י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
היו היתה

לכבוד חודש אדר: ביקור מיוחד בעיר חלם

ובכן אם תרצו אין זו אגדה. יש עיר כזאת והיא היתה מלאה ביהודים לפני השואה עד להשמדתם על ידי הצורר הנאצי. העיתונאי, החוקר והמרצה יצחק כרמלי חזר אל העיירה וגילה לא מעט ממצאים שמתחברים למה שקראנו בספר המפורסם 'חכמי חלם'

לכבוד חודש אדר: ביקור מיוחד בעיר חלם
יצחק כרמלי בביקור בעיר חלם צילום: יצחק כרמלי

זה היה אחד המסעות היותר מעניינים, יצאתי אל חלם האגדית (רבים שואלים יש עיר כזו?) לבדוק האם הסיפורים על חכמי חלם נכונים, או שאינם נכונים? מי בכלל המציא את את הסיפורים האלו? וכבר אמר מי שאמר, שבכל סיפור יש בו מעט מן האמת...

מקובל, כי האגדות נכרכו סביב תושבי העיר/עיירה הממוקמת מדרום מזרח לוורשה על גבול אוקראינה, ע"י המשכילים שהוציאו שם רע על תושביה החרדים והאדוקים.

מי שחקר וניסה לפצח מה עומד מאחורי עלילת הסיפורים על תושביה היהודיים של חלם (שמנו רוב לפני השואה), הוא המנוח פרופסור דב נוי שעסק בתיעוד סיפורים עממיים. גם הוא לא מצא הסבר המאמת את מקור הסיפורים.

אל העיר האגדית יצאנו מלווים בספר 'חכמי חלם', הוא זה שליווה אותנו, כך מצאנו את מרבית המקומות עליהם סובב הספר. כך למשל, פגשנו את בית הכנסת משם הושלך הרב מהגג עם החתול הטורדן, כך גם מצאנו את באר המים שם נתפש הירח, ועוד רבות מהמעשיות המשעשעות, אבל...

יש את החלק העצוב והפחות מוכר: השמדתם של יהודי חלם ע"י הצורר הנאצי ימ"ש.

הצלחנו לאתר לא מעט בתים יהודיים, זיהיתי אותם לפי מרפסות הסוכה!

מצאנו גם את בית הכנסת היחיד שנותר והפך לבית מרזח ולמשרדים - אקטואלי לימים אלו, ומי אמר שהפולנים לא שיתפו פעולה?

איתרנו מצבות שבורות ומנותצות שהיו מושלכות בשטח מה שהיה פעם בית העלמין. המרגש היה למצוא במקרה, -ואין מקרה בעולם-, בתוך מוזיאון הטבע, אוסף יודיאקה שהיה מוצג בין פוחלצי חיות ופרפרים מיובשים..

אחד האתרים המענינים בחלם, שיש בו היבט יהודי, הוא מערכת מחילות תת קרקעית העוברת מתחת לעיר באורך כולל של מאות מטרים, לשם הצליחו מספר יהודים להימלט .

מה שבטוח כי מחלם יצאו כמה מגדולי ישראל והחסידות.

רבים לא יודעים כי המהרש"א וגם המהרש"ל מפרשי התלמוד שימשו כרבני חלם. כך גם המקובל ר' אליהו בעל שם, ר' נטע שפירא זצ"ל שימשו גם הם כרבנים בחלם.

העיר עצמה היושבת על נהר בוג טובלת וסובבת בירוק עד, ביערות שמסביב לחלם גדלים פירות יער למינהם, בתוך העיר יש עצי דובדבן תפוחי עץ ועוד מיני פרי.

יצחק כרמלי, עיתונאי מרצה וחוקר תפוצות ישראל

חלם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד