י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
השמאלנים לא שתקו

יאיר שרקי עולה למתקפה: החרדים ציוניים

"טוב די חלאס עם השטות של החרדים לא ציונים. זה פעלול סמנטי שהיה נכון למאבק האידאולוגי בראשית התנועה הציונית", כך קורא כתב הדתות יאיר שרקי לשמאל הישראלי שהישווה את הח"כים החרדים לאלה הערביים ברמת ה'אנטי ציוניות'

יאיר שרקי עולה למתקפה: החרדים ציוניים
העיתונאי יאיר שרקי צילום: מתוך הטוויטר שלו

לאחר שנתניהו האשים את מפלגת כחול לבן בשותפות עם הרשימה המשותפת, אותה כינה 'אנטי ציונית', החל להתפתח ביממה האחרונה פולמוס פוליטי בין צידי המפה הפוליטית, באשר לשותפות של נתניהו עם המפלגות החרדיות, בנוגע למידת הציונות שלהם.

בעקבות הטחת ההאשמות הללו, עלה כתב הדתות של חדשות 12, יאיר שרקי, למתקפה שזכתה לאלפי לייקים ולמאות שיתופים, נגד המלינים משמאל, ויצא להגן על הציבור החרדי.

בסידרת ציוצים בטוויטר, הוא כתב: "טוב די חלאס עם השטות של החרדים לא ציונים. זה פעלול סמנטי שהיה נכון למאבק האידאולוגי בראשית התנועה הציונית. להבדיל מסאטמר והחוגים הקנאיים, אגודת ישראל ובטח ש"ס (הרב עובדיה היה לא ציוני? פחחחח) לא פחות ציונים מהרבה ישראלים אחרים שנולדו פה".

לטענת שרקי, "‏המבחן ל"ציונות" ב2020 הוא לא מה סבא שלך חשב על הרצל, אלא מה אתה חושב על מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. ‏מי שמוותר על הגדרת המדינה כבית הלאומי של העם היהודי=לא ציוני. פשוט ‏(וכל מאבקי החרדים על דמותה של המדינה רק חושפים את השינוי בעמדה שלהם ביחס אליה)".

"לשואלים למה ליצמן אינו שר - כזכור הוא כן היה שר לתקופה קצרה (עד חידוש עבודות הרכבת בשבת) ולפניו כיהן עוד נציג של אגודת ישראל בראשית המדינה. גם ליצמן, מרגע שנתניהו נדרש להתפטר מתפקידיו המיניסטריאליים, הוא שב לכהן כשר".

לסיום כתב, "‏ההתנגדות היא לא בגלל הסתייגות מהציונות אלא בגלל שכ'שר', הוא נושא באחריות משותפת לכל פעולות הממשלה ובכללן חילולי שבת שונים מטעם המדינה".

מספר עיתונאים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, לא ממש הסכימה עם דבריו, והעיתונאי חיים לוינסון מ'הארץ', השיב: "שרקיז, עקרונית אני מסכים איתך, אבל אתה מפספס הנקודה. ‏האמירה ש"החרדים לא ציוניים" היא התרסה כלפי מחנה פוליטי מסויים שעומד עם ציונומטר ומכפיש מבוקר עד לילה את ציונותם של יריביהם הפוליטיים, בעוד בתוך המחנה שלהם פנימה הם מאוד עדינים לניואנסים שונים של הציונות".

שרקי השיב: אם עקרונית אתה מסכים זה מספיק. ‏לא מעניין אותי עכשיו התרגום הפוליטי של היותם של החרדים ציוניים, רק להסיר מהשולחן את הטענה הזאת שנובעת מחוסר היכרות עם החרדים או חוסר הבנה מהי ציונות.

הפרשן לענייני חרדים של 'כאן 11', יאיר אטינגר שלא הסכים בכלל עם דבריו של שרקי, הביע בטוויטר את מחאתו: "השטות הזאת של החרדים לא ציוניים"; החזון איש, הרב מבריסק, הרב שך (הציונות - "ככל הגויים בית ישראל"), ההשקפה הטהורה, כל תפיסת הגלות בזרם "המרכזי" של היהדות החרדית, אין ספור מאמרים, דרשות - אבל בשביל אחי שרקי "חלאס עם השטות". לפחות תגיד זה מורכב, זה דינמי. שטות?".

שרקי לא נותר חייב: "תחלק את הדיון (המרתק והנדרש דוקא מהצד הדתי והתאולוגי) על תפיסת הגלות, ואיך היא הפכה היום לתאוריה בלבד עבור רוב החרדים הישראליים, ובין השיח מהצד הישראלי הפשוט (״החילוני״) על העמדה הנפשית ביחס למדינה ו״לא ציונים״, שהוא כולו מתייתר מהגדרת המדינה כבית הלאומי של העם היהודי. ובעיקר - לא דיברתי על ״השקפה״ בשנות ה50 אלא על פרקטיקה ב2020".

אך אטינגר בשלו, ענה: "אבל נתניהו כן דיבר על השקפה. ואנחנו בהינף ציוצים ולייקים מנהלים את הדיון הזה בעקבותיו".

יאיר שרקי המפלגות החרדיות הרשימה הערבית המשותפת אנטי ציוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד