י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אוטומטי ואובייקטיבי

המערכת החדשה בבלינסון שתקצר את זמן התורים

מערכת חדשה בשם ח"ץ אמורה לקצר באופן משמעותי את הזמן ההמתנה בתור בבית החולים בלינסון. "יישום מחשבי פורץ דרך שבאמצעות אלגוריתם משקלל פרמטרים של מטופל מול חוקי קבלה של מחלקה וממליץ על מחלקה מאשפזת, באופן אוטומטי, אובייקטיבי, שקוף וידידותי"

המערכת החדשה בבלינסון שתקצר את זמן התורים
בלינסון צילום: יצחק לב ארי מהיר חימה

בבילינסון הצליחו לקצר את זמני ההמתנה במיון באופן משמעותי ע"י פיתוח תוכנה שממחשבת את תהליך קבלת ההחלטות במיון וקובעת בשניות באיזו מחלקה פנימית לאשפז את המטופל.

עד היום, מהרגע בו הוחלט על הצורך באשפוז בפנימית, החל תהליך ידני ארוך של החלטה על המחלקה המתאימה. ההחלטה לוקחת בחשבון פרמטרים אישיים של המטופל אל מול מצב העומסים המשתנה במחלקות ונהלי קבלה נוספים.

המעבר מתהליך ידני - שדרש להתעדכן טלפונית במצב העומסים המשתנה בכל מחלקה - לממוחשב, הפך את התהליך להרבה יותר יעיל, מדויק, זמין ושקוף וקיצר את הזמנים באופן משמעותי.

מערכת ח”ץ פותחה בשיתוף מספר גורמים בביה"ח בניהולה של חגית הנדל, CIO והאחראית על מחשוב או"ש ומידע בבילינסון; נועה בר-גיורא, מנהלת המחלקה לארגון ושיטות; אורית קופלמן, המפקחת על המחלקות הפנימיות בהנהלת הסיעוד; מרינה וולפוביץ ויוני דוידוביץ ממחלקת המחשוב בראשות מיכל שינדלר.

האתגר הגדול מולו עמדו מפתחי המערכת הממוחשבת, שנקראת ח"ץ (חלוקה צודקת), היה הצורך לשלב במערכת אחת נתונים שמגיעים ממקורות מידע שונים בביה"ח (רופאים, אחיות, מזכירות וכו'). אתגר נוסף היה שביה"ח הוא סביבה דינאמית, בה מצב המטופל משתנה מרגע לרגע וכך גם המצב במחלקות. לכן, נדרשת מערכת שתיתן מענה בזמן אמת. במערכת ח"ץ כל נתוני המטופל מחושבים מול נתוני המחלקות ומשקללים מהי המחלקה המומלצת לאשפוז בהתאם למצב בשטח ברגע השיבוץ לאשפוז.

נועה בר-גיורא, מנהלת הפרויקט: "ח"ץ הוא יישום מחשובי פורץ דרך שבאמצעות אלגוריתם משקלל פרמטרים של מטופל מול חוקי קבלה של מחלקה וממליץ על מחלקה מאשפזת, באופן אוטומטי, אובייקטיבי, שקוף, ידידותי, עדכני וזמין במסך אחד. בעבר, שיבוץ מטופל לאשפוז במחלקה התבצע ידנית עפ"י הצלבת מספר רב של פרמטרים שנקבעו מראש. כדי להגיע למידע הנדרש היה צורך בתהליך ידני ארוך ומסורבל. ישנה חשיבות גבוהה בהפיכת המידע הנאסף לידע נגיש שמסייע בקבלת החלטות. לגישה שהחלטות מתבססות על  Evidence Based Management לטובת המטופל, יחד עם הרצון ליעל ולקצר את זמני ההמתנה  תוך כדי שמירה על מתן שירות איכותי, הייתה חשיבות גבוהה ביותר בפיתוח המערכת".

אורית קופלמן, שהגתה את הרעיון: " מערכת האשפוזים  הממוחשבת הינה מערכת דינמית המאפשרת שיבוץ מהיר המותאם למצב החולה והמחלקות. היא חשובה מבחינה ניהולית בכך שמאפשרת שקיפות הן להנהלה והן לצוות במחלקות , נותנת מידע מדויק בזמן אמיתי תוך מתן אפשרות למעקב, בקרה וויסות עומסים לשם קבלת החלטה מושכלת לטובת רווחת המטופל".

חגית הנדל מסכמת: "מערכת הח"ץ הינה חלק מאסטרטגית בית החולים המדגישה את שיפור חווית המטופל על ידי התמקדות בנושאים אשר בליבת העשייה ומתן פתרונות "כאן ועכשיו", הוכחנו שוב שכאשר משלבים את כל הגורמים ביחד – הצוותים האמונים על המטופל (משתמשי המערכת) ואנשי המחשוב—התוצאה המתקבלת נותנת ערך מיידי".

בית החולים בלינסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד