י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
איך מגישים מועמדות?

לראשונה בישראל: מיני מחשב הושתל בליבו של חולה לב • צפו

מיני מחשב הושתל בליבו של תושב ירושלים • ה-V-LAP הוא סנסור (חיישן) אלחוטי זעיר, ללא סוללה המושתל על המחיצה שבין העלייה השמאלית והימנית בלב • תפקידו למדוד את הלחץ בעלייה השמאלית אשר עולה כאשר יש התדרדרות באי ספיקת לב

לראשונה בישראל: מיני מחשב הושתל בליבו של חולה לב • צפו
הפיתוח הישראלי לחולי לב צילום: וקטוריוס

לראשונה בישראל: מיני מחשב הושתל בלב אדם: ​ההשתלה הראשונה בישראל בוצעה בליבו של תושב ירושלים, במרכז הרפואי שערי צדק לפני שלושה שבועות. הסנסור הדיגיטלי הזעיר, מיועד לניטור וטיפול בחולי אי ספיקת לב, פותח על ידי חברת הסטארטאפ הישראלית ווקטוריוס טכנולוגיות רפואיות (Vectorious Medical Technologies ).

בכך, ישראל מצטרפת לגרמניה איטליה ואנגליה, בהן מתבצעות בימים אלו השתלות של סנסור ה- V-LAPבמסגרת ניסוי קליני שעורכת החברה. הסנסור הושתל עד היום בליבם של 12 חולים: 3 בישראל, 2 באיטליה, 5 גרמניה ו-2 באנגליה.

השתלות נוספות בישראל מתוכננות להתקיים במהלך השנה הקרובה בבתי החולים שערי צדק ובלינסון.

ה-V-LAP הוא סנסור (חיישן) אלחוטי זעיר, ללא סוללה המושתל על המחיצה שבין העלייה השמאלית והימנית בלב. תפקידו למדוד את הלחץ בעלייה השמאלית אשר עולה כאשר יש התדרדרות באי ספיקת לב.

המטופל מתבקש ללבוש חגורה חיצונית ייעודית פעם ביום למשך דקה. ברגע שהמטופל לוחץ על כפתור בחגורה, היא מעבירה אנרגיה לחיישן, ומעבירה את קריאות הלחץ מהלב לענן ומשם אל מערכת ניהול חולים בה משתמש הרופא. בכך מתאפשר מעקב לאורך זמן והתאמת טיפול אישי למטופלי אי ספיקת לב.

בעולם חיים כיום כ- 27 מיליון חולי אי ספיקת לב, כ- 160 אלף מהם בישראל. כ-50% מהם מתים תוך חמש שנים אחרי אבחון המחלה. מטופלים הסובלים מאי ספיקת לב תלויים בטיפול תרופתי מורכב הדורש איזון מתמיד. "החיישן יספק לנו נתונים חדשים ישירות מלב המטופל ובאופן רציף, ואנו מקווים שנתונים אלה יתרמו לאיזון מצבם של המטופלים, מניעת החמרה ואשפוזים מיותרים", מסביר פרופ' חסין, מנהל יחידת אי ספיקת הלב בשערי צדק.

ההשתלה הראשונה של ה- V-LAP בוצעה לפני שלושה שבועות בבית חולים שערי צדק בליבו של רחמים מזרחי, בן  73 מירושלים, הסובל בעשור האחרון מירידה בתפקוד בשל אי ספיקת לב קשה:

"כבר בשנה הראשונה לאחר שאובחנתי עברתי שני צנתורים. השתילו לי מסתם והודיעו לי שאני סובל מאי ספיקת לב. הבעיות בלב פוגעות קשה באיכות החיים ואני מצפה שבעזרת המכשיר מצבי יוכל להשתפר ויתאפשר לי ליהנות ממשפחתי ומנכדיי". רחמים צוחק ומוסיף:"אני לא מפחד להיות המושתל הראשון בישראל כי אחרי הכל מתים רק פעם אחת". 

ד"ר מירקין, רופא בכיר ביחידה לצנתורים ומחלות לב מבניות במרכז הרפואי שערי צדק, ביצע את ההשתלה הראשונה בישראל: "הנתונים מאפשרים לנו הרופאים לקבל אינדיקציה בזמן אמת לגבי מצב הלב ולהתאים את הטיפול התרופתי בצורה המיטבית. כיום אין דרך לאסוף נתונים אלו ללא צנתור בבית חולים, ולכן האבחון והטיפול הקיים בחולים מתבסס על מדדים קליניים חיצוניים כמו עלייה במשקל, קוצר נשימה, בצקות, ורידים נפוחים ועוד. סממנים אלה אינם מדויקים ועלולים להתבטא בשלב מאוחר מכדי לאפשר התערבות יעילה" מוסיף ד"ר מירקין.

אורן גולדשטיין, מנכ"ל ווקטוריוס: "חולי לב זכאים לטיפול שיאפשר להם לחיות עם המחלה ולא להיות מנוהלים על ידה. ה- V-LAP מגשים את החזון של רפואה ששמה את החולה במרכז ומאפשרת טיפול מותאם אישית בהתבסס נתונים מדויקים פיזיולוגיים מתוך הגוף הזמינים 24/7. גם החולים יוכלו ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר וגם מערכות הבריאות יחסכו מיליארדי דולרים".

חולים המעוניינים להשתתף במחקר מוזמנים לפנות ליחידות לאי ספיקת לב בבית החולים שערי צדק ובלינסון.

בית חולים שערי צדק בית חולים בילינסון ניתוח לב ספיקת לב מחלת לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד