י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"העם עם הצדיק"

בביהמ"ש: כתב האישום הוקרא בפני הרב ברלנד

הבוקר נערך דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בו הודיעו פרקליטיו של הרב אליעזר ברלנד לשופט כי הקריאו לו את כתב האישום המלא. הרב ברלנד לשופט: "אני מאשר את דברי בא כוחי" • מחוץ לאולם בית המשפט הפגינו תומכיו "העם עם הצדיק"

בביהמ"ש: כתב האישום הוקרא בפני הרב ברלנד
הרב ברלנד בביהמ"ש צילום: Olivier Fitoussil/Flash90

בדיון שנערך הבוקר (חמישי) בבית משפט המחוזי בירושלים, הודיעו פרקליטו של הרב ברלנד לשופט דוד גדעוני כי הקריאו לרב אליעזר ברלנד את כתב האישום שהוגש נגדו בשבוע שעבר, ותוכנו הוסבר לרב. "אני מאשר את דברי בא כוחי" אמר הרב ברלנד לשופט.

בשבוע שעבר האריך בית המשפט את מעצרו של הרב ברלנד עד להחלטת אחרת, וסירב לשחררו בשלב זה לחלופת מעצר לדרישות עו"ד עמית חדד ועו"ד נועה מילשטיין המייצגים את הרב ברלנד.

צילום: Olivier Fitoussil/Flash90

נציגת הפרקליטות אמרה לשופט, כי 99% מחמור הראיות שיש בכתב האישום, כבר הועבר לפרקליטי הרב ברלנד, וכי חלק מהחומר שהיה בקלסרים - הוצא כי אינו רלוונטי לכתב האישום. "לראשונה היום אנו שומעים ש-12 קלסרים הצטמצמו ל-6 קלסרים" אמר עו"ד חדד, "משום שהחקירה נמשכת, ופיצלו באופן מלאכותי את התיק לשתי חקירות. זו טענה יסודית שלנו עוד טרם נטען לגוף הדיון בבקשה".

עו"ד חדד אמר כי להערכתו ייקח עוד מספר שבועות עד שההגנה תקבל את כל תמלילי החקירה, "ואינני מוכן שהמשיב ישהה במעצר במשך כל הזמן הזה". הוא ביקש לשחררו בתנאים מגבילים. "יש הנחיות פרקליט המדינה שמסכת עובדתית אחת תהיה בכתב אישום אחת, אך כאן יוצרים שני כתבי דין באותה פרשה" טען, כאשר החקירה פוצלה להליך הפלילי וההליך של עבירות ההון והמס.

צילום: Olivier Fitoussil/Flash90

בתום הדיון, השופט דוד גדעוני קבע דיון נוסף בעוד 14 יום, בכ"ג אדר, עד אז, לפחות, הרב ברלנד ישהה במעצר מלא. מחוץ לבית המשפט, הפגינו תלמידיו עם שלטים עליהם נכתב "לא ננוח ולא נשקוט", "תפסיקו את רדיפת הדת" וכן "העם עם הצדיק".

לאחר חקירה מורכבת של משטרת ירושלים בפרשת עושק שחור, הפרקליטות הגישה ביום ראשון השבוע כתב אישום נגד הרב אליעזר ברלנד מנהיג קהילת שובו בנים, המייחס לו עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק, וכן עבירה של נסיון לשידול חבלה חמורה.

תלמידי הרב ברלנד מחוץ לביהמ"ש. צילום: Olivier Fitoussil/Flash90

עם הגשת כתב האישום, הפרקליטות הגישה לבית משפט המחוזי בקשה להארכת מעצרו עד תום ההליכים, תוך שהם מציינים כי בידיהם ראיות לכאורה להוכחת המיוחס לרב ברלנד לרבות הודאתו, עדויות המתלוננים והקלטות, שחלקם פורסמו בתקשורת. השופט האריך את מעצרו עד להודעה חדשה.

"ריבוי העבירות תוך ניצול מצוקתם של הקורבנות, התחכום, ניצול מעמדו, וכן ביצוען על פני תקופה ארוכה מצביעה על מסוכנות רבה מצד המשיב" כתבו בפרקליטות בבקשת המעצר, "בנוסף קיימת מסוכנות סטטוטורית בכך שהמשיב ניסה לשדל את מאמיניו לחבול חבלה חמורה בשניים מבני קהילתו, ועשה כן בעודו מרצה מאסר מאחורי סורג ובריח, באופן המעיד על היעדר מורא מן החוק". עוד כתבו: "אם ישוחרר ינסה לשבש הליכי משפט ולהתחמק מהדין, זאת נוכח עברו.. שהצריך מבצע נרחב ומורכב שערכה מדינת ישראל לצורך הבאתו לדין, משך כשלוש שנים. במסגרת בריחתו עבר המשיב בין מדינות שונות, תוך שימוש בתיעוד מזויף, לרבות דרכון דיפלומטי מזויף מחוף השנהב, ותוך מעשי מרמה רבים כלפי הרשויות במדינות בהן שהה".

פרשיה ראשונה: בשנת 2014 נקלע ש.מ. למצב רפואי קשה. בפברואר 2014, שוחח מ.מ. אחיו של ש.מ. עם הרב ברלנד ששהה בחו"ל וביקש לערוך עבורו "פדיון נפש". מבלי לברר פרטים על מחלתו של ש.מ., תוך ניצול מצוקתו, מסר למ.מ. כי עליו לשלם 5,000 ש"ח לבת הרב - צביה צוקר - והציג בפניו מצג שווא כי באם ישולם לצביה הסכום הנ"ל, לא יהיה שום חולי לאחיו אשר יחלים לחלוטין, זאת בעוד הנאשם אינו יודע שיחלים כאמור וכשהוא מודע שאין בכוחו לגרום לכך. למרות המצב הכלכלי הקשה, התשלום הועבר אך במהלך החודש שלאחר מכן התדרדר מצבו הרפואי של עד שנפטר בתאריך 15/03/14במהלך ניתוח.

מיד לאחר הניתוח שוחח מ.מ. עם הנאשם ומסר לו כי הרופאים אומרים שאחיו ש.מ. נפטר והטיח בו כי הבטחתו להבראתו המלאה של אחיו לא התקיימה. הרב ברלנד אמר כי הרופאים טועים באבחנתם וכי יש עליו "דינים בשמיים" והציג בפניהם מצג שווא נוסף לפיו אם מ.מ. ומשפחתו ישלמו לצביה 5,000 ש"ח נוספים, ש.מ. יקום על רגליו ולא יהיה חולה, זאת כשהוא יודע שהדבר אינו אמת, וכי אין בכוחו לגרום לכך שיתרחש. נוכח המצוקה בה היתה נתונה משפחתו, מ.מ. שילם 5,000 ש"ח נוספים, אך המת לא קם מקברו. לאחר שקם מהשבעה, דרש מ.מ. מאחד מעוזריו של הרב, את כספו בחזרה אך זה אמר לו כי החזרת הכסף תזיק לנפטר.

פרשיה שניה: בשנת 2014 חלתה ש.צ. אמה של ש.נ. בסרטן בקיבה ובבית החולים מסרו הרופאים לש.נ. כי אין תקוה להחלמת אמה. ביום 25/4/14 פנתה ש.נ. לרב ברלנד, ששהה אותה עת בחו"ל, באמצעות אחד מעוזריו. ש.נ. שוחחה עם הרב בטלפון שאמר לה, מבלי לברר פרטים על מחלתה של ש.צ., ותוך ניצול מצוקתה, כי עליה להעביר לידיו עוד היום 20,000 ש"ח, והציג בפניה מצג שווא כי באם ישולם לו הסכום הנ"ל, בבית החולים יעשו צילום לאם "והכל יהיה נקי". זאת בעוד הנאשם אינו יודע שהדבר אכן יתרחש וכשהוא מודע שאין בכוחו לגרום לכך.

בשל מצוקה כלכלית נאלצו לגייס ש.נ. ובעלה כספים מכל בני משפחתם. בעקבות מצג השווא שהציג הנאשם ומעמדו כפי שנתפס בעיני ש.נ., בו ביום העבירה ש.נ. את הכסף לבת דודתה, א.ע., אשר הניחה את המעטפה עם 20,000 ש"ח בשיק בתיבה בבית הנאשם. לאחר שחלה החמרה במצבה של ש.צ., שוחחה ש.נ. עם הנאשם פעם נוספת, אשר אמר לה כי עליהם להביא 3,000 ש"ח נוספים, והציג בפניה מצג שווא נוסף כי באם ישולם לו הסכום הנ"ל אמה תחיה עד 120 שנה. ש.נ. לוותה מחברתה 3,000 ש"ח והעבירה לנאשם דרך תשלום באשראי לחברת "מונה טורס".

ביום 23/11/14 שוחחה ש.נ. עם אברהם רגב, עוזרו של הנאשם אשר אמר לה להעביר 10,000 ש"ח נוספים לידי הנאשם באמצעותו. ש.נ. לקחה הלוואה בנקאית לצורך כך וביום 27/11/14 העבירה את 10,000 ש"ח לחשבונה של שרה רגב. ביום 30/11/14 נפטרה ש.צ., אמה של ש.נ. לאחר מכן, ביום 2/12/14 יצרה ש.נ. קשר עם הנאשם וסיפרה לו שאמה נפטרה. הנאשם אמר כי אמה היתה צדיקה והוא רואה אותה בשמיים עם כנפיים לבנות. במהלך שנת 2015 שילמו ש.נ. ובעלה 10,000 ש"ח לנאשם עבור ברכה לרפואתו של דוד נהרי בעלה של שרה ולסכרת ההריון ממנה סבלה שרה.

פרשיה שלישית: מ', יליד 2008, נולד עם שיתוק מוחין ובתקופה הרלוונטית לכתב האישום התנייד באמצעות הליכון בלבד. בתחילת שנת 2017, פנו הוריו של מ', מש' ו-ת.ט. לעוזרו של הנאשם - נתן סולומון על מנת לערוך "פדיון נפש" עבור ריפויו של בנם וריפויה של ת.ט. מהמגרנות מהן סבלה. בהנחיית סולומון העבירו מש' ו-ת.ט. 5,000 ש"ח לסולומון עבור הנאשם. לאחר שלא חל שיפור במצבו של מ.ט., סמוך לחודש יוני 2017, פנה מש' לסולומון על מנת לערוך פדיון נוסף לריפויו של בנו.

במהלך חודש יוני 2017, הגיע מש' עם בנו לביתו של הנאשם לצורך פדיון נוסף. לבקשת הנאשם העביר מש' לנאשם 5,000 ש"ח במזומן על יסוד מצג שווא שיצר הנאשם כי בכוחו להביא לריפויו, זאת בעוד הנאשם אינו יודע שרפואתו כאמור אכן תתרחש וכשהוא מבין שאין בכוחו לגרום לכך ותוך ניצול מצוקתם. הנאשם אמר עם מ' מספר פסוקים ולשאלת מש' הבטיח כי עד ראש השנה מ' יעמוד על רגליו וילך. לאחר מכן אמר הנאשם למש' כי עליהם לחזור בט"ו באב באותה השנה.

בסמוך לפני יום כיפור, ועל יסוד מצג השווא, מסר סולומון בשם הנאשם למש' כי עליהם להגיע בערב יום כיפור עם 10,000 ש"ח נוספים לצורך "הפדיון". בעקבות מצג השווא, ונוכח המצוקה בה היה נתון מש', הגיעו מש' ובנו בערב יום כיפור לנאשם ומסרו לידיו שיק על סך 10,000 ש"ח. הנאשם חזר על מצג השווא והוסיף כי הוא ירפא את מ' וכי תוך 30 יום הוא ילך זאת בעוד הנאשם אינו יודע שרפואתו כאמור אכן תתרחש וכשהוא מבין שאין בכוחו לגרום לכך.

לאחר 30 יום, ומשבנו לא החל ללכת כפי שהנאשם הבטיח, יצר מש' קשר עם הנאשם על מנת לברר מדוע ההבטחה לא התקיימה, הנאשם הציג בפני מש' מצג שווא נוסף, ואמר למש' כי עליו להגיע אליו למחרת עם 5,000 ש"ח נוספים כדי שבנו יירפא, אך מש' לא עשה זאת.

פרשיה רביעית: בעקבות המלצתה של משפחת ט' בפרשיה השלישית, במהלך שנת 2017, פנתה ש.ג. לרב ברלנד על מנת לערוך פדיון שיביא לרפואת אמה שחלתה בסרטן ריאות. ש.ג. פנתה לסולומון וביקשה לעשות פדיון אצל הרב ברלנד, סולומון מסר לה מטעמו של הרב מצג כוזב, לפיו על מנת שאמה תבריא יש צורך לשלם לנאשם כ"פדיון" - 10,000 ש"ח, לשאלת ש.ג. מסר סולומון כי במידה ותשלם את הסכום בתשלומים אמה לא תבריא מיד.

מכיוון שלש.ג. לא היה את הסכום האמור, לוותה את הכסף ממשפחת ט' והעבירה את התשלום לנאשם באמצעות שיק לסולומון. בשיחת טלפון בין ש.ג. וסולומון אמר סולומון לרב שעמד לצידו שיברך את תמר בת חנה שהבת שלה תרמה לפדיון של אמה 10,000 ש"ח. בתגובה אמר הרב "אני אבוא אליכם". לאחר שש.ג. ביקשה מספר פעמים מהנאשם כי ברצונה לשמוע בצורה מפורשת שאמה תהיה בריאה עבור הכסף ששילמה לנאשם "כפידיון" אמר לה הנאשם בכזב כי אמה תבריא, זאת כאשר הנאשם אינו יודע שהדבר אכן יתרחש וכשהוא מודע שאין בכוחו לגרום לכך. לאחר כשנה מהמתואר לעיל נפטרה אמה של שירן.

פרשיה חמישית: בסוף שנת 2017 חלתה א.ש.ו. בסרטן בכיס המרה. בחודש פברואר 2018 פנו א.ש.ו. ובעלה א.ו. (להלן: "א.ו.") לנאשם על יסוד מצג השווא שיצר כלפי בני קהילתו כי יש בכוחו להביא לרפואת מחלות קשות באמצעות "פידיון".עבור הפדיון העבירו א.ש.ו. ו-א.ו. 20,000 ש"ח לנאשם. נוסף על כך החליטו א.ש.ו. ו-א.ו. כי סכום של 660,000 ש"ח שהעבירו לידי נאשם במועד מוקדם יותר כהלוואה, יחדל מלהיות הלוואה שעל הנאשם להחזיר וכי ישולם לנאשם כ"פדיון" לרפואתה של א.ש.ו.

א.ש.ו. ו-א.ו. אמרו לרב ברלנד כי א.ש.ו. אינה מעוניינת בכימותרפיה, והרב חיזק את ידם ואמר לא.ש.ו. כי אינה צריכה לקבל טיפול כימותרפי. לאחר מכן הפסיקה א.ש.ו. להגיע לביקורות וטיפולים בבית החולים, ובעקבות זאת הגידול הסרטני שב וגדל. בחודש יוני 2018 ארגנה נ.ב., אמה של א.ש.ו., חוג בית בביתה על מנת שהרב ברלנד יגיע ויערוך "פדיון" נוסף לרפואת א.ש.ו. אודל, ותוכל לתעד אותו.

הרב ברלנד ואנשים נוספים, ביניהם עוזרו נתן גהסי, הגיעו לביתה של נ.ב.. נ.ב. מסרה לרב כי הכינה 8,000 ש"ח, וזה הציג בפני נ.ב. מצג שווא כי תמורת התשלום א.ש.ו. תחלים ותחיה ותעבור את גיל 100, וגם לנ.ב. הבטיח הרב כי "יחזיר לה את הבריאות", זאת בעוד הרב ברלנד אינו יודע שהדבר אכן יתרחש וכשהוא מבין שאין בכוחו לגרום לכך. בעקבות מצג השווא נ.ב. העבירה 8,000 ש"ח במזומן לרב. הנאשם חזר פעם נוספת על מצג השווא והבטיח כי נ.ב. וא.ש.ו. יעברו את גיל 100. באוגוסט 2018, לאחר שנ.ב. פנתה לרב, חזרה א.ש.ו לקבל טיפול נגד מחלתה עד חודש ינואר 2019 אז הפסיקה פעם נוספת לקבל טיפול נגד מחלת הסרטן. בחודש מרץ 2019 העביר א.ו. לרב ברלנד 20,000 ש"ח נוספים עבור פדיון לרפואתה של א.ש.ו על יסוד מצג השווא שיצר הנאשם כי בכוחו לגרום להחלמתה. ביום 8/9/19 נפטרה א.ש.ו.

פרשיה שישית: ה.נ. ואשתו א.נ. נשואים ללא ילדים. לאחר 4 שנות נישואים, בשנת 2017, פנה ה.נ. לעוזרו של הרב ברלנד נתן סולומון וביקש לקבל ברכה עבור ילדים. הרב הקליט שיחה שיועדה להשמעה בפני הראל על ידי סלומון, בה אמר הרב את שמו של ה.נ. וכי אם ישלם 20,000 ש"ח "מיד תפקד האישה", זאת כאשר הרב אינו יודע שהדבר אכן יתרחש וכשהוא מודע שאין בכוחו לגרום לכך.

ה.נ. ו-א.נ. היו באותה התקופה בחובות כספיים ולכן לא היה ביכולתם לשלם סכום זה, על אף זאת במשך תקופה של כשנה וחצי עשו ה.נ. ואשתו מאמצים לגייס את הסכום. בר"ח תמוז תשע"ט נסעו ה.נ. ו-א.נ. לחוג בית של הרב באשדוד וביקשו ברכה לפריון.

הרב ברלנד הציג בפניהם מצג שווא לפי אם ישלמו לידיו 20,000 ש"ח כפדיון א.נ. תכנס להריון מיד בחודש הקרוב, זאת כאשר הוא אינו יודע שהדבר אכן יתרחש וכשהוא מודע שאין בכוחו לגרום לכך. ה.נ. מסר לנאשם כי ביכולתו לשלם רק 5,000 והנאשם הסכים. בהמשך לכך שוחח ה.נ. עם סולומון שמסר להם כי עליהם להתאמץ ולשלם את הסכום ההתחלתי שקבע הרב ברלנד.

בעקבות כך לקחו ה.נ. ו-א.נ. הלוואות וביום י"ד בתמוז תשע"ט הרב הגיע לביתם והאמר כי בראש חודש אייר א.נ. תלד בן. בעקבות מצגי השווא העביר ה.נ. שיקים בסכום של 20,000 ש"ח לרב. לאחר שחלק מהשיקים חזרו העביר ה.נ. כספים במזומן לרב ולסולומון. בהמשך, לאחר שאשתו לא הרתה, התקשר ה.נ. מספר פעמים לסולומון על מנת לברר מדוע א.נ. טרם נכנסה להריון על אף הבטחת הנאשם, בתגובה אמר לו סולומון לקרוא "התיקון הכללי".

פרשיה שביעית: פיברומיאלגיה (דאבת שרירים) הינה מחלה כרונית. ביום 19/8/18 פנה רח.ש. לעוזרו של הרב ברלנד ברק ברבר על מנת לערוך אצל הרב פדיון לרפואת אשתו ר.ש. - החולה בפיברומיאלגיה. ברבר העביר את שמה של ר.ש. ושם המחלה לבזנסון אשר מסר את הדבר לרב.
הרב ברלנד שכלל לא הכיר את מהות המחלה, הציג בפני רח.ש מצג שווא כי יש בכוחו לרפא את ר.ש. מהמחלה תמורת 20,000 ש"ח, זאת כאשר הנאשם אינו יודע שאכן תרפא וכשהוא מודע לכך שאין בכוחו לגרום לרפואתה.

הרב ברלנד הקליט שיחה שבה אמר כי ר.ש. צריכה להעביר 20,000 ש"ח לברבר עד 8:00 בבוקר ואז תחלים, תוך שהוא משתמש באמירה "והיא תצא מיד". בעקבות מצג השווא, הגיעו רח.ש. ו-ר.ש. לחוג בית בו היה הנאשם ומסרו לרב 1,000 ש"ח. לאחר קבלת הכסף והצגת מצג השווא הרב ברלנד וברבר לא יצרו עוד קשר עם רח.ש. ו-ר.ש שלא החלימה ממחלתה.

פרשיה שמינית: מ.א.ג. כלוא בכלא בארה"ב לאחר שנשפט ב-2018 לשש שנות מאסר. א.ס., דודו של מ.א.ג. פנה לנתן גהסי על מנת לערוך פדיון למ.א.ג אחיינו לשחרורו מהכלא. גהסי העביר את הדברים לרב ברלנד, גהסי אמר לא.ס. שיגיע לרב. ביום 11/11/18 הגיע א.ס. וגיסו ח.א.ג., אביו של מ.א.ג. לבית הרב. הרב ברלנד הציג לא.ס. וח.א.ג מצג שווא, לפיו אם ישלמו 20,000 ש"ח הוא מבטיח כי מ.א.ג. ישתחרר מהכלא בתוך 30 יום, נוסף על כך אמר הרב ברלנד כי אם הדבר לא יקרה כספם יוחזר אליהם.

בהמשך העביר א.ס. 20,000 ש"ח בהעברה בנקאית לידי הרב ברלנד באמצעות חשבון הבנק של נפתלי צמח. לאחר שחלפו 30 יום ומ.א.ג. לא השתחרר ממאסר, פנה א.ס. מספר פעמים לגהסי על מנת לקבל את כספו חזרה. לאחר מספר רב של פניות העביר גהסי לא.ס. שיק על סך 8,000 ש"ח בלבד.

פרשיה תשיעית: ש.א. הינו נכה 100% בארבעת גפיו וחולה בסרטן. במהלך חודש אוגוסט 2018, כשבועיים לפני ראש השנה, פנה ש.א. לאחיינו ש.מ. אשר קישר אותו ליעקב אמזלג (להלן: "אמזלג") המקורב לרב ברלנד, על מנת לערוך פדיון שירפא אותו מהנכות. הרב ברלנד הורה למסור לש.א. כי עליו לשלם פדיון 20,000 ש"ח ואז יעשה ניסים וש.א. יעמוד על רגליו. בעקבות מצג השווא ועל אף מצוקתם הכלכלית נטלה אמו של ש.א., ע.א., הלוואה על מנת לשלם לרב ברלנד 20,000 ש"ח.

הרב ברלנד הגיע עם אנשים רבים נוספים לביתו של ש.א., התיישב ליד ש.א. ברך אותו ותוך ניצול מצוקתו, חזר והציג בפני ש.א. מצג שווא, כי אם ישלם את הסכום הוא יעמוד על רגליו עד ראש השנה. בעקבות מצגי השווא, ע.א. אמו של ש.א. העבירה לנאשם שיק בנקאי על סך 20,000 ש"ח.

פרשיה עשירית: ע.ש. ז"ל, אמה של ט.ד., חלתה בסרטן הרחם ביוני 2018. לאחר כחודשיים מצבה החמיר והיא אושפזה בביה"ח בלינסון בפ"ת. בעקבות מצבה של האם שגרם לט.ד. למצוקה, ביום 23/9/18 פנתה ט.ד. לעוזרו של הרב ברלנד ברק ברבר על מנת לערוך פדיון לאמה. ט.ד. הסבירה לברבר כי אמה במצב גרוע. הפניה הובאה בפני הרב ברלנד שקבע כי על ט.ד. לשלם לידיו 10,000 ש"ח עבור החלמת אמה באמצעות "פדיון".

ט.ד. מסרה לברבר כי אין לה אפשרות לשלם סכום כזה וברבר מסר לה כי תשלם 5,000 ש"ח. בעקבות מצג השווא, ובשל המצוקה בה שרתה, ובהמשך למתואר לעיל הגיע ט.ד. ביום 25/9/18 לחוג בית בו ערך הרב "פדיונות", שילמה לו 5,000 ש"ח וסיפרה על מצבה של אמה שמתדרדר וכי היא אינה אוכלת ושותה משזה כשבוע. הרב מסר בכזב לט.ד. כי תמורת הפדיון אמה תקום, תאכל, תשתה ותחלים. ט.ד. המשיכה להיות בקשר עם ברבר ומספר ימים לפני 12/10/18 ביקר ההרב ברלנד את ע.ש. בבית החולים - אך ביום 12/10/18 נפטרה ע.ש.

פרשיה אחת עשרה: סמוך לסוף שנת 2018, תחקירנים העובדים בערוץ 12, יעל אסטרייכר ויואב אבן, יצרו קשר עם סולומון והרב ברלנד על מנת לערוך "פדיון" עבור בת משפחתם שנמצאת במצב של מוות מוחי, דמות בדויה שהגו לצורך עריכת תחקיר טלוויזיוני בנושא הפדיונות שעורך הרב. יעל, שהציגה עצמה בתחקיר בשם נועה, סיפרה לסולומון כי קרובת משפחתה התמוטטה והיא נמצאת במצב של מוות מוחי, יעל הבהירה לסולומון כי הרופאים אומרים שמצבה אבוד. סולומון מסר לה כי יברר מול הרב האם ביכולתו להקים אותה. לשאלת סולומון ענתה יעל כי קרובת משפחתה היתה כחצי שעה ללא אספקת חמצן למוח.

הפניה הובאה בפני הרב ברלנד שהנחה את סלומון למסור ליעל שתמורת תשלום 20,000 ש"ח לידיו, קרובת משפחתה תתאושש מיד. לצורך מצג השווא כאמור, אף הקליט הרב הודעה שבה אמר "20,000 ש"ח מיד תתאושש". סולומון חזר על מצג השווא בפני יעל והסביר כי להערכתו זה לא יהיה במקרה שבו היא תקום בבת אחת, אך יש תקווה, כמו כן ציין סולומון בפני יעל כי הרב עושה "סוג של תחיית מתים" פעם בשבוע. סולומון הוסיף שאם ירצו את כספם חזרה הם יקבלו אך האיץ בהם להזדרז בהעברת הכסף. כמו כן העביר סולומון ליעל את ההקלטה שהקליט הרב.

בעקבות בקשתם מסולומון שוחח הרב ברלנד עם יעל ויואב טלפונית. הוא חזר על מצג השווא ומסר להם כי עליהם להביא 20,000 ש"ח והוא יגיע לבית החולים, כמו כן אישר כי יודע שקרובת משפחתם במצב של מוות מוחי ואמר כי הוא כבר החיה בעבר אנשים עם מוות מוחי וכי למרות שהרופאים אמרו שמדובר במוות מוחי תמיד אפשר לשנות את דעתם.

בהמשך לכך הסביר סולומון ליעל כי אין צורך שהרב ברלנד יגיע לבית החולים כי הפדיון נעשה כאשר מועבר הכסף לרב ולכן יש להעביר את הכסף בהעברה בנקאית.

פרשיה שתים עשרה: ביום 30/8/18 טבעה הקטינה ע', ילידת 2015 בבריכה והיא הובהלה לבית החולים כאשר היא ללא הכרה וללא דופק עם חשד למוות מוחי. ביום 2/9/18 נקבע כי ע' במצב של מוות מוחי. ט.ד, אביה של ע', יצר קשר עם הרב ברלנד על מנת לערוך עבורה "פדיון", הרב אמר לו כי עליהם לשלם 20,000 ש"ח זאת ביצירת מצג שווא שבאמצעות התשלום לידיו ביתם תתאושש.

ביום 1/9/18, בשעות הלילה, הגיע הרב ברלנד לבית החולים "העמק" בעפולה שם אושפזה ע'. בעקבות מצג השווא, ובשל מצוקתו, ט.ד. שילם לרב ברלנד 20,000 ש"ח במזומן. לאחר מכן חיבק הרב את ט.ד. וחזר על מצג השווא בנוכחות כל הסובבים אותו כי עבור "הפדיון" והעברת הכסף, למחרת - ביום ראשון - הילדה תתעורר. ביום 6/9/18 נפטרה ע'.

פרשיה שלושה עשרה: ביום 1/5/19 יצא ת.ט., חולה בסכיזופרניה מביתו בבת ים ומאז נעלמו עקבותיו. ביום 4/5/19 פנה א.א., חבר של משפחת ט' לעוזרו של הרב ברלנד ברק ברבר, על מנת לערוך פדיון אצל הרב למציאת ת.ט. הפניה הובאה בפניו וזה הנחה למסור לא.א. שתמורת תשלום 10,000 ש"ח לידיו, ת.ט. ימצא תוך שעה. לצורך מצג השווא אף הקליט הרב ברלנד הודעה שבה אמר "הוא יחזור תוך שעה ולהביא 10,000 ש"ח". כל זאת תוך ניצול מצוקת משפחת ט' וחברם. בהמשך לכך כתב א.א. לברבר כי למשפחת ט' אין כסף לעריכת הפדיון.

פרשיה ארבע עשרה: סמוך לחודש נובמבר 2019, יצר אמיר שואן, תחקירן בערוץ 13, קשר עם יוסף אסולין על מנת לתרום כסף למוסדות ההרב ברלנד ולבקש ברכה, זאת על מנת לערוך תחקיר בעניין פדיונות שעורך הרב. ביום 12/1/20 התקשר יוסף לאמיר וביקש ממנו להגיע באופן מידי לחוג בית של הרב בחולון על מנת לקבל ברכה. אמיר נכנס לחדר בו ערך הרב פדיונות ולצורך עריכת התחקיר הציג עצמו בדמות בדויה בפני הרב ברלנד כי בנו חולה בסרקומה.

הרב ברלנד שאל אם מדובר בסרטן וכאשר השיב אמיר בחיוב אמר הרב לאמיר: "לא אסכים לזה, אני ארפא לך אותו, אתה מביא לי 5,000 ש"ח ואני ארפא לך אותו". הרב חזר ואמר כי על אמיר להביא 5,000 ש"ח לריפוי הילד וזאת על אף שכבר תרם למוסדותיו כסף דרך יוסף. בהמשך לכך, וכחלק מהדמות הבדויה שהציג, אמר אמיר לרב כי בנו מתקשה עם הכימותרפיה והאם להמשיך עם התרופות והכימותרפיה.

בתגובה אמר הרב ברלנד כי הוא חייב להמשיך או שיקח תרופה מיוחדת שמגיעה משוויץ שהרב ברלנד הנאשם הציג בפניו ועל הילד לשים את התרופה טיפה על הלשון כל שעה וחזר פעם נוספת על מצג השווא כי הוא ישחרר את בנו מהכימותרפיה כאשר אמיר יבוא בפעם הבאה עם בנו ועם הכסף. לאחר מכן אמר הרב ברלנד לאמיר כי במקום התרופה יקח כדורים – אחד בכל יום בשילוב עם הטיפול הכימותרפי. הרב מסר לאמיר שלושה כדורים אותם הציג בכזב כבעלי סגולות מרפא כשבפועל הנם סוכריות "מנטוס".

פרשיה חמש עשרה: ביום 13.5.19 פנה ר.א. לברבר על מנת לערוך אצל הרב ברלנד פדיון לרפואת תינוק כבן שנתיים וחצי, בן משפחתו שטבע בבריכה בצימר בשבת. התינוק היה שרוי במצב קשה ב"מרכז הרפואי זיו" בצפת כאשר הוא מורדם ומונשם. ברבר העביר את פרטי המקרה לבזנסון שהקריא את הנתונים הנ"ל לרב. מבלי להיות מצוי בפרטים הרפואיים של התינוק, הציג הרב ברלנד בפני ר.א. מצג שווא כי יש בכוחו לרפאו תמורת 20,000 ש"ח. הרב הקליט הודעה ואמר כי ר.א. צריך להעביר 20,000 ש"ח "ויתעורר", וזאת על מנת שהשיחה תושמע לר.א.. הנאשם עשה כל זאת, תוך ניסיון לנצל את מצב המצוקה של ר.א. ובני משפחתו של התינוק. ר.א. לא העביר את פרטי הפדיון למשפחת התינוק.

פרשיה שש עשרה: בין השנים 2013-2016 בעת שהרב ברלנד שהה בחו"ל, שוחח עם שמעון והבה אסיר שנידון למאסר עולם בגין רצח המאבטח יום-טוב דוויק ז"ל ברשת "חצי חינם" בשנת 2007 בחולון. הרב מסר לוהבה כי עליו לשלם 10,000 ש"ח לזהבה בתו ווכי באם ישולם הסכום הנ"ל הוא ישוחרר ממאסרו בתוך זמן קצר, זאת כשהוא יודע שהדבר אינו אמת, וכי אין בכוחו לגרום לכך שיתרחש.

כחלק ממצג השווא הרב ברלנד אמר לוהבה: "אתה משתחרר", "אנחנו מבטלים את כל התלונות עליך", "אני נשבע לך שאנחנו שמים את המפכ"ל בבית הסוהר תוך 30 יום" ואף הציע לוהבה דרך להשגת הסכום הנדרש: "תלווה את זה מכמה חברה שם". עם התקדמות השיחה, הורה הרב ברלנד לוהבה לשלם 20,000 ש"ח לצורך שחרורו ולא 10,000 ש"ח כפי שציין בתחילה. אך ציין כי 10,000 ש"ח זה המינימום וקבע כי והבה יעביר לו סכום זה עד יום שישי. בסופו של יום והבה לא השתחרר ממאסר.

בנוסף לאישום הראשון ובו 16 פרשיות, האישום השני כולל עבירה של ניסיון לשידול לגרימת חבלה חמורה: במהלך השנים 2016-2017, עת ששהה ההרב ברלנד במעצר בכלא צלמון לאחר שהוסגר לישראל על רקע עבירות חמורות בהן הודה והורשע, החליט לפגוע בי' ובז', על רקע עמדתו כי התנהגותם מנוגדת לדיני התורה. הרב ברלנד התקשר באמצעות טלפון המרכזיה של שב"ס לאהרון שוורץ.

אהרון הפעיל באותה העת את אחד מהקווים הטלפוניים של קהילת "שובו בנים" ששימש כערוץ תקשורת עבור הקהילה. חסידי שובו בנים נהגו להתקשר לקו על מנת לשמוע הודעות מוקלטות המעבירות מסרים ועדכונים שוטפים וכן חיזוקים ושיעורי תורה מפיו. הרב ברלנד ניצל את מעמדו כראש הקהילה ואת סמכותו על חסידיו על מנת להורות להם לפגוע בי' ובז' והורה לאהרון בשיחת הטלפון להקליט הודעה בקולו המוסרת כי "יש לעשות חרם על ז' ועל י', אסור להתקרב לד' אמותיהם ומותר לכל אחד לשבור להם את העצמות".

אהרון הזהיר את הרב ברלנד כי מדובר בהודעה מאוד חריפה ושאל האם להעלות הקלטה זו אל הקו. הרב ברלנד בתגובה ענה לאהרון "תעשה בקו, הכי טוב בקו, אין כמו הקו. חריפה לתת להם מכות, מה יכול להיות? ישימו אותי עוד עשר שנים כאן, אני כבר התרגלתי, מוכן להיות פה עוד 100 שנה". בעקבות כך אהרון מילא אחר הוראותיו של הרב ובאמצעות אדם אחר הקליט את הרב ברלנד דרך הטלפון אומר את הדברים הבאים: " לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות, לי' ולז' שהם מתנהגים כמו איש ואישה, והם עוברים כל דקה על סקילה שריפה הרג חנק, מצווה על כל אחד לשבור להם את העצמות, כפשוטו".

בהקלטה זו, שידל הרב ברלנד את אנשי קהילתו לחבול חבלה חמורה בי' ובז'. לאחר מכן עשה אהרון כמצוות רבו ופרסם הקלטה זו בקו. לאחר מספר שעות, על דעת עצמו, הוריד אהרון את ההקלטה מהקו, זאת לאור החשש כי הקלטה זו עלולה לפגוע עוד יותר במצבו המשפטי של הרב וכן מהחשש כי חסידיו של הנאשם ישמעו את ההקלטה ובעקבות כך יפגעו בז' ובי' ויגרמו להם נזק.

הרב אליעזר ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד