י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לאחר בחירת הרב החדש

הכרעה ב'מבשרת ציון': פורים חוגגים בי"ד

לאחר שנים רבות שבמבשרת ציון היו קוראים את מגילת אסתר גם בי"ד וגם בט"ו, פסק המרא דאתרא הגר"ש בן עזרא שנבחר השנה לרב היישוב: "לקבוע שיהיו קוראים רק בי"ד"

הכרעה ב'מבשרת ציון': פורים חוגגים בי"ד
הגאון רבי שלמה בן עזרא צילום: יעקב כהן

הגאון רבי שלמה בן עזרא רבה של מבשרת ציון שבחודש תשרי האחרון הוכתר סופית כרב המקום לאחר שבחירתו נסחבה כשני עשורים ובוטלה ע"י בג"ץ שלושה פעמים הוציא פסק הלכה בו הוא קובע יחד עם רבני המקום ובהתייעצות עם הראשון לציון הגר"י יוסף ורבני ירושלים כי פורים במבשרת ציון יחול בי"ד כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

ב'מבשרת ציון' הסמוכה לירושלים חלוקים המנהגים בקהילות השונות מתי לקיים את יום הפורים. הבלבול בנושא היה גדול חלקם נוהגים בי"ד כשאר ערי הארץ כולל קריאת המגילה וכל  מצוות היום, וחלקם נהגו בט"ו כהוראתו של המרא דאתרא הקודם הגאון הרב מרדכי חזיזא זצ"ל.

בשו"ת שמש ומגן לרבה של ירושלים הגאון רבי שלום משאש זצ"ל מובא שפנה אליו המרא דאתרא בשנת תשמ"ו, ומבקש דעתו דעת תורה מה עם מבשרת ציון ומזה י"ד שנה נהגו לקרוא בט"ו לפי הוראת גדולי התורה והיראה שליט"א, לפני כשנה התעורר שוב הויכוח זה אומר בכה וזה אומר בכה ודאגתי שלא לעבור על לאו דלא תתגודדו. עכ"ל.

הרב בן עזרא ציין כי פסק הלכה זה לא התקבל בכל הקהילות, אלא בחלקו המזרחי צפוני מה שנקרא "מבשרת ירושלים" ובפרט לפי הוראתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל שיש לקרוא בי"ד, וכך נוהגים היום במעוז ציון - הקסטל וכן במבשרת החדשה, מלבד חלק  מהקהילות במבשרת הישנה, ובישיבה, וכולל האברכים מר"ץ בראשות הרב אורי כהן שנוהגים בט"ו כהוראת המרא דאתרא.

בכל התקופה הארוכה שלא היה ליישוב רב לא הצליחו לאחד את כלל הציבור תחת פסיקה אחת בעניין זה, הנוהגים בט"ו נתלו ואמרו הואיל וזה הוראת המרא דאתרא הרב מרדכי חזיזא זצ"ל  וכך נהגו כל השנים לא משנים החלטתו עד שיבוא מרא דאתרא חדש ושאר הציבור ע"פ הוראת רבותיהם, ובראשם הרב עובדיה זצ"ל קראו בי"ד.

על פי דברי הרב "כיום ב"ה לאחר היבחרי לכהן  כרב העיר מבשרת ציון, אמרתי אתן תחילה לבי בדחילו ורחימו לקיים מנהג אחד לבני המקום,  וכתבתי בזאת הצעת הדברים מה שנראה לענ"ד בחסדי ה' עלי".

הרב שלמה בן עזרא פורים מבשרת ציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד