י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

'החינוך העצמאי' בהקפאה • חשיפה

הישג דרמטי ל'סיעה המרכזית': רשם העמותות החליט לא להיכנס לנבכי הפרשה, ולהשאיר את ההכרעה לביהמ"ש. המשמעות: 'כינוס המועצות' הפך ללא רלוונטי. הלם בקרב חברי העמותה • כל הפרטים

כינוס מועצות גדולי התורה בירושלים
כינוס מועצות גדולי התורה בירושלים

אם היה מי שחלם שעם פתיחת שנת הלימודים יהיה לחינוך העצמאי אבא ואמא, הרי שעליו להתבדות. הבנייה בהתנחלויות מוקפאת, והקמת עמותת החינוך העצמאי, מוקפאת אף היא לעת עתה.

הכול היה נראה חגיגי ומבטיח, ביום בו ישבו חברי מועצות גדולי התורה באולם מיוחד במלון 'נובטל' ואשררו את הקמתה של עמותת החינוך העצמאי.

אלא שאיש מקרב העסקנים והרבנים, לא שיער שהליכי הקמת העמותה יוקפאו כעבור זמן כה קצר.

המהלך שנעשה במסגרת כינוס המועצות ההיסטורי שהתקיים לא מכבר, נועד להסדיר את מעמדו החוקי של החינוך העצמאי, שהיה מאוגד, מאז ייסודו בשנת תשי"ג, כאגודה עותומאנית. לפני מספר שנים, בוטלו כל האגודות העותומאניות. חוק העמותות נחקק, ועל כל האגודות העותומאניות הוטל לבטל את האגודה, ולהקים תחתיה עמותה, שתעמוד בקריטיריונים של החוק החדש.

אבל בעוד שכל העמותות בארץ הסדירו את ההליך הפרוצדוראלי בקלות ובכך התאפשר ניהולן התקין - ב'חינוך העצמאי' שררה בוקה ומבולקה. חוסר הבהירות סביב סוגיית חברי האגודה, היה אבן-הנגף העיקרית שמנעה כל העת את הקמתה מחדש.

חוסר הבהירות הזאת, הוכפלה ושולשה כאשר הרב אברהם יוסף לייזרזון נשלח על ידי 'הסיעה המרכזית' באגודת ישראל, להגיש עתירה משפטית לבית המשפט, שבבסיסה עומדת דרישה להכיר בו כחבר האגודה. בסוגיה זו, טרם ניתנה הכרעה משפטית. בית המשפט עדיין לא נתן את דעתו לעניין, והעתירה המשפטית תלויה ועומדת, עד שיבוא לציון גואל ולבית המשפט שופטים חרוצים. המוקדם מבין השניים.

בינתיים, מבלי להתייחס לעתירה המטרידה, התארגנו בחינוך העצמאי לקראת הקמת העמותה מחדש. גדולי ישראל, חברי המועצה של דגל התורה ושלושה מחברי המועצה של אגודת ישראל, התכנסו ובאו לכינוס ההיסטורי, וחתמו על חברותם בעמותה החדשה.

לאחר איסוף החתימות על מסמכי היסוד, הפך המוסד לעמותה רשומה לכל דבר, שזהות חברי הנהלתה ידועה. גדולי התורה רשומים במסמכי היסוד של העמותה. כעת נדרש רק אישורו של רשם העמותות, וחסל סדר ויכוחים וחוסר סדר.

המסמכים הוגשו לרשם העמותות כדת וכדין, כשהם מלווים משפטית על ידי עורך הדין אברהם אברמן, וחתומים בידיהם של גדולי התורה משתי המועצות. המרוץ להקמתה של העמותה החל, והרצים יצאו דחופים אל לשכת רשם העמותות, כשהמסמכים הרלוונטיים בידיהם.

אלא שלרשם העמותות יש סדר יום משלו. רשם העמותות החליט, שאין בדעתו להמשיך את קידום תהליך ההקמה, עד שלא תובהר סוגיית חברותו של לייזרזון בעמותה. במידה והוא חבר חוקי בעמותה, הרי שלמהלך שנעשה אין כל תוקף חוקי, מכיוון שהוא לא תואם עם כל החברים באגודה.

בימים האחרונים שיגר רשם העמותות את ההודעה, לפיה הוא אינו מתערב בוויכוח המשפטי, המתנהל מזה זמן רב, סביב שאלת חברותו של לייזרזון. אי לכך, בינתיים יוקפאו הליכי ההקמה, עד להכרעתו של בית המשפט.

ולבית המשפט לא אצה הדרך, כידוע. הוא יגרור את רגליו, ובכך יתעכב אישורה של העמותה, למגינת ליבם של כל מי שטרחו ועמלו בהקמתה, ולשמחת ליבם של אחרים, שמלכתחילה רטנו על המהלך וראו בו צעד בעייתי.

גורמים משפטיים המעורים בעניין, מציינים כי גם במידה ויקבל בית המשפט את טענתו של הרב לייזרזון, והלה יוכר כחבר באגודה העותומאנית - ביכולתם של חברי מועצות גדולי התורה להפקיעו מחברותו ובכך להמציא את הגלגל מחדש ולהמשיך בהליכי ההקמה.

אלא שבינתיים, לא ניתן לנפנף את המכשול הזה כפי שמנפנפים זבוב טורדני. זאת, היות וחוסר הבהירות המשפטית באשר לסוגיה הלייזרזונית, תוקע מקלות בגלגלי ההקמה. רשם העמותות החליט להביא בחשבון את העתירה התלויה ועומדת עדיין, ולהקפיא כל מהלך עד לבירורה של העתירה.

ועד אז, ימשיך החינוך העצמאי להיות עותומאני ומסורבל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד