י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

השופט אדמונד לוי: 'החינוך העצמאי' צריך בדק-בית יסודי

שופט בית המשפט העליון, אדמונד לוי, תוקף בחריפות את הנהלת 'החינוך העצמאי', וקובע: "התנהלותו של החינוך העצמאי.. מעוררת תמיהות וסימני שאלה..התנהלותם של נושאי משרה שונים איננה מוסיפה לו כבוד"

בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי
בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי

שופט בית המשפט העליון, אדמונד לוי, תוקף בחריפות - בפסק דין שנתן בפרשת פיטוריו של מנהל בית-ספר שפוטר מתפקידו - את הנהלת 'החינוך העצמאי', וקובע כי "התנהלותו של החינוך העצמאי.. מעוררת תמיהות וסימני שאלה", וכי "בהתנהלותו של החינוך העצמאי נפלו פגמים חמורים וקשים".

השופט לוי אמנם הותיר על כנה את החלטת בית הדין הארצי לעבודה, שאישר את פיטורי מנהל בית-הספר התורני 'סיני' שבעיר יבנה, אולם מתח ביקורת על הליך הפיטורין.

בפסק הדין כתב השופט: "מקביעותיהם של בתי הדין לעבודה בעניינו של העותר, ברור כי פיטוריו נעשו שלא כדין, וכי בהתנהלותו של החינוך העצמאי נפלו פגמים חמורים וקשים. המלצתה של וועדת השימוע – שאת סמכותה קיבל עליו החינוך העצמאי – לא כובדה. לעותר לא נערך שימוע עובר לפיטוריו, וההתנהלות סביב הוצאתו לשנת שבתון וסביב פיטוריו הייתה מטעה וחסרת תום-לב. לכך יש להוסיף את התנהלותו של החינוך העצמאי בנושא הפנייה לרב שטיינמן, שאף היא מעוררת תמיהות וסימני שאלה".

בדבריו אלה רמז השופט להחלטות המתקבלות ב'חינוך העצמאי' לאור התייעצות עם גדולי ישראל - במקרה זה הגראי"ל שטיינמן, שקבע כי המנהל לא יוכל להמשיך בתפקידו - ואומר כי למרות שזו דרכו של 'החינוך העצמאי', כולל בשאלות של פיטורי מנהלים ומורים, הרי שהדבר מנוגד לחוקי העבודה.

בשולי פסק הדין כתב השופט לוי: "לא אוכל לחתום את הדיון בפרשה שהובאה לפנינו מבלי להתייחס להתנהלותו של החינוך העצמאי כלפי העותר ובכלל. מוסדות החינוך העצמאי, כמוסדות מוכרים שאינם רשמיים אחרים, כפופים בפעילותם כמעסיקים לכללי המשפט הציבורי והמנהלי, לחובות תום-הלב וההגינות הנגזרות מכללים אלה, ולעקרונות בדבר זכויות היסוד של הפרט.

"למרבה הצער, דומה כי בפרשה שלפנינו ניתן משקל מועט – אם בכלל – לכללים וזכויות אלה. כל אחד משלבי הליך הרחקתו של העותר מבית הספר אותו ניהל, נגוע בפגם זה או אחר, החל מן האופן בו הושעה ממשרתו – ללא נימוק וללא הסבר של ממש ובאמתלות שהוכחו ככוזבות – וכלה בפיטוריו, במהלך שנת השבתון אליה יצא, ובניגוד לדברים מפורשים שנאמרו לו.

"גם התנהלותם של נושאי משרה שונים בחינוך העצמאי – איננה מוסיפה לו כבוד. אכן, כאמור, בנסיבות שנוצרו, לא קמה עילה להתערבותנו בפסק דינו של בית הדין הארצי ובסעד שניתן לעותר, אולם מסקנה זו אינה מייתרת את הצורך בעריכתו של בדק-בית יסודי בהתנהלות החינוך העצמאי, ויפה שעה אחת קודם".

קישורים:
לפסק הדין המלא בפרשה - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד