: 23.2.2020, אוכלוסיית המחקר: מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה, מספר המשיבים בפועל: 501, מספר המתבקשים להשתתף: 3,455, טעות הדגימה המירבית: 4.4%+, שיטה סטטיסטית: הסקר בוצע בשיטות סטטיסטיות מקובלות, שיטת הדגימה: דגימת שכבות ובתוך השכבות דגימה אקראית, אופן ביצוע הסקר: אינטרנטי + טלפוני.

סקר כאן 11: תאריך ביצוע הסקר: 20.2 עד 23.2, מזמין הסקר: כאן חדשות, עורך הסקר: מכון KANTAR, האוכלוסייה ממנה נלקח המדגם: מדגם ארצי ומייצג של האוכ' בישראל בגילאי 18+, מספר האנשים שהתבקשו לענות: 2,803, מרווח הטעות: 3.8%+, הפלטפורמה: סקר אינטרנטי וטלפוני.

סקר מנדטים הליכוד מפלגת כחול לבן בחירות לכנסת ה-23

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד