י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"סחר-מכר בגופות אדם"

בג"ץ דחה בשנית את הבקשה להשיב את גופת המחבל

צה"ל מחזיק מזה כשנה בגופת המחבל יוסף ענקאוי. אביו ראאד הגיש עתירה בבג"צ נגד מפקד כוחות צה"ל באיו"ש, בדרישה לקבל את גופת בנו לקבורה, אך זו נדחתה עקב אי-מיצוי הליכים. לפני כחודש וחצי הגיש עתירה נוספת, וזו נדחתה היום

בג"ץ דחה בשנית את הבקשה להשיב את גופת המחבל
חיילי צה"ל. (למצולמים אין קשר לכתבה) צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

לפני כשנה בחודש אדר ביצעו שלושה מחבלים פיגוע דריסה בסמוך לכפר נעמה שבבנימין, שניים מהדורסים נורו למוות והשלישי נפצע. כתוצאה מהפיגוע, נפצעו שני חיילים, קצין צה"ל, מפקד הכוח במקום מחטיבת כפיר, פונה במצב קשה, ולוחם מג"ב נפצע באורח קל ברגלו.

מאז הפיגוע, מזה כשנה, צה"ל מחזיק בגופת המחבל יוסף ענקאוי. אביו ראאד הגיש עתירה בבג"צ נגד מפקד כוחות צה"ל באיו"ש, בדרישה לקבל את גופת בנו לקבורה, אך זו נדחתה עקב אי-מיצוי הליכים. לפני כחודש וחצי הגיש עתירה נוספת, וזו נדחתה היום.

לטענת אב המחבל, ההחלטה להחזיק את גופת בנו בלתי סבירה, בהיותה מבוססת על שיקולים זרים - שימוש בגופה כ'קלף מיקוח' לצרכים פוליטיים, ופוגעת באופן בלתי מידתי בזכות משפחתו לכבוד. עוד טען כי ההחלטה אינה עומדת בתבחינים שנקבעו בהחלטת הקבינט, מאחר ולטענתו בנו מעולם לא היה משויך לחמאס, ונסיבות הפיגוע "מעוררות ספק ממשי בדבר כוונה לבצע פיגוע".

צה"ל בתגובה, עמדו על התועלת הגלומה במניעת האפשרות להשתתף בטקס הקבורה, והדגישו כי מדובר בצעד חיוני שבלעדיו תיפגע יעילותה של המדיניות להחזיק בגופות המחבלים.

השופט נעם סולברג קבע כי בהחלט יש סמכות להורות על קבורה ארעית של גופות מחבלים לצרכי משא ומתן. "ההחלטה שלא לאפשר לבני משפחות מחבלים להשתתף בקבורתם ולפקוד את קבריהם איננה הרחבה של סמכות זו, כי אם נגזרת שלה".

"מניעת האפשרות להשתתף בהליך הקבורה ולפקוד את הקברים, פועלת את פעולתה בקידום המאמץ להשבת אזרחי ישראל וחללי צה"ל המוחזקים בידי ארגוני הטרור" אמר השופט. "אלמלא מניעה זו, תיפגע יעילותה של המדיניות כולה, לעכב השבת גופות המחבלים".

במציאות מתוקנת, כך השופט סולברג, לא היינו נצרכים להידרש לכך, 'סחר-מכר' בגופות אדם (יהיו מעשיו רעים ומתועבים כאשר יהיו). "אין זאת אלא מן הפירות הבאושים של הטרור הרצחני, בעטיו של האויב האכזרי, שמוכרחים אנחנו כך לעשות, שימוש שכזה בגופות מחבלים, כדי לקדם את שובם הביתה של אזרחי ישראל ואת הבאתם של חללי צה"ל למנוחה נכונה" ציטט מתוך פסיקה דומה של בג"ץ.

השופטת דפנה ברק-ארז והשופט דוד מינץ הסכימו על השופט סולברג והעתירת האב לקבל את גופת בנו המחבל לקבורה - נדחתה.

חיסול מחבל פיגוע דריסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד