י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לידה בבית - מתי זה אבחון לקוי?

בכל חדר לידה יש מיילדות מנוסות ורופאים בקרבת מקום. יחד עם זאת, נשים רבות מעוניינות ללדת בבתיהן. לעיתים, נגרמות פגיעות ביולדת או בילוד בבית החולים או בבית כתוצאה מרשלנות רפואית. במקרים כאלו כדאי ליצור קשר עם עו"ד רשלנות רפואית היכול לייעץ  ולטפל בנושא

לידה בבית - מתי זה אבחון לקוי?
לידה צילום: pixsabay

לידה הינה אירוע חוויתי שבמהלכה מביאה האישה ולד לעולם, ולמעשה, יוצרת חיים חדשים. האירוע הנ"ל מהווה ציון דרך בחיי האישה ו/או בני הזוג ומן הראוי שהתהליך יעבור בשלום וללא בעיות מיוחדות. מרבית הלידות מתרחשות בבתי חולים בסביבה סניטרית מתאימה ובתנאים ההולמים את האירוע. יש לזכור כי לידה הינה הליך רפואי לכל דבר ומערכות רבות בגוף מעורבות במהלכו עד למאמץ מקסימאלי. בכל חדר לידה יש מיילדות מנוסות ורופאים בקרבת מקום. יחד עם זאת, נשים רבות מעוניינות ללדת בבתיהן. לעיתים, נגרמות פגיעות ביולדת או בילוד בבית החולים או בבית כתוצאה מרשלנות רפואית. במקרים כאלו כדאי ליצור קשר עם עו"ד רשלנות רפואית היכול לייעץ  ולטפל בנושא.   

רשלנות רפואית

רשלנות רפואית מוגדרת כמתן שירותים רפואיים תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה. בלידה - מדובר על רופא או מיילדת מוסמכת היכולים לבצע אותה תוך כדי התנהלות לא סבירה. כדי להבין אם במהלך לידה בבית הייתה רשלנות רפואית צריך להבין קודם מה אומר החוק. ככלל,  החוק מאפשר לכל אישה את הזכות ללדת בביתה בתנאי שמתקיימים תנאים המוגדרים על ידו. ראשית, היא חייבת להתנהל בליווי של רופא או מיילדת בעלת הסמכה ולאחר תכנון מראש. הקריטריונים לאישור הם רפואיים ואחרים.

קריטריונים ללידה בבית

אלו הם הקריטריונים והתנאים:

ההיריון הוא עם עובר אחד במצג ראש, הלידה מתרחשת בין השבוע ה37 לשבוע ה 41 להיריון אם עברו 40 שבועות ועוד 6 ימים להריון. יש לוודא ציון ביופיזיקלי תקין לפחות 3 ימים לפני הלידה. כאשר המשקל המוערך של היילוד הוא בין 2.5 ל 4 ק"ג, היולדת מצהירה על מצבה הבריאותי וגילה הוא לפחות 18. (בגיל צעיר יותר נדרשת הסכמת ההורים). הימצאות תיעוד מעקב בהריון שבוצע על ידי רופא ומיילדת בהתאם להנחיות, תיעוד על סקירת מערכות שבוצע במועד הנדרש, תיעוד קיים השולל חשד לסוכרת. בנוסף, קיים חוזר של מנהל הרפואה במשרד הבריאות האוסר על אנשי מקצוע לבצע לידות בבית במקרים מסוימים וגם כאשר היולדת עונה על קריטריונים אלו.

תנאים בבית

בעל המקצוע חייב לוודא כי קיימים תנאים הכרחיים בבית ובין היתר: חלל נקי בגודל של לפחות 10 מ"ר. הבית חייב להיות במרחק של 30 דקות נסיעה מבית חולים שיש בו חדר לידה. חייבים להיות מים זורמים, חשמל, חימום וקשר טלפוני. על איש המקצוע המיילד חלה אחריות רבה, ובין היתר, הוא חייב לדאוג שהיולדת כשירה בריאותית ללידה. האישור חייב להינתן על ידי הרופא המטפל. הוא חייב לערוך את הלידה על פי כל הכללים הרפואיים המקובלים כולל הסברים מקדימים לסימני לידה, הגעה בזמן לבית היולדת, קבלת הלידה בצורה הנכונה, הסרת השלייה ובדיקתה, בדיקות לאם וליילוד לאחר הלידה, שהייה בביתה כשעתיים עד לאחר שהלידה הסתיימה ועוד.

 ייעוץ עו"ד

רשלנות רפואית יכולה להתקיים מסיבות שונות. אחת מהן היא אבחון לקוי. כלומר: רופא מאשר לערוך לידה בבית כאשר הנתונים הרפואיים המוגדרים בחוק אינם מאפשרים זאת. כאשר רופא או מיילדת אינם פועלים על פי ההוראות, אינם מגיבים נכון כאשר נוצרים סיכונים ועוד. במקרה כזה ניתן לתבוע את הרופאים ו/או המוסד הרפואי. עורך דין רשלנות רפואית מתמחה בתביעות כאלו. הוא ידריך את אלו שנפגעו ויסייע להם בהתנהלות מול חברות הביטוח המבטחות אותם. ראשית, הוא יאמר להם לשמור את כל המסמכים הרפואיים, הכספיים והאחרים הקשורים באירוע, ימליץ להימנע משיחות עם נציגי הביטוח, יגיש בשמם את התביעה ואף ייצג אותם מול החברות או בבית המשפט - אם התביעה תגיע לשם.

 

לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד