י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מה מפחיד כל כך את בית החולים 'הדסה'?

מי מפריע לד"ר חוסה כהן להגיע ל'שערי צדק'? • למה חושב יו"ר רשות המסים שיציל עורו מפיטורין אם יכפיש רבנים? • כמה זמן מראש מכין עצמו נפשית השופט לוי לקראת החגים? • טורו היומי של יצחק נחשוני

ילדי 'העדה' מפגינים נגד 'הדסה'. צילום: פיני רוזן
ילדי 'העדה' מפגינים נגד 'הדסה'. צילום: פיני רוזן



תיפול עליהם אמא ופחד

פרשת האם החרדית ממאה שערים, נכנסת מהיום לשלב חדש ונוסף שאיש אינו יודע כיצד יתפתח.
זה קורה מעט לפני תום מועד האולטימטום שניתן לבית החולים 'הדסה', שבו רואים בקהילה ובסביבתה של המשפחה את האחראי העיקרי לכך שהפרשה תפחה למימדים שאליה הגיעה, ועוד ממשיכה לתפוח.

בדיון שנערך אתמול בבית המשפט המחוזי בירושלים נטען לראשונה כי הפרקליטות חושדת ש"האם המרעיבה" התעללה גם בשני ילדים נוספים שלה. נציגת הפרקליטות, עורכת הדין מעיין רימון, דיברה במהלך הדיון על החשש הלא ממוקד של "אינדיקציה לפגיעה לכאורה בילדים נוספים".

אתר החדשות של 'וואלה' פרסם כי לטענת הפרקליטה מרשומות בית החולים 'הדסה' עולה כביכול שאח נוסף, כבן שנתיים וחצי, הופנה כמה פעמים לרופא במשך ארבעה חודשים כשהוא סובל מחום. הוא הופנה לבית החולים ושם לא גילו תסמינים למחלה כלשהי. "גם באשפוזים של ש' קרו דברים תמוהים ועירויים מתפרקים בתדירות גבוהה", אמרה רימון. כמו כן הוסיפה כי באחת האחיות בוצע ניתוח להסרת תוספתן, שהתברר אחר-כך כבלתי הכרחי.

כאילו האימא היא שניתחה אותה באיזמל, ולא הרופאים הם שהחליטו על כך וחוששים עתה לעתידם וטופלים עליה.

בדיון, הוצגה עדות נוספת של אחות בבית החולים, אשר סיפרה שראתה את האם מחזיקה מגש עם אוכל ואת הילד מחזיק ידיים לנסות לקחת את האוכל והאם מסרבת לתת לו.

בית החולים 'הדסה' מעולם לא הכחיש כי ההוראה שלא להזין את הילד דרך הפה, באה מצד רופאי בית החולים ולא ביוזמת האם.

אם מותר היה לתת לו אוכל בדרך המקובלת, איך זה שהאם מואשמת בניתוק צינורות הזנה? לשם מה היה צורך בצינורות?

אחות אחרת סיפרה שראתה את ח' לוקח אוכל ומסתתר מתחת לשולחן כדי לאכול אותו - אם זה נכון, שוב מדובר במחדל חמור מצד בית החולים שלא דאג שחולה שנאסר עליו לאכול ליד השולחן, גם לא יאכל מתחת לשולחן.

מה קרה שהנושא שוב עלה וצף למרות שנעשה כל מאמץ מצד כל הצדדים המעורבים להשתיק אותו, אם גם מלאכותית, עד למשפט לכשיתקיים אם יתקיים?

נראה שהלחץ שמופעל על בית החולים 'הדסה' עין כרם, להורות לרופאים לסגת בהם מהעדויות היזומות נגד האימא, הם שעושים את שלהם. הפעם, לא מדובר יוזמות של המשטרה ואפילו לא של הפרקליטות, אלא של בית החולים 'הדסה'. שם מתחילים להרגיש את הפגיעה כתוצאה מההחרמה של חלק גדול מהחרדים והיא עושה כל מאמץ להשתחרר ממנה.

בשבוע שעבר פרסמו הכתבים דני אדינו אבבה, ירון דורון וניסן שטראוכלר, ידיעה משותפת בעיתונם 'ידיעות אחרונות' על תינוק בן חמישה שבועות הסובל מבעיה רפואית חמורה, אבל הוריו מסרבים להעבירו לאישפוז לבית החולים 'הדסה' עין כרם.

"להורים לא מפריע לנהל על גב בנם מאבק אידיאולוגי ולסכן בכך את חייו" - חרצו הכתבים, ויצרו את הרושם שההורים המבקשים את טובת בנם ומשום כך בחרו לאשפזו בידיים המסורות של רופאי בית החולים 'שערי צדק' עוברים על החוק ואולי גם סובלים מאיזשהי תסמונת.

אבל ב'הדסה' רצו לאלץ את ההורים לאשפז את התינוק דווקא אצלם, ולשבור בדרך זו את הרושם כי קיימת ההחרמה והציבור החרדי סומך יותר על רופאי 'שערי צדק'.

לצורך זה הם גייסו גם את שמו של המומחה הנוירולוגי פרופ' חוסה כהן, מי שניתח בזמנו את ראש הממשלה אריאל שרון, וטענו שאם התינוק היה מגיע לאשפוז אצלו אין ספק שניתן היה להצילו. ד"ר חוזה כהן , צריך להדגיש, הוא אמנם מומחה גדול לנוירולוגיה, אבל יש מומחים ממנו בנושא נוירולוגית ילדים, והם שמדריכים את הרופאים המסורים ב'שערי צדק' בדרכי הטיפול הנחוצים.

הכתבה ב'ידעות אחרונות' רצופה אי דיוקים מגמתיים, שלא זה המקום לעמוד עליהם. אבל מה שלא גילתה הנהלת הדסה לקוראי העיתון 'ידיעות אחרונות' הוא שבמקרה של שרון, הגיע פרופ' חוסה כהן לנתח אותו גם בבית החולים תל השומר, והם לא התעקשו להעבירו ל'הדסה' דווקא. אם רגש האחריות לרפואתו של התינוק כל-כך התעורר בבית החולים, מאז המקרה עם ח' בנה של האם החרדית, למה התעקשו שד"ר חוסה כהן לא יגיע לבית החולים 'שערי צדק', אלא שהילד יובא אליו גם אם טלטולו, על-פי חוות דעתם, מסכן אותו?

הפגנת דאגה מופרזת מצד 'הדסה' לשלומם של ילדי החרדים, שעלולים חלילה להסב ל'הדסה' נזקים כספיים כבדים אם הם והוריהם לא יאושפזו בבית חולים זה דווקא בשעת הצורך, היא רק שיטה אחת בניסיונות להשתחרר מהלחצים המופעלים עליהם. שיטת 'המקל והגזר' מופעלת כאן במלואה וכוללת גם איומים עקיפים מצד גורמים בפרקליטות, כי מי שייתפס מפעילת לחץ ומאיים בחרם על בית החולים או צוותו הנמצא ברשימת העדים, ייעצר בעוון הטרדת עד.

בד בבד ממשיך בית החולים בניסיונות ההדברות, אבל בינתיים ללא תועלת.

פרופ' שלמה מור יוסף נפגש בשבוע שעבר עם הצמרת העסקנית של חצר 'תולדות אהרן' וביקש לשכנע אותה שלא להחרים את בית החולים, ואחד הרופאים הבכירים גם הגיע לביתו של גאב"ד ה'עדה החרדית', הגרי"ט וייס, וביקש ממנו להשיב את היחסים בין הציבור החרדי לביץ החולים הדסה, למצב שבו היו, אך לא השיגו דבר.

אתמול, כאמור, עלה הנושא לשיאים חדשים.

בית החולים לא רק שלא הוריד פרופיל אלא הוסיף 'עדויות' חדשות של צוות בית החולים על מה שנמצא, כביכול בארכיונים על פגיעה גם בילדי המשפחה האחרים. "אם יש ארכיונים כל-כך מסודרים ב'הדסה', הרבה יותר מאשר תיקי החולים, יוקל עלינו להוכיח את הטענה המרכזית העומדת בבסיס הקריאה שלנו להחרמת בית החולים, מאחר ונערכים בו ניסיונות בבני אדם" - אומרים בוועד הפעולה הפועל להכנת החרם - "וכשאנחנו מדברים על 'ניסיונות' איננו מתכוונים מהסוג שהאימא החרדית נאלצה לעמוד בו, אלא בניסויים רפואיים ומצמררים".

יסלקו את האיש האפור? שטייניץ וכהן. צילום: יעקב נחומיצילום: יסלקו את האיש האפור? שטייניץ וכהן. צילום: יעקב נחומי
יסלקו את האיש האפור? שטייניץ וכהן. צילום: יעקב נחומי


ריקוד 'תחית המסים' של יהודה נסרדישי

בשבועות האחרונים פורסמו בכל ערוצי התקשורת הכלכלית בישראל שמועות על כוונת האוצר להחליף את יו"ר רשות המסים, יהודה נסרדישי. מדובר באיש אפור, שלא נבחר לתפקידו בשל כישוריו והתאמתו המיוחדת, אלא מתוך אילוץ למצוא מחליף קבוע לקודמו ג'קי מצא שנחשד בפלילים, כדי שהתפקיד העוצמתי הזה לא יישאר בלתי מאויש.

בסוף השבוע כבר הפכו השמועות לידיעות מבוססות ממש. העיתון 'כלכליסט' דיווח כי שר האוצר יובל שטייניץ הוא שעומד מאחורי היוזמה להחליפו. הרושם שנוצר אצלו ואצל פקידי האוצר הוא שהמערכת אינה יציבה ושנדרש אדם חזק יותר מנסרדישי לעמוד בראשה.

על פי אותה ידיעה, שר האוצר הורה בימים אלה לאנשי לשכתו לאתר מחליף לנסרדישי וכמה שיותר מהר. "נעשתה פנייה ליו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, משה טרי, שפרש מתפקידו לפני כשנה. אך הוא סירב להצעה" - דיווח העיתון. גם שמו של הלוחם בשחיתויות ירון זליכה, שהיה עד לא מזמן החשב הכללי במשרד האוצר עלה, אך זליכה דחה את ההצעה ואמר שאין לו שום כוונה לחזור לסקטור הציבורי.

השם החם שעומד עתה על הפרק להחליף את נסרדישי הוא ניצב בדימוס יעקב בורובסקי, לשעבר יועץ מבקר המדינה לענייני שחיתות, שזוכה גם לתמיכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בינתיים, הצטרף גם ועד עובדי מס הכנסה למקהלת הדורשים להחליף את יו"ר רשות המסים. יחסים עכורים עם ראשי הוועד, שנסרדישי הצליח להגיע אליהם בתוך זמן קצר יחסית, הביאו אותם לדרוש להיפגש בדחיפות עם שר האוצר. הם מתכוונים להזהיר אותו כי אם לא ימונה מיד במקומו של נסרדישי אדם חזק שינער את המערכת ויזעזע אותה, מערכת המסים בישראל כולה צפויה לקרוס בתוך זמן קצר.

נסרדישי יודע שהפור כבר נפל. בשלב זה הוא החליט להפגין, לפחות מבחינה תדמיתית, נחישות ובטחון עצמי. באוצר מדגישים שאם היה מפגין כשרון דומה בביצוע תפקידו, ולא ביציאה לתקשורת, יתכן שהחלפתו לא היתה עומדת היום על הפרק.

בשיחה שקיים עם הכתב מוטי בסוק מ'דה מרקר', אמר יו"ר רשות המסים: " לא ידיחו אותי. אני נמצא פה כדי לשרת את המדינה עד תום החוזה שלי. יש לי עוד הרבה תוכניות לפיתוח ולקידום מערכת המס ואני מתכוון ליישם אותם עד לפרישתי ב-2011. תפקיד מנהל רשות המסים הוא תפקיד עוצמתי, אנחנו גובים 97% מסך כל המסים בישראל. במצב זה טבעי שלעתים יהיו שמועות ויש אינטרסנטים הלוטשים עין לתפקיד מבפנים ומבחוץ. אני רואה וקורא הדלפות בנושא בשם זה או אחר, אבל לי לא ידוע דבר. בתוך המערכת לא שמעתי דבר וחצי דבר".

את הידיעות האחרונות, שמקורן ברשות המסים, על חקירה מעמיקה שנערכת שם נגד כל ה'משמשים בקודש', לא ניתן לראות כתלושים מכל ההשתלשלות סביב הכוונה להחליף את נסרדישי. ראשון לפרסם את הידיעה היה 'חדשות משפחה' לפני למעלה משבוע, אבל אמש היא מצאה את מקומה למוסף 'ממון' של 'ידיעות אחרונות'.

כותב גד ליאור: "מס הכנסה החליט להתלבש על הרבנים. עשרות מקובלים ורבנים מפורסמים ומאות עורכי חתונות, נותני ברכות ומוהלים, נדרשו בימים אלה להגיש דוחות מס מלאים על הכנסותיהם בשבע השנים האחרונות, ולהעביר בתוך חודשים הצהרות הון על כל נכסיהם בארץ ובחו"ל. בעקבות הדרישה סוערות הרוחות בקהילה החרדית וגורמים חרדים מאשימים את שלטונות המס ברדיפה".

בדיקת פעילותם של חצרות ורבנים ועמידתם בחובת תשלום המס היא דבר לגיטימי כמו בדיקתו של כל אזרח. אבל כשהיא מלווה בצלצולים ובידיעות בומבסטיות בעיתונות הכללית, ברור שהמטרה היא לא דאגה לקופת המדינה, אלא נועדה להציג מצג שווא עד כמה עבודת רשות המס בהנהגת נסרדישי היא יסודית ומעמיקה. הרבנים נמצאו ראויים ביותר למלא אחר גחמה זו של העומדים בראש שלטונות המס בישראל ולאו דווקא מתוך יחס של כבוד אליהם.

לא ניתן להשתחרר מהרושם, שה'מבצע' כולו נעשה ופורסם רק כדי שיהפוך את יו"ר רשות המס ל'אתרוג' אצל אלה שאמרת חז"ל היחידה שהם מקפידים שהם מקפידים על קיומה היא "שנא את הרבנות".

כשעיתונאי כותב בשם מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, שהוא מבקש לבנות, דווקא בעיתוי הזה, "מסד נתוני הכנסות כספים חדש על כל המקובלים וחצרות האדמו"רים ברחבי הארץ כדי 'לעשות סדר' בתחום הזה הנחשב פרוץ לחלוטין" - מתעצמת השאלה למה לא טרח לעשות את אותו סדר עד היום עם בעלי תפקידים אחרים, שייח'ים, או מעלימי מס כבדים אמיתיים, ומתחזקת ההצדקה להחלפתו.

בידיעה הראשונית שפורסמה בעניין החקירות היזומות נגד רבנים ב'חדשות משפחה', נשאל שר האוצר יצחק כהן לתגובתו והוא אמר שלא שמע על כך כלל. היום הוא לא רק שומע, אלא רואה את נסרדישי מאשר את הדברים ל'ידיעות אחרונות' ואפילו מתפאר בהם, ולמרות זאת מחאתו, כממונה, אינה נשמעת.

סגן שר האוצר יצחק כהן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הם העוגן היחיד של יו"ר רשות המסים נגד מתנגדיו. בראיון שהעניק לאחרונה סגן השר כהן, לעיתון 'גלובס', הוא נשאל אודות הכוונה להחליף את נסרדישי והעניק לו גיבוי מלא כשאמר: "נסרדישי מונה למנהל בתקופה מאוד-מאוד קשה של הרשות, ועשה מלאכת קודש. בתקופת הצונאמי הוא עמד בפרץ ועשה עבודה יוצאת מן הכלל ומגיעה לו כל ההערכה. אני מלא הערכה לנסרדישי. ישנן שמועות עקשניות לגבי החלפתו, אך לא נהוג ולא מקובל לנהל מעל גבי התקשורת דיונים מהסוג הזה, כי אז זו פגיעה באנשים מאוד יקרים, שעושים שירות נפש ומלאכת קודש. בכל המערכות יש שינויים פרסונליים - מנכ"ל משרד האוצר מתחלף, המפקח על שוק ההון מתחלף, וזה לא יוצר דרמה כמו שכל הזמן מנסים לדבר על יהודה נסרדישי. כרגע, זה לא עומד על הפרק".

אסור שנסרדישי ימשיך לקבל אימון וגיבוי גורפים שכאלה, מצד נציגות חרדית, אחרי שהוא מכפיש ומכתים רבנים ומציג אותם כמעלימי מס, במטרה לזכות ל'אהדה' ציבורית ולהגנה מפני המבקשים להחליפו. הוא חייב לדעת שלא ניתן לאחוז את החבל שהוא כבר מתח אותו עד למקסימום משני קצותיו.

חייבים להחליף את נסרדישי במישהו אחר, שאכן יעמיק את גבית המסים במדינה, גם מרבנים אם אינם משלמים, אבל יעשה זאת בדרכים אמיתיות ונקיות ולא בפרובקטיביות.

צילום: פיני רוזןצילום: צילום: פיני רוזן
צילום: פיני רוזן


עיתון 'המודיע' מתייצב לימין בניזרי

בשקט-בשקט, ובלא להתייחס ישירות לביקורת שהוטחה כאן נגדו ונגד העיתונות הקטנונית האחרת שנוקטת כלפי הרב שלמה בניזרי בדרך הפסולה של "והתעלמת", מתקן היום 'המודיע' מעט מהעוול ומפרסם בעמודו האחרון את הידיעה על ההחלטה העיקשת והנוקשה של הבג"צ מאתמול, לדחות את בקשתו של הרב בניזרי להתחיל את ריצוי העונש הכבד שהוטל עליו, אחרי החגים.

'המודיע' נוקט עמדה, אם כי מעט מאופקת, ומעניק לידיעה את הכותרת מספר 127 בארסנל הכותרות שלו, המתחילה במילה הכוללנית "התמרמרות": "התמרמרות על דחית בקשת הרב בניזרי לדחות את ריצוי גזר דינו".

"ההתייחסות העויינת של מערכת המשפט כלפי הרב שלמה בניזרי נמשכה גם אתמול" - נאמר בגוף הידיעה של משה מורג - "הרב בניזרי ביקש לדחות את תחילת הריצוי עד לאחר חגי חודש תשרי כדי שיוכל לשהות עם בני משפחתו, ילדיו ונכדיו ואמו הקשישה בחודש העמוס חגים, אולם כאמור בקשתו נדחתה. דחיית הבקשה, שבאה לאחר ההחמרה בגזר הדין בערעור שהגיש, עוררה זעם והתמרמרות רבה בציבור בכלל, ובקרב תלמידיו, ידידיו הרבים ובני משפחתו בפרט, שהצביעו על ההתייחסות העוינת מצד מערכת המשפט כלפי הרב בניזרי".

ביום רביעי האחרון כתבנו כאן במדור שאין דרך שלישית - או שאנחנו ערבים זה לזה, ומקיימים את חובתנו המינימלית למנוע, לפחות, את השפלתו של הרב בניזרי, שעלולה להוות תוספת משמעותית לעונש הכבד שכבר הוטל עליו, או שבהתעלמות שלנו אנחנו מחזקים במודע את ידיו של השופט אדמונד לוי גוזר דין הנקם.

'המודיע' הכריז היום על מחויבותו לדרך הראשונה, ולא פחות חשוב התנער מהכיתתיות שדבקה בו גם בעניין חשוב זה, כאילו יש משמעות לשיוכו של אדם כאשר יש מי שרוצה ליטול ממנו את צלם האנוש. צריך לדעת להביע הערכה על כך, גם אם זה יותר ממתבקש, בעיקר כאשר ב'יתד נאמן' זה עדיין לא קורה. כולנו נמצאים בימים של 'תיקונים' ולצורך העניין הזה נותר עוד שבוע לתקן, עד לכניסתו של הרב בניזרי לכלא.

אתמול היה זה שוב אותו שופט חובש הכיפה שישב בראש ההרכב שהחליט לדחות את הבקשה להתחיל את ריצוי העונש לאחר החגים בנימוק הנבוב של "למערער ניתנה שהות של חודשים רבים כדי להיערך למאסרו".

אנחנו מקנאים בשופט לוי. הוא עצמו, נערך, כנראה, נפשית לחגי תשרי עם כל המשמעויות שלהם, חודשים רבים לפני שהם מגיעים. אחרת, לא היה דורש זאת מהנשפטים לפניו, שאולצו על ידו לבלות את ימי הדין, ללא רחמים, ואת החגים שעליהם צווינו "והיית אך שמח" - מאחורי סורג ובריח.

במחשבה שניה, אם אכן הוא היה נערך לקראתם זמן רב מראש, היה למצפונו זמן להתעורר והוא היה מעורר עמו גם מעט חמלה ורחמים בנושא העונש ובוודאי בדחיית ריצויו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד