י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מרגש

הילד מגרמניה הבטיח להתפלל על ציון הרמב"ם וקיים

132 בני נוער, בגילאי 12-13, שוהים בימים אלה בישראל  במסגרת מסע בר מצווה שעורך זו השנה ה-12 ע"י 'מרכז רבני אירופה'

הילד מגרמניה הבטיח להתפלל על ציון הרמב"ם וקיים
מסע בר מצווה של מרכז רבני אירופה צילום: באדיבות המצלם

מחזה כזה גם זקני העיר טבריה לא זוכרים. זה קרה ביום שני השבוע בשעות הערב. סמוך לציון  הרמב"ם זי"ע עמד ילד ומירר בבכי ללא הפוגה במשך דקות ארוכות. סביבו עמדו עשרות ילדים שנראו נבוכים, וניסו בשלל שפות - רוסית, גרמנית וספרדית - להבין על מה סערת הדמעות. אלא שהילד לא נרגע. בין פרץ בכי אחד לשני הוא הסביר במילים מקוטעות, בגרמנית, לכמה מהילדים סביבו על מה הסערה. כאשר אלה הבינו הם פנו לכמה מבוגרים שעמדו שם בצד והסבירו להם על מה הסערה. אלה שלפו טלפונים סלולאריים וחייגו. מישהו הביא דף נייר. הילד שדקה קודם עוד בכה, הפסיק באחת וניהל שיחה. חיוך נרגש עלה על פניו. חלפו עוד כמה דקות והכול הסתדר.

הילד הזה, הוא אחד מתוך 132 בני נוער, בגילאי 12-13, שהגיעו לישראל מגרמניה, ספרד, אוקראינה ורוסיה, ביום ראשון השבוע, במסגרת מסע בר/בת מצווה שעורך אגף 'מורשה' שעל יד 'מרכז רבני אירופה' בראשות הרב מנחם מרגולין. את המסע מלווים מנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג ומנכ"ל המרכז הרב יוסי ביינהקר.

זאת היא הפעם ה-12 שמתקיים מסע כזה שנמשך שבוע שלם. הנערים והנערות מגיעים יחד עם רבנים ורבניות מהקהילות שלהם, שמלווים אותם לאורך כל ימי המסע שמטרתו להכיר להם את היהדות ואת ארץ ישראל. כל אחד מהילדים הוא בן/בת לאם יהודיה. רבים מהילדים לומדים בבתי ספר מקומיים נוכריים אך מגיעים לפעילות במסגרות שמפעילה הקהילה היהודית. במהלך המסע הם מבקרים  באתרי מורשת של עם ישראל שמחברים אותם לזהות היהודית שלהם. את המסע התחילו הנערים בערי הצפון.

ההזדמנויות לחיבור לזהות היהודית הן רבות. לאחר הרבנים המלווים את הנערים מאוקראינה התברר במהלך שיחה שקיים עם אחד הנערים שהוא כבר בן 13. "תניח תפילין", הציע הרב לנער שמתגורר במחוז שלו אך לא בעיר בה מכהן הרב. הנער הסכים. לאחר שהניח לו תפילין הלך הרב לרגע להביא לנער נוסח אמירת 'שמע ישראל' ברוסית. כשחזר הבחין שהנער ממלמל משהו אותו הוא קורא מתוך הטלפון שלו. מה אתה אומר? תהה הרב.

הנער הראה לו תפילה אותה נוהגים להגיד הנוצרים. אמרת לי שכאשר מניחים תפילין מתחברים לאלוקים, שח הנער לרב, אבא לוקח אותי לפעמים לכנסיה וזה מה שאנחנו אומרים שם. הרב המופתע קרא עם הילד קריאת שמע. "התמימות של הילד עשתה רעש גדול בשמים", משוכנע מנכ"ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, שמלווה את קבוצת הנערים לאורך כל ימי המסע.

על הבורות של הילדים בכל הקשור ליהדות עמדו המלווים כבר ביום שני בבוקר. אחד הילדים מספרד שבא להתפלל עם הקבוצה ניגש לרב המלווה ושאל בתמיהה מה הם החבלים שקושרים הרבנים סביב היד והראש. היתה זאת הזדמנות לשיחה עם הנערים על נושא התפילין והנחתם לאחר כניסה לעול מצוות.

אם לחזור לנער שבכה בקבר הרמב"ם. בדרך חזרה לבית המלון הוא הסביר כי לפני שיצא מבית הוריו בגרמניה לטיסה לישראל, הם אמרו לו כי בטבריה טמון אחד המנהיגים הגדולים והחשובים  ביותר ביהדות ב-1000 השנה האחרונות. הם נתנו לו דף עם שמות כמה מבני המשפחה וביקשו ממנו להתפלל שם עליהם. הדף נשאר בבית המלון והנער שנבהל שהוא עלול להחמיץ את התפילה על קרובי המשפחה לא ידע מה לעשות. כאשר הרב שליווה אותו יצר קשר עם הוריו והם הכתיבו לו שוב את השמות - נרגע.

מרכז רבני אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד