י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"ארגון פשיעה רב מימדים"

הבוקר זה קורה: כתב אישום נגד הרב ברלנד

בגיל 82, מנהיג קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד מוצא את עצמו שוב על ספסל הנאשמים והפעם בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. לאחר הגשת כתב האישום הבוקר, תבקש המשטרה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים

הבוקר זה קורה: כתב אישום נגד הרב ברלנד
הרב ברלנד מובא לבית המשפט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר 22 ימים במעצר ושישה דיונים בבתי המשפט, בהם ערר שנדחה בבית המשפט המחוזי, כתב אישום יוגש הבוקר (ראשון) נגד הרב אליעזר ברלנד, על עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק.

כתב האישום יוגש בסמוך לשעה 11 בבוקר לבית המשפט המחוזי בירושלים, כאשר עם הגשת כתב האישום, פרקליטות מחוז ירושלים תבקש להאריך את מעצרו של הרב ברלנד בן ה-82 עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

לאחר חקירה ממושכת של צח"מ (צוות חקירה מיוחד) שהקים מפקד משטרת מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד, בפיקודו של סנ"צ דורון בן אמו במשטרת מרחב ציון, עליו מופקד נצ"מ עופר שומר, לפני שלושה שבועות ביום ראשון בשעה 5:00 לפנות בוקר נעצר רב קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד בחשד כי פעל "תוך ניצול ציני ואכזרי של מאות אזרחים ובני משפחותיהם, שהיו ככל הנראה בשעתם הקשה ביותר".

חמש פעמים נעתר בית משפט השלום לבקשת המשטרה והאריך את מעצרו של הרב ברלנד. ביום רביעי האחרון, הבהיר השופט אלעזר ביאלין שבכוונתו לשחרר את הרב ברלנד למעצר בית, אולם בשל כך שעורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין לא הציעו חלופת מעצר מספקת, מעצרו הוארך ביממה, כאשר הכוונה היתה לשחררו למחרת עם חלופה מתאימה.

אולם המשטרה ופרקליטות מחוז ירושלים הגישו למחרת (חמישי) הצהרה כי בכוונתם להגיש כתב אישום עד ליום ראשון, וביקשו להאריך את מעצרו בחמישה ימים. השופט נעתר לבקשה ומעצרו הוארך. פרקליטיו של הרב ברלנד הגישו ערר לבית משפט המחוזי, אולם הוא נדחה וכאמור הבוקר יוגש כתב אישום נגד הרב ברלנד.

על פי החשד, הרב ברלנד וחסידיו הצליחו להוציא במרמה סכומי כסף גדולים מאנשים חולים ובני משפחותיהם, תוך הבטחה כי יבריאו. בחלק מהמקרים, כך על פי החשד, הרב ברלנד נתן סוכריות מנטוס וטיק-טק, טיפות אנטיביוטיקה, כאשר לעיתים אף הורה שלא ליטול את התרופות שניתנו על ידי אנשי הרפואה. "מדובר בניצול ציני ואכזרי של מאות אזרחים ובני משפחותיהם, שהיו ככל הנראה בשעתם הקשה ביותר, ודרשו מהם עשרות אלפי שקלים בעבור ברכות ומרפא" אמרו במשטרה.

במהלך העשור האחרון, כך על פי החשד, סכום עתק של כמיליארד שקלים עבר לידיהם של הרב ברלנד ואנשיו, בשלושה מנגנונים מרכזיים; באמצעות צ'יינג'ים (עסקי המרת כספים), כ-12 עמותות פיקטיביות והפקדת כספים לחשבונותיהם הפרטיים של אנשי הרב.

במסגרת החקירה המורכבת של המשטרה, גייסו החוקרים שלל זרועות על מנת למצות את החקירה, בין היתר גם יחידות משטרה ארציות. עד כה, המשטרה הצליחה לשים את ידיה על כ-11.5 מיליון שקלים, בהם נכסים בשווי של כשמונה מיליון ש"ח.

לאור ממצאי החקירה, אומרים במשטרה כי ה'ארגון' הצליח לחמוק מעיני המשטרה והתקשורת, ואנשיו התנהלו באופן מחושב, שיטתי ומאורגן - מה שמכונה בפי אנשי החקירה "ארגון פשיעה רב מימדים". רק בשנתיים האחרונות, הוגשו בתחנת ציון של המשטרה כ-200 תלונות על עבירות של אלימות, איומים ועוד, נגד אנשי קהילת שובו בנים.

נזכיר כי בשבוע שעבר פרסמנו ב'בחדרי חרדים' הקלטה, בה נשמע שר התורה הגר"ח קנייבסקי מתבטא בחריפות כנגד הרב ברלנד ומכנה אותו "משוגע".

הרב אליעזר ברלנד כתב אישום הרב ברלנד פרשת עושק שחור ברסלב, שובו בנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד