י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ברוך דיין האמת

טרגדיה: האברך שחיזק אלפים לא לדבר בתפילה

האברך הצעיר הרב חזקיהו יוסף פלמן זצ"ל מבית שמש, בן הגאון רבי שלום בן ציון פלמן זצ"ל, נפטר בגיל 51. האברך חיזק את העולם היהודי באחרונה במכתבו המרטיט שלא לדבר בשעת התפילה

טרגדיה: האברך שחיזק אלפים לא לדבר בתפילה
רבי חזקיהו יוסף פלמן זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

טרגדיה קשה: בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים הלך לעולמו האברך הצעיר הרב הגאון רבי חזקיהו יוסף פלמן זצ"ל מבית שמש והוא בן 52, לאחר שחלה במחלה הקשה והנוראה. האברך ר' יוסף ז"ל חיזק את העולם היהודי באחרונה במכתבו המרטיט שלא לדבר בשעת התפילה וגרם לחיזוק גדול.

המנוח נולד בבני ברק בי"ג אלול תשכ"ז לאביו הגאון רבי שלום בן ציון פלמן זצ"ל, רב בית המדרש 'נחלת משה' בבני ברק, ומגדולי הפוסקים בדור האחרון, ומי שחיבר את סדרת ספרי ההלכה 'שלמי תודה', המפארים את ארון הספרים היהודי. ולאמו מרת שרה פייגא ע"ה.

בבחרותו למד בישיבת פוניבז' שם עשה חיל בלימודיו והיה חביבם של ראשי ורבני הישיבה. בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו שתחי' בתו של הרב ישעיהו קרלינסקי. 

ר' יוסף פלמן ז"ל היה אברך צדיק מבית שמש, קם כל לילה בשעה 2:30 בלילה והיה פותח את המקווה של תולדות אהרן בשכונה, לאחר שטיהר את נפשו הולך ללמוד בבית המדרש עד נץ החמה, ולצורך זה הקים כולל נץ שבו לומדים כ-20 אברכים כשעה וחצי לפני ותיקין.

לאחר מכן היה נוסע לירושלים ולומד בכולל 'שערי זבולון' בשכונת שערי חסד. בשעות הערב היה מתעסק בצדקה וגמילות חסידים, היה מדבר מעט ועושה הרבה, והקים אביונים מאשפתות במסירות אין קץ. 

לפני חודש וחצי כתב האברך הרב פלמן מכתב מרטיט שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' "בעודי במיטת חולי הריני פונה אליכם בבקשה ובתחנונים", כתב ר' יוסף, "חוסו עלי ועל שאר חולי עמך ישראל, וקבלו על עצמכם דבר קטן כדי להסיר חרון אפו, "שלא לדבר בשעת התפילה וקריאת התורה", ולקבל זאת לפחות לארבעים יום עבור רפואתי השלמה, חזקיהו יוסף בן שרה פייגא".

"ברצוני לשתף אתכם במה שראיתי בחלום הלילה. לפני כחודשיים באמצע חודש חשוון הריני שומע בחלום הלילה קול, ללא דמות או מישהו שאני מכיר או זוכר, האומר לי כך: יוסי תחזק את הנושא שלא לדבר בתפילה וקריאת התורה, לכל אחד יש תפקיד בעולם, ועליך לחזק את נושא זה".

"קמתי בבוקר", ממשיך הרב פלמן וכותב "ולא התייחסתי לחלום, ואמרתי "חלומות שווא ידברו". שבוע לאחר מכן הופתעתי עד מאד לקרוא בעלון 'איש לרעהו' סיפור על אדם שגם חלם חלום דומה להפליא, בו מבקשים ממנו לדאוג שיפסיקו לדבר בשעת התפילה וקריאת התורה, ולאחר תקופה חלה אותו אדם במחלה הנוראה, אותו אדם חשב שיש קשר בין הדברים והחתים 770 אנשים שלא ידברו בשעת התפילה וקריאת התורה ולאחר תקופה הוא החלים לגמרי מהמחלה".

"חשבתי אף אני אולי גם כאן מתרחש סיפור דומה, אבל כדרכו של עולם לא התייחסתי לחלומות, ואמרתי: "חלומות שווא ידברו". לאחר כחודש וחצי בתחילת חנוכה חלמתי שוב את אותו החלום, אלא שאז אני רואה את אבי מורי הצדיק רבי בן ציון פלמן זצ"ל עומד בהקיץ לנגד עיני, ואומר לי: "יוסי דבר זה נוגע אליך, יוסי תדאג שיפסיקו לדבר בבית הכנסת בעת התפילה". הפעם קמתי מבוהל, אך נרגעתי לאחר מכן ואמרתי לעצמי שזה כלום. הרי החלום חזר ונשנה. כנראה חשבתי על כך ביום והרי "אין מראין לאדם בחלום אלא מהרהורי ליבו"...

"מאז התחלתי להרגיש לא טוב, וכשבועיים לאחר מכן גילו אצלי את המחלה הנוראה. אני סמוך ובטוח שנענשתי ע"ז שלא התייחסתי למה שעוררו אותי פעמיים משמיא, ועוד פעם אחת כשאבי מורי טרח וביקש בתחנונים לחזק דבר זה, ולא נעניתי".

הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים. שתי בנות נשואות ושני בנים שעדיין לא זכה להכניס תחת החופה. אחיו הוא הגאון רבי צבי פלמן, רב קהילת נחלת משה.

מסע הלוויה בשעה 14:15 בצהריים מביתו ברחוב אמרי אמת 9 בקריה החרדית בבית שמש ובשעה 16:30 מבית המדרש 'נחלת משה' ברחוב הרב מלצר בבני ברק לבית החיים פוניבז' שם ייטמן לצד הוריו. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

חזקיהו יוסף בן שרה פייגא הרב בן ציון פלמן דיבור בתפילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד