י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

האם גם העסק שלך מחויב בהעסקת יועץ בטיחות או ממונה בטיחות בעבודה?

נראה כי ההבנה בדבר החשיבות העצומה של שמירה אקטיבית ומושכלת על נהלי בטיחות במקום העבודה חלחלה לא רק למקומות עבודה רבים, אלא גם לרשויות המדינה הרלבנטיות המחוקקות

האם גם העסק שלך מחויב בהעסקת יועץ בטיחות או ממונה בטיחות בעבודה?
בטיחות בעבודה צילום: pixsabay

שמירה על בטיחות העובדים במקום העבודה (כמו גם מבקרים, עוברי אורח וכל אדם אחר הנקלע למקום) היא כמובן ערך חשוב וראשון במעלה, ובשנים האחרונות אף זוכה ליותר ויותר התייחסות ככזה. נראה כי ההבנה בדבר החשיבות העצומה של שמירה אקטיבית ומושכלת על נהלי בטיחות במקום העבודה חלחלה לא רק למקומות עבודה רבים, אלא גם לרשויות המדינה הרלבנטיות המחוקקות ואוכפות כיום חוקים ותקנות שונות המתייחסות ספציפית לסוגיה זו. בתור מנהל או בעל עסק – האם גם העסק שלך מחויב בהעסקתו של ממונה בטיחות במקום העבודה או יועץ בטיחות? במידה ולא – אילו אנשי מקצוע מהתחום בכל זאת רצוי ביותר להעסיק?

ממונה בטיחות בעבודה – מי מחויב בהעסקתו?

נתחיל בהתייחסות לממונה בטיחות בעבודה, שכן מדובר בתקן חובה הנדרש על פי חוק במקומות עבודה מסוימים, כך שבמידה והעסק שלכם עומד בקריטריונים הרלבנטיים אתם מחויבים על פי חוק בהעסקתו, בין אם אתם מעוניינים בכך וחושבים שזה נחוץ ובין אם לאו.

אילו מקומות עבודה, אם כן, מחויבים בהעסקת ממונה בטיחות בעבודה? הקריטריונים לכך מפורטים כאמור בחוקי העבודה של משרד העבודה והרווחה וחובתו של כל מעסיק, בעל עסק או מנהל בכיר לברר ולהיות מודע לקריטריונים, על מנת שיוכל להכריע האם העסק שלו אכן עומד בהם ונדרש לכך על פי חוק. עם זאת, ניתן לאפיין באופן כללי את בתי העסק העומדים בקריטריונים אלו כבתי עסק בינוניים וגדולים יחסית, המעסיקים מעל למספר מסוים של עובדים. עסקים רבים בתחומי החקלאות והבנייה, למשל, מחויבים בהעסקת ממונה בטיחות בעבודה, והתקנות המפורטות קובעות כי בענפים מסוימים כל עסק המעסיק מעל לחמישים עובדים מחויב בכך, בעוד בענפים אחרים מחויבים בכך רק עסקים המעסיקים מעל למאה עובדים.

בנוסף לתקנות המפורטות של משרד העבודה, גם בתי עסק אשר אינם בהכרח עונים להגדרות הנ"ל נדרשים בהעסקת ממונה בטיחות במידה ומפקח עבודה אזורי הבוחן את העסק קובע כי עליו להעסיק בעל מקצוע זה.

יועץ בטיחות בעבודה ויועצי בטיחות אש – מומלץ גם אם לא חובה

בנוסף לממונה בטיחות בעבודה, בהעסקתו מחויבים עסקים שונים על פי חוק, קיימים אנשי מקצוע נוספים מעולם הבטיחות במקומות העבודה המועסקים באינספור ארגונים ובתי עסק, והעסקתם מתבקשת ביותר במקרים רבים. הדוגמה הכללית והמתבקשת ביותר לכך היא יועצי בטיחות בעבודה – יועץ בטיחות מסייע לעסק בבניית מערך בטיחות אפקטיבי ובהבטחת בטיחותם האישית של כלל העובדים, בין היתר באמצעות כתיבת נהלי בטיחות, תיקון נהלים קיימים, איתור מפגעי בטיחות פוטנציאליים ועוד אינספור פעולות ודרכי עבודה מקצועיות שונות.

סוג מסוים של יועצי בטיחות המועסקים בארגונים רבים הוא יועצי בטיחות אש, הרלבנטיים למגוון רחב של בתי עסק. במידה והעסק שלכם עושה שימוש בכימיקלים מסוכנים, למשל, כמו גם במיכון כבד או כל דבר אחר אשר עלול לייצר סכנה של אש, יועץ בטיחות אש הוא בהחלט בעל מקצוע שכדאי שתשקלו להעסיק...

לסיכום, גם אם אין חיוב בחוק בהעסקת יועצי בטיחות בעבודה וגם אם העסק שלכם אינו מחויב בהעסקת ממונה בטיחות, יכול מאוד להיות שכדאי לכם לשקול זאת בכל מקרה. זה יכול רק לעזור...

בטיחות בעבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד