י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

השתלטות על נכס בכוח - מזווית פלילית

חוק קובע כי השגת גבול כזאת מוגדרת ככזאת כאשר קיום הכניסה הינו היזק או הפרעה במקרקעין. שהיא נעשתה שלא כדין ואין הצדקה חוקית להימצאותו במקום, וכי נעשתה מבלי שהתקבלה רשות בעל הנכס או החוק לכניסה למקום

השתלטות על נכס בכוח - מזווית פלילית
השתלטות פלילית צילום: pixsabay

השתלטות על נכס נקראת השגת גבול  ויכולה להתבצע בסיטואציות שונות. המקרה הנפוץ הוא כאשר שכן משתלט בצורה הדרגתית על שטח השייך לשכנו, אבל קיימים גם מקרים אחרים בהם אנשים זרים פלשו לשטח או לדירה לא להם. החוק קובע כי השגת גבול כזאת מוגדרת ככזאת כאשר קיום הכניסה הינו היזק או הפרעה במקרקעין. שהיא נעשתה שלא כדין ואין הצדקה חוקית להימצאותו במקום, וכי נעשתה מבלי שהתקבלה רשות בעל הנכס או החוק לכניסה למקום. החוק קובע עוד כי לבעל החזקה כדין במקרקעין יש זכות לדרוש מהפולש להחזיר לו את המקרקעין. דוגמא נפוצה למצב כזה הוא משכיר דירה אשר סיים את תקופת ההשכרה ומסרב לפנות אותה.

הפעלת כוח סביר לפינוי

החוק מותיר לבעל נכס להפעיל כוח סביר לפינוי הפולש וזאת תוך 30 יום מהתאריך בו בוצעה הפלישה בפועל. יחד עם זאת, החוק אינו מגדיר מהו כוח סביר, ובנוסף, לא תמיד יכול לדעת בעל הנכס מתי בפועל בוצעה הפלישה. כך, שהוא עלול למצוא עצמו במצב בלתי נעים. כבר היו מקרים בהם בעלי דירות שנקטו בכוח הואשמו בהפעלת כוח בלתי סביר, או פעלו בתום לב ולאחר שעברו 30 ימים. במקרים מסוימים, הוגשה נגדם תלונה והם הפכו בעצמן לנאשמים בפלילים. הדרך הטובה והבטוחה ביותר לפנות פולש הוא באמצעות פניה לערכאות משפטיות. עורך דין  פלילי מומלץ מתמחה בטיפול בנושאים פליליים אלו כמו גם בנושאים פליליים אחרים. הוא יכול לייעץ ולייצג כל לקוח הנזקק לשירותיו בנושא הזה ובאחרים רבים.

ייעוץ

עורך הדין יקבל לידיו את התיק ויבחן אותו לעומק. לא תמיד השגת גבול הינה עבירה פלילית. היא יכולה להיות כזאת בנסיבות מסוימות וכאשר היא נעשתה במכוון ולמטרה לא חוקית כמו: הפחדה, העלבה, הקנטה או לביצוע עבירה אחרת כמו הפיכתה לדירת סמים וכדומה. על פי המצב יכול עורך הדין לייעץ כיצד לפעול. כאשר לא תהיה ברירה אזי הוא יפנה לבית משפט לשם קבלת סעד ממנו. במרבית המקרים, מכיר בית המשפט בזכות הקניין ופוסק לטובת המתלונן. הוא יכול להורות על פינוי מידי של הנכס, הריסה של המבנה שהוקם ללא רשות על שטח המתלונן ואף פוסק לפצות את הבעלים החוקיים עבור השימוש בנכס ואי מתן למחזיק החוקי ליהנות ממנו. כל פסיקה בהתאם לנסיבות. במידה והפולש אינו מפנה יכול בית המשפט להוציא צו המורה לסלק ידו מהמקרקעין ואז נכנסים לפעולה המשטרה וגורמי אכיפה אחרים.

ייצוג בבית משפט

עורך דין פלילי יכול לסייע רבות במצבים שונים נוספים אליהם נקלעים אנשים אלו והסיוע הינו מהותי וטכני אבל גם נפשי. קיימות עבירות פליליות מגוונות בהם הוא מטפל ובין היתר: עבירות מס כלכליות ואחרות של צווארון לבן, רצח, שוד, פריצה, גניבה, אונס ומעשים מגונים אחרים, וכן, מעשי אלימות אחרים הפוגעים בזולת. בין השירותים הניתנים: ייעוץ בעת מעצר, הקלה בתנאי מעצר ו/או המרתו למעצר בית, בדיקת כתב האישום, הכנה לחקירה במשטרה  לפני השימוע, ביטול אישום פלילי, המרת כתב אישום לעבירות מנהלתיות ותשלום קנס, סגירת תיק פלילי ועוד.  במקרה הנמצא לפנינו יש חשיבות לפינוי מהיר וכאן יבקש עורך הדין מבית המשפט דיון מהיר בבקשה על מנת לפתור את הבעיה בהקדם האפשרי. עורך הדין יטען לטובת הלקוח וינסה לקבל החלטתה מהירה וללא שהיות לפינוי משיג הגבול.  מומלץ להיעזר בעורך דין בעל מוניטין אשר יש לו ניסיון מוכח וידע רב במקרים שונים של הסגת גבול.

 

השתלטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד