י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

'הקרב על הקו' מתחמם • ראיון לוחמני

"ירושלים עלתה על דרך המלך? זו בדיחה עצובה מאוד", אומר ר' יחיאל רודמן, ממובילי המאבק במהפכת התחבורה הציבורית שהוכרזה בירושלים, ומבטיח שהציבור ייאבק למחיקת העוול • גלגלי המאבק

"לא מתחשבים בנו". חרדים באוטובוס בירושלים
"לא מתחשבים בנו". חרדים באוטובוס בירושלים

השקה פומפוזית וחגיגית שכזו, לא נראתה זמן רב. נציגי משרד התחבורה וכל מי שעסק בחודשים האחרונים על שינוי מפת התחבורה בעיר המשתמשת הכי הרבה בתחבורה - התייצבו כולם אל מול המצלמות, והודיעו בחגיגיות יתרה על המהפכה החיובית בקווי האוטובוס בירושלים, מהפך שיביא בכנפיו בשורה של ממש לכל צורך תחבורה ירושלמי מצוי. וכידוע יש הרבה כאלה. על פי הנתונים - יותר מכל עיר אחרת בארץ.

אלא שהכול טוב ויפה, ברמת ההצהרות וההופעות בתקשורת. מסתבר שברמת השטח, רבים אינם מזהים כל מהפכה. "אם מהפכה, הרי שזו מהפכה לרעה", התבטאו היום במינהל הקהילתי של שכונת רוממה, שלקח על עצמו את ניהול המאבק בחלקים רבים ברפורמה התחבורתית.

כתב 'בחדרי חרדים', שוחח עם ר' יחיאל רודמן, עסקן ירושלמי המשמש כחבר הנהלת המינהל הקהילתי ברוממה וחבר ועדת התחבורה בשכונה. כמייצגם של תושבי שכונתו, הוא מלא טענטות כרימון.

"יש לנו הרבה תלונות והשגות על המהפכה המפוקפקת הזו", אומר רודמן. "אני לא מדבר על החלק הרוחני, קרי - החיבור המאוד בעייתי בין שכונתו חרדיות למהדרין לחילוניות במובהק. זו עוד בעיה.

• אז כנגד מה אתם רוטנים?

"קודם כול", מספר רודמן, "גורמי התחבורה הצהירו מראש, שיתקיימו ישיבות מוקדמות עם נציגי המנהלים השכונתיים, על מנת לשמוע את דרישותיהם וצרכיהם של התושבים. בפועל, לא ישבו איתנו. רק פעם אחת הייתה ישיבה, שזומנה לאחר דרישה נחרצת מצידנו. העלינו שם שורה של המלצות, שנשענות על הצרכים הבסיסיים של צרכני התחבורה, בשכונה שלנו ומחוצה לה. אף אחת מההמלצות לא יושמה בשטח.

"למשל", מדגים רודמן. "קו 16, הנוסע לשכונת רמות, בוטל. זהו קו שקיים מזה 25 שנה. לשכונות הצפון היה תמיד קו מקשר לרמות. במסגרת השינויים הללו, החליטו לבטל אותו כליל. מעכשיו, נצטרך לנסוע בשני אוטובוסים, לחצות כביש סואן ולשלם פעמיים. זו לא שערורייה?", שואל רודמן רטורית, וקובע באופן חד משמעי: "הם לא שיפרו כלום. רק הזיקו לאנשים".

• מה עומד לדעתך בבסיס ההחלטה לבטל את הקו לרמות?

"הם רוצים להגיע למצב, שבו לכל שכונות הצפון יהיה צורך להגיע בשני אוטובוסים. הם אומרים: בוא נהיה מערביים, מתקדמים. לא צריך אוטובוס ישיר לכל יעד. זו הרי עיר בירה... יש כאן גם ניסיון לגרום לכך, שבעתיד הציבור יעדיף את הרכבת הקלה.

"לכן הם אומרים, בואו נעשה קוים מהירים, שיובילו למקומות שהרכבת הקלה אינה מגיעה אליהם. אתה רוצה להגיע לשכונות שהרכבת לא מגיעה אליהם? סע לציר ראשי כמו בר אילן, ומשם, תיקח אוטובוס ליעד שלך".

• נשמע פנטסטי...

"זה רחוק מלהיות פנטסטי, מכמה סיבות", אומר רודמן. "הסיבה הראשונה היא בטיחותית. אנשים ייאלצו לעבור מאוטובוס למשנהו, ולחצות לשם כך כבישים סואנים, כמו ציר גולדה מאיר, שזה כביש מאוד מסוכן, ובעל מדרכה מאוד צרה.

"הבעיה השנייה, היא הבעיה הכספית. שני אוטובוסים, משמעותו תשלום כפול. למה אנחנו צריכים לשלם תשלום כפול? בגלל שמישהו החליט לפצל את הקווים? זוהי סחיטת כספים חמורה.

"הבעיה השלישית היא הנוחות", קובע נציג הצרכנים הלא מרוצים. "אשה עם עגלה וילדים, אדם זקן או ילד שנוסע לבד", יצטרכו להיטלטל מאוטובוס לאוטובוס, לחצות כבישים גדולים. זה לא מתקבל על הדעת. מדובר באטימות לצרכיו של החרדי, בעל המשפחה, שיש לו אשה וילדים.

"ויש עוד בעיה: אני לא סומך עליהם. חברת אגד בירושלים, הוכיחה את עצמה ככשל מוחלט. סקרים שהתבצעו, מוכיחים שהשירות של החברה בירושלים, ממוקם במקום הכי נמוך. בירושלים יש הכי הרבה צריכה של תחבורה ציבורית. עומס יתר. כל שכונות הצפון ייאלצו להשתמש באוטובוס אחד? ואם הוא יאחר, כפי שקורה הרבה, הוא יהיה מפוצץ ומחניק. אלו יהיו מעשים שבכל יום".

• שוחחת עם הגורמים הרלוונטיים?

"דיברתי עם גונן ממשרד התחבורה, והיתה לי שיחה ארוכה עם שלמה רוזנשטיין, מחזיק תיק התחבורה בעירייה. כולם גלגלו עיניים ואמרו לי שיהיה בסדר. עושה רושם שהם לא באמת חשים את המצוקה.

"המאבק שלנו מגובה בידי רבני השכונה", מבהיר רודמן. כולם חתמו על כרוזים הקוראים לציבור להיאבק ולרשויות להתעשת. שלחנו את הכול לרוזנשטיין, שהבטיח לקיים כינוס בעניין בעוד שבועיים".

• אז בעצם, ירושלים לא עלתה על דרך המלך?

"איזה דרך המלך?", מגחך רודמן. "יש אולי אלמנטים של שיפור פה ושם, אבל בגדול - הם הזיקו לעיר ולתושביה. הם לא התייעצו עם אף אחד ולא התחשבו בצרכיו של אף נוסע. פעלו מאחורי גבו של התושב והחליטו במקומו מה טוב עבורו", מסיים ר' יחיאל רודמן בכאב, ומבטיח שהוא והעסקנים המצויים בתוך עובי הקורה, לא ישקטו עד אשר ישונו הרפורמות בתחבורה הציבורית הירושלמית, לטובת ציבור הנוסעים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד