י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

איך אומרים רכבת ביידיש?

התושבים החרדיים של ניו-יורק קמו בוקר אחד והופתעו לגלות שמערכת הרכבות התת-קרקעית בעיר מכירה ביידיש כשפה רשמית. "גייט ווייטער" ו"ענדיגט", מציעה המכונה. תושבים: "לא האמנו שזה קורה"

רכבת תחתית בניו יורק. צילום: מאיר פליסקין
רכבת תחתית בניו יורק. צילום: מאיר פליסקין

גוו של היהודי האמריקני לא כל-כך זקוף בעת האחרונה. שורה של פרשיות מביכות, שהעיקרית והאחרונה שבהן היא 'פרשת דיל', פרשיית המעצרים שביצעה הסוכנות הפדראלית האמריקנית בשל עוונות של הלבנת הון - הביאו לכך שבחודשים האחרונים, הונמכה קומתם של יהודי ארה"ב.

הם מרגישים נרדפים, נבוכים ולעיתים חסרי אונים. אם נוסיף לכך את השלטון האמריקני החדש, שבראשו עומד הנשיא האפרו-אמריקני, שאינו אוהד יהודים כמו קודמיו - הרי לנו מצב רגיש, שיהדות ארה"ב לא התמודדה עם דוגמתו במשך עשרות שנים.

דווקא בשל כך, גדולה היתה ההפתעה שציפתה ליהודי השכונות החרדיות בניו-יורק, הנוהגים לנוע ממקום למקום באמצעות הרכבת התחתית, המחברת בין כל חלקי ניו-יורק.

תושבי בורו-פארק ופלאטבוש, קראון-הייטס וויליאמסבורג, קמו באחד הימים האחרונים בכדי לצאת למקומות עבודתם. הם קרבו למכשירים המותקנים בכניסה לרציפים של הרכבת התחתית, בכדי לרכוש כרטיסי נסיעה, והופתעו לגלות שלצד השפה האנגלית וההיספאנית, ניתן להשתמש במתקני מכירת הכרטיסים באמצעות שפת היידיש.

הנוסע היהודי, גם אם אינו מבין אנגלית, יוכל מעתה להקיש על הלחצן המאפשר לו לנהל דיאלוג עם המכשיר בשפה היידיש. שם יבחר באופציות "גייט ווייטער" (המשך) ו"ענדיגט" (סיים)...

"זו הייתה הפתעה גדולה", מספר ל'בחדרי חרדים' יואלי כהנא, חסיד סאטמר המתגורר בויליאמסבורג. "החרדים גרים פה עשרות רבות של שנים, ומעולם לא הייתה לכך הכרה כזו, בדמות האופציה להשתמש בשירותי הרכבת המקומית באמצעות שפת היידיש, המדוברת על ידי כל תושביה החרדים של ניו-יורק".

אולי המחווה הזו קשורה למערכת הבחירות המוניציפאלית בניו-יורק הקרבה והולכת? אולי זהו צעד אותו הגה מייקל בלומברג, ראש העיר היהודי של ניו-יורק, שהציב שוב את מועמדותו לבחירה, המבקש לקנות בכך את ליבו של הנוסע היהודי?

כך או כך, החרדים, תושבי השכונות החרדיות בניו-יורק, ו'משולחים' מהארץ שאינם דוברים אנגלית - יוכלו מעתה לרכוש בקלות יותר את הכרטיסים המאפשרים לנוע ברחבי התפוח הגדול.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד