י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לקיים את ימי הפורים

הפאניקה מהקורונה: היערכות בחצרות החסידים, השוחטים מעבר לים והטיסות לליז'ענסק

קורונה משתוללת בישראל: עשרות אלפים נצורים בבידוד ונאסרה התקהלות של מעל 5000 איש | הבהלה משפיעה על חצרות החסידים הגדולות לגבי התקהלות בפורים, משגיחי כשרות שנתקעו, הפחתה בלחיצת ידיים לגדולי, חומר החיטוי שהוצב בכניסה לחדרו של הרבי • והאם יש ביטולים לליז'ענסק

הפאניקה מהקורונה: היערכות בחצרות החסידים, השוחטים מעבר לים והטיסות לליז'ענסק
פורים בחצר הקודש בעלזא צילום: שוקי לרר

נגיף הקורונה שהתפשט בישראל ועמו אלפי ישראלים שנמצאים בבידוד לנוכח התפשטות הנגיף והבאים ממקומות שבהם פרץ הנגיף, הביאו היום את משרד הבריאות לשורת החלטות חריפות בנושא, דבר שישפיע גם על קיום ימי הפורים בחצרות החסידים והטיסות בכ"א אדר לליז'ענסק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה היום (רביעי), לאחר דיון שהתקיים במשרד הבריאות על הנחיות חדשות. בין ההנחיות; מי ששב מצרפת, גרמניה, שווייץ, ספרד ואוסטריה יאלצו להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 יום. מדינות אלו יצטרפו לסין, הונג קונג, תאילנד, מקאו, סינגפור, איטליה, דרום קוריאה ויפן.

על פי ההנחיות שפורסמו היום, יאסר קיום כנסים בינלאומיים בארץ משום שאין אפשרות לעקוב אחר הבאים, איפה הם שהו טרם הגעתם לארץ. בנוסף, השר יעקב ליצמן הורה על איסור קיום התקהלות המונית של מעל 5,000 איש.

ואיך מתכוננים בחצרות החסידים

כך למשל בפתח חדרו של הרבי מקרלין, הותקן סבון לחיטוי הידיים לפני הכניסה לחדר ומי שחזר מחו"ל ויש לו תסמינים של שפעת, יש להתייעץ עם הגבאי לפני הכניסה לרבי.

בחצרות החסידים כדוגמת חצרות גור, בעלזא וויז'ניץ נערכים ולחוצים מהאפשרות שלא יוכלו לקיים את הטישים הגדולים.

השר ליצמן התחייב בראיון לגלי צה"ל שבחצר גור בירושלים לא יהיו יותר מ 5000 איש בקריאת המגילה ובגור תמיד נצמדים להוראות משרד הבריאות עד הסוף.

כך גם בחצר חסידות בעלזא, למרות שבשבת הקרובה שבת זכור, יחגגו ברית לנינו של האדמו"ר, בודקים את האפשרות שלא כולם יהיו במקום אחד באותו זמן ולא מעל 5000 חסידים.

"אם ההוראה הייתה של איסור התקהלות של 2500 כפי שחשבו בתחילה הרי שהדבר היה בלתי אפשרי לקיים את זה והייתה בעיה גדולה", אמרו ל'בחדרי חרדים', באחת החצרות הגדולות.

בחצר חסידות ירושלמית אף חישבו שכל המגיעים בפורים שזה הטיש המרכזי, כולל נשים וילדים, זה בוודאי מעל 5000 איש, מה שיגרום ללחץ גדול ולכאלו שגם לא יבואו.

לגבי ‏הגעה לתפילה בכותל המערבי שריד בית מקדשנו, הורה השר ליצמן כי הוא יישאר פתוח. לדבריו: "לא מדובר במקום סגור כך שאין חשש". 

בחצרות גדולי ישראל כך למשל בבית שר התורה הגר"ח קנייבסקי אין הוראה גורפת אך יש הפחתה משמעותית בבקשה לא לתת יד לשר התורה לאלפים שמגיעים מידי יום.

כך גם אצל ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין. בחצר חסידות גור מספרים גם על הפחתה משמעותית בנתינת יד לאדמו"ר כך כבר בשבת האחרונה בשלום נעמן הרבי לא הגיש את ידו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי חסידים רבים אף ביטלו את טיסותיהם לליז'ענסק שבפולין ביום היארצייט של הרבי ר' אליצלך בכ"א כסלו עקב החשש אפילו הקל שאולי ידבקו במישהו שהסתובב בשדה התעופה ממדינה אחרת. 

אדמו"רים רבים הורו לחסידים לבטל טיסות ול'בחדרי חרדים' נודע על אדם שהיה אמור לטוס לצורך פרנסה ללונדון ואדם נוסף שהיה אמור לטוס להולנד שביטלו את הטיסה. גם בקרב משגיחי הכשרות בחו"ל הנמצאים במדינות שיצריכו אותם בבידוד 14 יום לא רוצים לחזור לארץ ולהיכנס לבידוד.

משגיחים ושוחטים שצריכים לטוס אחרי פורים לא רוצים לצאת גם מחשש שיידבקו וגם מחשש שייכנסו לבידוד שזה כולל את גרמניה, אוסטריה, איטליה וצרפת.

אחד ממשגיחי הכשרות ששוחח עם 'בחדרי חרדים' תשמע אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה של ערב פסח יש משגיחים שאמורים לטוס לכמה ימים להכשיר מטבחים ומלונות והכל תקוע בתקופה הכי עמוסה שיש ערב פסח אם אחזור לארץ אני ייכנס לבידוד.

חולי קורונה שמחת פורים טיש פורים חצרות החסידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד