י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"גם לי אכפת מחילול שבת" • ראיון

העיתונאי נחום ברנע מדבר, בראיון ל'בחדרי חרדים', על יחסו לחרדים: "אי-אפשר להאשים את כל העדה. לפני שכתבתי קראתי את פרשת סדום" • "עיתונאים כמו יאיר לפיד עושים הון על החרדים, אני לא"

ההפגנות בירושלים. זה מיעוט קיצוני. צילום: פיני רוזן
ההפגנות בירושלים. זה מיעוט קיצוני. צילום: פיני רוזן



ברשימה שפרסם היום נחום ברנע בעיתונו, 'ידיעות אחרונות', תחת הכותרת 'המאפיה של הרב ווייס', קורא ברנע, זוכה 'פרס ישראל', למשטרת ישראל לטפל בנוקשות במה שהוא מכנה המאפיה של 'העדה החרדית', הממיטה אסון על ירושלים בכלל ועל הציבור החרדי בפרט.

הסלמה בירושלים: רימוני הלם ודריסת מפגינים
אירועי קרתא: ערבי דרס חרדי שהפגין
מכניסת השבת עד צאת נשמת השוטרים

'העדה החרדית', היוזמת את ההפגנות, מונה, לפי כתב לענייני חרדים עמו שוחח ברנע, 70 אלף איש. ברנע מציין כי זהו אומדן נדיב. הטרור שמשליטה העדה החרדית, כותב ברנע, מופעל בעיקר כלפי הציבור החרדי.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מחדד נחום ברנע את הנקודה, ומציב מראה אל מול הציבור החרדי, הנסחף בעל כורחו לקיצוניות יתר: "את האצבע המאשימה אני לא מפנה כלפי הציבור החרדי", אומר ברנע. "הציבור החרדי מונה חצי מיליון איש, שהם אנשים מצוינים. לא כתבתי נגדם, ולא מצאת זולל חרדים לתיאבון".

"קודם שניגשתי לכתיבת הרשימה", חושף ברנע פרטים מאחורי הקלעים של כתיבתו המשובחת, "ניגשתי לספר בראשית, שם קראתי את הסיפור של סדום ועמורה. התבוננתי בהתמקחות בין אברהם אבינו לקדוש-ברוך-הוא. אברהם מגונן על אנשי העיר סדום, ומבקש מריבון העולם: אל תחריב את כל העיר, יש כאן צדיקים. ואז מתחילים לרדת לרזולוציות נמוכות, ואברהם מבקש להשאיר את העיר בעבור 50 איש. לאחר שאלו לא נמצאו, יורד אברהם אבינו במספר, עד שהוא מבין שהעיר סדום רשעה וחטאה, וצדיקים אין בה. וההחלטה על החרבת העיר מקבלת את החתימה הסופית.

"את הסיפור המקראי קראתי בכדי לחדד את המסר - לא ניתן לקצוף על העדה כולה בגלל מיעוט שולי. אני לא חושב שהחרדים כאוכלוסיה יש בהם אשמה במאורעות. שמתי את האצבע על כך שהמיעוט שמציק בעיקר לציבור החרדי, מעכיר את האווירה בעיר כולה".

נחום ברנע. צילום: שיח השדהצילום: נחום ברנע. צילום: שיח השדה
נחום ברנע. צילום: שיח השדה


"חמור ששמים עליו כתר נשאר חמור"

• לפני מספר חודשים כתבת על ניר ברקת: "גם חמור ששמים עליו כתר נשאר חמור". בתור תושב ירושלים שנים רבות, אני יכול להעיד, כי מעולם לא ראיתי התפרצויות אלימות כמו בתקופה האחרונה. מי גורם לכך? אולי זהו דווקא ראש העיר שבחר לפתוח את החניון בהצהרות חגיגיות?

"מה שכתבתי על ברקת היה על הכרזתו לבטל פרויקטים עירוניים בהם הושקע ממון רב. לדעתי, זה העיד על חוסר מקצועיות. וזו היתה התבטאות טיפשית. אני לא בא כעיתונאי המסקר את ירושלים. העיר הזו מוכרת לי, ואני רואה בה חשיבות. אבל אני לא יכול להכריע מה גרם למהומות. אני תמכתי בהעברת החניון בשבת מספרא לקרתא.

"השתתפתי במסיבת העיתונאים שערך ברקת, כדי לבשר על שינוי מיקום החניון, חשבתי שיש בזה מן הצדק להרחיק את חילול השבת מהאזורים החרדים. אבל ההחלטה העקרונית לפתוח חניון - הכרחית. ראיתי את האנשים החונים על המדרכות בשער יפו, זה היה נראה נורא. גם מבחינת חילול שבת, זה לא היה נראה טוב. אמנם אני לא אפוטרופוס על השבת, אבל גם לי כואב חילול שבת. אחרי הכל זהו יום שבתון של כולנו. אבל היה מי שהחליט שהפתרון הזה לא מוצא חן בעיניו - והבעיר את העיר".

• הנהגת העיר לא עשתה טעויות לאורך הדרך?

"אמר לי היום הרב שינברגר, שהוא אחד מזקני 'העדה החרדית', שהנהגת העיר עשתה טעויות שגרמו להתלקחות. אני לא מתווכח על זה. אבל חייבים להגיע לפיתרון. והשיטה היא לא ונדליזם ואלימות. יש כאן משהו יותר עמוק. 'העדה החרדית' בנתה לעצמה גטו מרצון. הם מסתגרים בתוככי שכונת מאה שערים, ומנהלים מדינה משל עצמם. עם זה אין לי בעיה. אבל אותה מדינה נפרדת, לא יכולה לבוא ולהכתיב את סדר היום של אנשים מחוץ לגטו. אתם רוצים לחיות לבד? בבקשה. אל תבואו לומר לנו מה לעשות".

"הראשונים שירוויחו יהיו החרדים"

• אנחנו רואים בימים האחרונים התפרצויות שלא זכורות מההפגנות למען השבת. מה קרה פתאום?
"בראיה היסטורית אתה לא צודק. היו הפגנות אלימות בעבר. אני עוד זוכר את ההפגנות על סגירת 'כיכר השבת'. המאבק אז, לטעמי, היה צודק. שיקולי השלטונות היו כבדי משקל. כיכר השבת הובילה לשכונות חילוניות, אבל עברה בטבורה של שכונה חרדית. ואני אז הסכמתי עם ההפגנות: זכות החרדים לתבוע שמירת שבת בשכונותיהם. גם אז היו הפגנות ענק, אבל לא כתבתי נגד.

"בפרשת 'האם המרעיבה' פרסמתי טור התומך בעמדות החרדים, ונגד רופאי 'הדסה'. הם לא נקיים מטעויות. לא הסכמתי עם העמדה לפיה כל רופאי 'הדסה' אשמים, אבל בהחלט חשבתי שהחרדים צודקים, וכתבתי כך. יש כאלה שאוהבים לעשות מההפגנות הון פוליטי. יאיר לפיד לקח את זה למקומות לא נכונים כדי להיבנות על חורבותיו של משהו אחר. אני לא נוהג כך. אני נוהג בהגינות כלפי הציבור החרדי. אבל כאן אין מקום למהומות. זו בריונות לשמה.

"אין ספק שנעשו טעויות. והאחריות לטעויות הללו מתחלקת בין כל הגורמים לה. אבל האחריות על עבריינות - לא מתחלקת. העבריין - חייב להיענש. ואם זה יקרה, הראשונים שירוויחו יהיו הציבור החרדי, שמאוים מאותה קבוצה גם בירושלים וגם בבית שמש".

• כעיתונאי שיוצא אל השטח ומכיר את הנתונים, אם פני הדברים הם כפי שאתה מציג אותם - איך ההנהגה החרדית לא יוצאת נגד אותם אנשי שוליים?

"אספר לך סיפור. הייתי באזור ההפגנות, וראיתי ילד בן 14 ניגש להצית עגלת אשפה. ניגשתי אליו ואמרתי לו: אל תעשה את זה. למה אתה שורף? אחרי דקה ניגשו אלי מספר אנשים מבוגרים ואמרו לי: אתה צודק. אבל עזוב. אתה יכול לחטוף מכות. אל תעיר לילדים. זו הבעיה. אנשים מבוגרים מפוחדים מקבוצת ילדים. זה חייב להיפסק".

טורו של נחום ברנע. היום בידיעות אחרונותצילום: טורו של נחום ברנע. היום בידיעות אחרונות
טורו של נחום ברנע. היום בידיעות אחרונות





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד