י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האצת בניה? - לא לחרדים

מי מקים את ביהכנ"ס הגדול בישראל ב-10 ימים? • מיהו העיתון המשפיע ביותר בתקשורת החרדית? • מה עושים כתבי ערוץ 2 בהפגנה נגד חרדים? • ויש קצרים • יצחק נחשוני עם סקירת עיתוני סופשבוע

ה'שאטר' של ויז'ניץ. צילום: יעקב נחומי
ה'שאטר' של ויז'ניץ. צילום: יעקב נחומי



היום אנחנו יכולים לומר בוודאות שנתניהו לא שם על החרדים. את יעלון, בגין ואדלשטיין הוא 'קנה' בדברים. את כחלון וארדן הזהיר שהשתתפות בכנס מחאה שצפוי להיערך נגדו ביום רביעי השבוע תחשב למרד והם יפוטרו מהממשלה. לאנשי ההתיישבות ביו"ש הוא זרק עצם לא מציאותית של 500 יחידות בניה חדשות שינתנו להם עוד לפני ההקפאה - ורק ה'חרדים' אינם מעניינים אותו.

שיסתדרו להם לבד, עם ההבטחות של שר השיכון מטעמם, אריאל אטיאס משס. שיתמודדו בעצמם עם בעיית הדיור הקשה שהם יוצרים בגידולם הטבעי. העצירה המוחלטת של הבניה וההתפתחות ב'ביתר' אינה עומדת בדיוק בראש סדר יומו, לעסוק בקריסתן של חברות בניה בקרית ספר הנובעת מההקפאה שכבר נכנסה מזמן לתוקף באזורים החרדים, כאילו היתה 'תוספת שבת'.

אם החרדים אינם מתגייסים, אומרים לעצמם ודאי יועציו, שילכו לעצור בגופם את מגמת ההתפשטות הערבית בגזרת חריש, או בכל מקום אחר שאפילו אינו מופיע על תמונות הלווין המוגשות לנשיא אובמה.

העיתונות הכללית מלאה היום בלהטוטיו של נתניהו. אבל למרות שהם הרבה יותר משמעותיים למצוקותיו של הציבור החרדי, מאשר לקורא הממוצע של 'הארץ' בכפר שמריהו או כפר ורדים, של קוראי 'ידיעות אחרונות' במחנה יהודה או גבעתיים, ושל קוראי 'מעריב' בשומקום, לא מצאנו בעיתונות החרדית שום תובענה בעניין זה. שום דרישה לצרף את הבניה לטובת החרדים, בביתר למשל, לתוכניות הבניה המואצת שמבטיח נתניהו עד להקפאה.

'המבשר' הוא העיתון החרדי היחיד המקדיש את הכותרת הראשית לנושא הקפאת הבניה. אבל אפילו הוא, שחלק גדול מקוראיו הם תושבי ערי הלווין ובעיקר ביתר, ובה גם ממוקמת המערכת שלו, לא מזכיר את ההתיישבות החרדית בהקשר לכך ומוצא לנכון, משום מה, להתעניין יותר בעצירת בניית שכונה פלשתינית חדשה הנבנית בלב רמאללה, מאשר בשאלה מדוע לא נכללו החרדים בתוכנית ההאצה?
איננו פתאים. אנחנו יודעים שהבקשה הילדותית מארה"ב בנוסח "רק עוד סוכריה אחת ודי" והמקבילה שלה "רק עוד 500 בניית חדשות ודי" אינה מעשית, ונועדה רק לרכך את גזירת ההקפאה ולהשלות את אזרחי מדינת ישראל כאילו הצליח נתניהו להציל משהו.

אנחנו מאמינים שמבין כל עיתוני ישראל צודק דווקא בן כספית הטוען במאמר המתפרסם היום בראש עיתון 'מעריב', במקום הכותרת הראשית, כי שחרור כמה מאות אישורים לפני הקפאת הבניה נעשתה בידיעת ארה"ב. "הם לא ברכו על זה, לא אישרו את זה, אבל הובן בין הצדדים שהם יבלעו את זה בשקט" - כותב כספית.

אבל למה שהנציגות החרדית גם היא תנהג כמו אובמה ותבלע את הודעת נתניהו בשקט? היא ורק היא יכולה גם להוציא אל הפועל תוכניות בניה מהסוג הזה גם בזמן הקצר שנותר עד להקפאה, יותר מכל אחד אחר.

נתניהו, אם אינו מאמין, מוזמן לבקר השבוע בשולי שיכון ויז'ניץ בבני ברק, ליד בית הקברות, שם עומד לקום בתוך עשרה ימים, עד לראש השנה, בית הכנסת הגדול ביותר במדינת ישראל.

בית המדרש הגדול של חצר ויז'ניץ כבר צר מלהכיל את כל החסידים המבקשים להסתופף בימים הנוראים ובחגים בצילו של האדמו"ר ולהתפלל עם בנו הרה"צ רבי ישראל הגר. כשמלאו רשימות מזמיני המקומות, ואלפים נותרו בחוץ, הוחלט על הבניה המואצת שעוד תגיע לספר שיאי גינס. זה יהיה בית מדרש לכל דבר, עם כל התשתיות, מיזוג אויר, קומת עזרת נשים, ואפילו תכנון אקוסטי כדי שכל רבבת המתפללים בו, כן רבבה ואולי יותר, יוכלו לשמוע את בעלי התפילה.

רק מי שמסוגל לתכנן ולהרים פרויקט כזה של בנית בית כנסת בתוך שבועיים, מסוגל להוציא אל הפועל גם בנית כמה מאות יחידות דיור בתוך תקופת ה'צבת' שעד למועד שכבר נקבע בין ארה"ב לישראל ושבו יסתלקו הכלים הכבדים משטחי הבניה ביו"ש והיא תופסק ותוקפא.

אבל את נתניהו וצוותו זה לא מעניין. העיקר שיתפרסם שהוא בונה, גם אם לא תהיה בניה. כשמדובר בבניה לחרדים, ולא למי שעלול להתקומם נגדו ביו"ש, זה עוד פחות מעניין אותו.
מה לעשות שרוב מניין ובניין לא הולכים אצלו יחד.

מפסיד? דודי ויסמןצילום: מפסיד? דודי ויסמן
מפסיד? דודי ויסמן


'יתד' קנה את הבכורה מהשבועונים בנזיד עדשים

איזה עיתון החרדי הוא המשפיע ביותר על התקשורת הפנים קהילתית? - בסוף השבוע הזה מכרו השבועונים החרדים את הבכורה שבשנים האחרונות הם טוענים שהשיגו אותה במאמץ לא קטן, תמורת נזיד עדשים. הם גודעים במו-ידיהם את הענף שעליו הם יושבים, ושכל-כך הקפידו עד עתה, לגזום, לטפח ולשמר אותו.

הידיעה שהתפרסמה בירכתי המדור הכלכלי' של 'יתד' ביום רביעי הספיקה לשלהב את 'משפחה' ו'בקהילה' ולעורר אצלם התלהבות כשל ילדים קטנים שגילו את המקום שבו מוסתר השיבר של הסכר שהוסתר מהם. כמו בסיפורי 'חסמבה', הם התגנבו בחשאי, סובבו אותו בחוסר אחריות, וברחו.

עכשיו מאיימים המים העכורים להטביע את נשק ההרתעה שפותח במאבק נגד חילולי השבת של am:pm ולשטוף את המדינה כולה בחילולי שבת דומים, מצד כאלה שיסיקו שחוטא ומחטיא יכול לצאת נשכר, ובלבד שגם השבועונים החרדים ייצאו נשכרים עמו.

על בסיס אותה ידיעה בלבד, ופעילות לוביסטית של אינטרסנטים המתוגמלים היטב, הרשו לעצמם השבועונים, לראשונה אחרי למעלה משנה, לפרסם מודעה של רשת 'שפע שוק'. הם לא נרתעו מיצירת מצג שווא בציבור, כאילו השתנה משהו בדעתם של גדולי ישראל והם הסירו את האיסור לתמוך במחללי שבת.

בפרסום הסלוגן שבכותרת המודעה של 'שפע שוק' - "עד בלי די" - ביטאו השבועונים את היהירות, הזלזול וחוסר ההתחשבות שלהם גם כשמדובר בערך יסוד כל-כך מהותי כמו שמירת השבת. אם ירושלים אינה למכירה, כפי שנכתב כמעט בכל אחד מהשבועות האחרונים בכותרות העיתונים הללו, על אחת כמה וכמה שאסור שהשבת תהיה נתונה למו"מ ולמכירה. הוזלה של 'שפע שוק' במחיר נסיכת הנילוס, או דגני כריות, אינה מהווה שוב עילה וזרז להוזלה מקבילה מצדם באושיות התורה.

מי שחשב כמונו הוא, למרבה הפלא 'יתד נאמן'. העיתון אמנם פרסם ראשון את הידיעה על סגירת חנויות am:pm בשבת, אבל בכל הנוגע למסקנות החפוזות שהסיקו בעקבותיו השבועונים, הוא נתן להם לרוץ קדימה גם במחיר כשלון, והוא עצמו נזהר מאוד. המודעה של 'שפע שוק' לא התפרסמה בגיליון ערב שבת שלו, מה שאומר שיותר מהבעת עידוד בצעדיו הראשונים של ויסמן ונתינת חיפוי לנסיגתו מקשיות עורפו בנושא השבת, לא היה בידיעה שפורסמה בשבוע שעבר ולא כלום.

יעקב ריבלין, הכתב הפוליטי של 'בקהילה', מגבה את עיתונו שפרסם את המודעה של 'שפע שוק', בידיעה בנושא, כאילו השבת היא מושג פוליטי או מדיני שהם מתחומי סיקורו. הידיעה גם נכתבה עם מונחים מדיניים, ומכנה את סגירת החנויות של 'שפע שוק' "פעימה ראשונה". זוכרים? - גם אנחנו מחסירים פעימה.

"ויסמן כך אומרים אלה שיודעים" - כותב ריבלין - "הסכים עקרונית לסגירת החנויות הפתוחות בשבת, אך הסביר כי מבחינה חוקית ייקשה עליו לסגור חנויות של רשת אחת ולגרום לה הפסדים (בתפיסתם של בעלי מניות חילונים שלא מבינים שמשמירת שבת לא מפסידים) לטובת רשת אחרת הנתונה בקשיים. זאת על רקע מגבלות החוק. הדרך היחידה היא, כך הוברר, לבצע את המהלך לסגירת החנויות על רקע פיננסי. "הכיוון הותווה" - ממשיך ומספר ריבלין לקוראיו – "אך הדרך לביצוע עוברת דרך מספר שלבים. אחד מהם בוצע השבוע עם סגירת חמש חנויות בו זמנית. בינתיים נותרו עוד כעשר חנויות שגם יומם ושבתם יגיעו, אם ההסכם יקרום עור וגידים בתוך מספר חודשים".

ההבהרה הסתיימה. מחלקת המודעות של 'בקהילה' דווחה שהיא משוחררת לפרסם את המודעה, ואנחנו פנינו לבדוק על מה התבססה כתבתו של ריבלין.

ל-am:pm, נכון להבוקר, 43 סניפים ולא 10. אפילו אם נקבל את טענת ה'לוביסטים' שטביעת יותר מעשר אצבעותיהם ניכרת אצל ריבלין שבשבת הקודמת נסגרו 5 חנויות ולא 2 בלבד, כפי שדיווחה העיתונות הכלכלית, עדיין נותרו לה 38 סניפים לסגור ולא 10. זה יותר ממספר הסניפים שהיו פתוחים בשבת בשעה שפרשת רכישת am:pm פרצה בציבור.

לדאבוננו, בכל מה שנוגע לאמינות הדיווח על המאבק הזה, למרות שמדובר בנושא חשוב כל-כך כמו שמירת השבת, לא ניתן להאמין בנכתב בעיתונות החרדית. היא ניזונה או מציר קלרמן - המנכ"ל החרדי של 'שפע שוק', המתפרנס מאיסורי שבת, או מגולדקנופ המייצג את העמדה הנגדית של חצר גור במאבק. הטענה המופיע בכתבתו של ריבלין, כי החוק מחייב הצגת הפסדים כדי לסגור, גם היא מבוססת על דיסאינפורמציה. החוק אולי מחייב להציג הפסדים ועל פי עדויות מכלי ראשון ל-am:pm אין כל בעיה להציג אותם.

בדיווח של העיתון 'הארץ', שאינו מושפע לא מדאגות הפרנסה של קלרמן, לא מנגיעותיו של גולדקנופ, ואפילו לא מהדאגה לשבת, כותב איל שכטר בטור אישי: "שווה לחיות בעיר הזאת - קובעת סיסמת המכירות של am:pm. אפשר להתווכח אם עדיין שווה לחיות בתל-אביב. אבל דבר אחד בטוח: לא שווה לקנות ברשת הזו. דודי ויסמן הוא כנראה מבין גדול בעסקים, ואני לא, אבל בתל-אביבים הוא בטוח לא מבין. כשמסתובבים בערב ליד am:pm שליד ככר דיזינגוף ורואים את התנועה הדלה במקום, עולה המחשבה שאולי ויסמן יעשה בשכל אם יסגור לגמרי את הרשת. אין לה מה לחפש בעיר הגדולה יותר - הרשת הזו כבר מזמן לא רלוונטית בתל-אביב".

אז שלא יספרו לכם ולנו סיפורים. ויסמן, צובר כנראה הפסדים גדולים ברשת am:pm. אין לו ברירה אלא לנהוג על פי מנהג המחמירים ולסגור חנויות ברשת לא רק בשבת, אלא גם בימי חול. לא איכפת לנו שירידתו מהעץ שעליו טיפס יוצג כחרטה במקום כ'חארטה אחת גדולה', אבל כל זה בתנאי שכולם ידעו שמי שפועל בשבת לא רואה סימן ברכה בכל מעשה ידיו.

אבל גם את זה, כך אנחנו חוששים, התקשורת החרדית לא תהיה מוכנה לפרסם, שמא תפסיד את מודעת 'שפע שוק' שהיא כבר מתכננת עליה לשבוע הבא.

בא לעודד. פרופצילום: בא לעודד. פרופ
בא לעודד. פרופ' ישראל אומן


מומחה 'תורת המשחקים' מול חנות הצעצועים

במלון שרתון סיטי-טאואר ברמת גן יערך הערב מפגן תמיכה בפעילותם של אנשי חב"ד ברמת אביב, הסובלים זו תקופה ארוכה מהתנכלויות וטפילות של שונאי דת החברים בתנועה הוירטואלית - 'אין גבול'. המשתתפים יצדיעו למאות בוגרי הישיבה שעל אף הכל לא נרתעו מההחמרה בהרמת היד נגדם, והצליחו להפוך את המוסדות התורניים בשכונה ה'אלטיסטית' לקן שיגור מרכזי לשלוחי חב"ד, שופעי אהבת ישראל, בארץ ובעולם.

את ה'דינר' אמור להנחות הבדרן אלי יצפאן. הוא אמנם תושב רמת השרון ולא רמת אביב, אבל יש בעצם הופעתו כדי להאיר באור אמיתי ולהציג בפרופורציות הנכונות את מסע הרדיפה הגזעני המתמשך נגד לבושי השחורים, מתוך מניעים אפלים שבעבר שימשו רק נכרים במלחמותיהם נגד יהודים.

מי שאינו נרתע מהמאבקים המתוקשרים האלה ויבוא לתמוך ולעודד, הוא פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל. מול המשחק באש השנאה יציג פרופ' אומן בכנס תאוריה של תורת המשחקים, שהיא תחום מומחיותו, כפי שהיא משתקפת במצוות שבין אדם לחברו. באירוע ישתתפו גם רבה הראשי של תל אביב, ובתוכה גם רמת אביב, הגרי"מ לאו והזמר החסידי אברהם פריד שיגיע במיוחד מניו יורק, ורק ישא תפילה שבה ישאל "האם אמצא את כל היופי, אהבה הנושנה, אשר היתה שם כשעזבתי או נובעת כבראשונה?"

התשובה במקרה הזה כמעט מיותרת.

היא ניתנה בסוף השבוע, עוד לפני שהשאלה הוצגה בכלל בניסוחה הפיוטי, ומתפרסמת בעמודי החדשות בדיווח מהכנס נגד התחרדות שנערך במגרש המרכז הקהילתי ברמת אביב. זו היתה קריאת תיגר מוקדמת נגד המפגן המכובד הצפוי להיערך הערב.

נועה קושרק ב'הארץ' מדווחת, כי "באי הכנס כינו את התופעה כ'מיסיונריות'". איך ניתן להפעיל 'מיסיונריות', שהיא מושג נוצרי, נגד מי שמנהל 'מסע צלב' בלבה של מדינה יהודית? - מצעידי המסע הזה מנסים להסביר: "אנשי השכונה שבאו בהמוניהם השמיעו טענות בנוגע לפעילות של אנשי חב"ד להחזרה בתשובה של ילדי השכונה בדרכים לא ראויות. עם אלה נמנים הצבת דוכנים להנחת תפילין ליד תיכון אליאנס בימי ששי, פעילות דתית בשעות הלילה במרכז שוסטר ופניות לבתי קפה לבל יפעלו בשבתות".

אל המעשים ה'נוראים' הללו מצטרף אחד נוסף שהוא "הנורא מכל": "חנות משחקים בבית מילמן שמציעה להורים להשאיר את ילדיהם תחת השגחה חינם, אך לטענת העמותה משמשת בפועל להחזרה בתשובה".

אתם הבנתם את זה? - הורים נכנסים לבחור צעצוע לילד ועד שהם יוצאים הם מקבלים ילד מגודל פיאות וזקן, שמדקלם את פסוקי חב"ד לילדים, ואפילו זכה בהגרלה בכרטיס חינם לימים הנוראים בקראון- הייטס או באופניים. כל ההוצאה על רכישת הצעצוע הופכת למיותרת ובזבזנית. ורק על זה הם טוענים...

אם שמירה על ילדים, עד שהוריהם יסיימו את קניותיהם, הוא דבר פסול כל-כך, הרי שיש לסגור ומיד את כל פינות ההפעלה לילדים בקניונים. אם ובעיקר את זו הפועלת בחנות 'איקאיה', שם הילדים עוד עלולים להפוך עד לסיום הקניות של אויביהם לשבדים בלונדינים ואנטישמיים.

בעצם בבית ברמת אביב יש חשש שיהפכו לכאלה הרבה יותר מהר. ובכלל מה ההשוואה? - שמרטפיות חרדיות מסוכנות פי כמה וכמה!

"הכנס עבר בשקט יחסי וללא הפרעות" - ממשיך ומדווח הארץ - "פרט לאדם אחד שקרא קריאת ביניים ואף ביקש לידיו את המיקרופון ולא נענה".

מיהו אותו האיש? לפי הכיתוב שמתחת לתמונה שלו, ועל פי הנאמר בידיעה עצמה - שמו ישראל רביב. אבל השם ה'גלותי' "ישראל" המשותף לשני הדיווחים, די בו כדי לשלול ממנו את זכות הדיבור, ובמיוחד כשרצה לומר: "מפריע לי שיהודים יוצאים נגד יהודים. איך אנחנו יכולים לבוא בטענות לשבדיה אחרי כנס כזה של שנאת חינם"?

עוד מיסיונר מחופש.

מי שכן קיבל את ההזדמנות להקיא את כל קיאו בכנס הוא לא אחר מאשר ירון ידען, האיפכא מסתברניק, העומד בראש העמותה שאין בה לא דעת ולא אמת שגויס לסייע במאבק נגד החרדים.

מול חתני פרס ישראל, אנשי איכות כמו הגרי"מ לאו פרופ' אומן ועוד, המתייצבים הלילה לעזרת החב"דניקים הנרדפים, מצאו אלה רק את מוקע בתי המשפט השלום והמחוזי בעירם, שהוטבע בכל הערכאות לדיראון עולם באות קין של מי שהתעלל בילדיו. הוא האיש שנמצא ראוי להוביל את טענות ההבל ועלילות הדם, על גניבת ילדים המתרחשת ברמת אביב, כדי לחזק את תנועת התשובה בישראל.

אבל החמור ביותר הוא הגילוי המופיע כבדרך אגב בידיעה, מעורבותם של אנשי תקשורת במסע הרדיפה הזה. 'הארץ' מגלה כי "בסוף הערב הוקרנה כתבה של צמד פעילי העמותה ועיתונאי חדשות ערוץ 2, דנה וייס ואילן לוקאץ'. ווייס אף קיימה פאנל במקום".

אתיקה תקשורתית במיטיבה וגם ניגוד אינטרסים משווע.

הערב נעודד כולנו את החרדים לעתיד רמת אביב, ונקוה שיצליחו במשימתם להשיג את המשאבים הרבים שהם זקוקים להם, להתמודד עם הקמים עליהם, כדי שיוכלו להמשיך לקרב את הלבבות ולהחזיר בתשובה שלמה לא רק את התינוקות וילדי רמת אביב, שעליהם הם שומרים ליד המשחקיה, או אורבים להם ליד התיכון, אלא גם את הוריהם שסך הכל מבקשים לקנות להם צעצועים בלא הפרעה.

קשרים חיוביים. הרב אריה שטרןצילום: קשרים חיוביים. הרב אריה שטרן
קשרים חיוביים. הרב אריה שטרן


קצר בתקשורת: 6 הערות בשולי עתוני סוף השבוע

1. המינוח המגוחך ביותר

בידיעה שפורסמה בערב שבת באתר 'בחדרי חרדים', האחרונה, בינתיים, של י. כץ על 'שפע שוק', מצאנו את המשפט: "... קיבלנו הודעה רשמית מבית הגרי"ש". עד היום ידענו ש"בית הרב אלישיב" נפטרה ל"ע. לפתע יוצאת הודעה בשמה?

עד היום ידענו שביתו של הגרי"ש מיוחד בכך שהוא סופג תורה, ופתאום הוא לא רק סופג אלא גם פולט ואפילו "הודעה רשמית".

איך ספק שמי שאחראי להוצאת ה"ידיעה הרשמית" הזו מבית הגרי"ש הפתיע בתעוזתו.


2. הראיון המפתיע ביותר

לאחר שנים של שתיקה והתרחקות יזומה מכותרות, מעניק יאיר לוי, החבר כנסת לשעבר משס, ראיון למוסף 'אקטואלי' של השבועון 'יום ליום', כדי לחזק את ידיו ולרומם את רוחו של שלמה בניזרי, שהחל השבוע את ריצוי עונשו בכלא 'מעשיהו'. על עונש המאסר: "ברור שהשיקול אם לכלוא אדם אינו שיקול תורני, אלא ענישה כדרך הגויים, בלא תועלת לאיש. הענישה אינה מטיבה לא עם הכולא ולא עם הנכלא. לקחו בן תורה ושללו את חירותו. אם צריך להעניש, ואני לא חושב שצריך, אז למה לכלוא? לוקחים מתקן שעולה הרבה כסף, מוציאים את האשם מהמשפחה, מהחברים. לכאורה גם אם הם סבורים שראויה פה ענישה, האם לא היה עדיף לנצל את הכישורים לטובת הציבור? השיטה לא מתאימה ובוודאי לא לרב בניזרי".

יאיר לוי תורם בראיון מניסיונו האישי גם בכמה עצות ומחשבות נלוות: "ברגע שהדלת ננעלת אתה מבין שבעצם הגוף כלוא, אבל הנפש חופשית. אני מאמין שהוא יעבור את זה כמה שיותר מהר וכמה שיותר קצר. כל מי שיש לו את מרן שליט"א ויש לו את התורה, זה מספיק כדי לעבור את התקופה הזו בלי להישבר".

ראיון לעניין. אבל למה היינו צריכים לחכות לו עד שבניזרי יושלך לכלא.


3. התמונה המפתיעה ביותר

התמונה המלווה את כתבה המתפרסמת במוסף 'דיוקן' של 'מקור ראשון' על ארגון 'שוברים שתיקה', מגלה כי יש לחובשי הכיפה ייצוג הולם, במובן המכה של המילה, גם בארגון המתריס הזה. יהודה שאול, עם כיפה שחורה, חושף בכתבה, בלא בושה, מי עומד מאחורי מימון הארגון ה'רודף' הזה: "השגרירויות הזרות והאיחוד האירופי תורמים לנו לצורך הפעילויות החינוכיות, לא לצורך הפרסומים. לא מכתיבים לנו מה לתרגם"...שאול גם ממצב את הארגון בין ערוצי התקשורת השונים "יש אלג'זירה מצד אחד, ערוץ 2 מצד שני ואנחנו באמצע"...

בין ה'נבילה' לבין ה'טריפה' ארגון 'שוברים שתיקה' הוא בכלל 'שביל החלב' אז מה רוצים ממנו?


4. הכתבה המרתקת ביותר

כמעט כל העיתונים החרדיים התייחסו בסוף השבוע לדמותו של הרב מפוניבז' זצ"ל במלאת 40 שנה להסתלקותו. את העבודה העיתונאית המושקעת ביותר עשה מוסף 'קולות' של עיתון 'בקהילה'. הכתב אהרן רובין הפגיש את משה זיסקינד, אחד מששת הבחורים הראשונים אותם הביא הגרי"ש כהנמן זצ"ל לייסד את הישיבה, עם ראש ישיבת פוניבז' היום, הגרי"ג אדלשטיין, 63 שנים אחרי המפגש הקודם ביניהם. מרגש ומרתק.


5. השיחה הגלויה ביותר

ביומן של 'מקור ראשון' מופיעה השיחה העיתונאית הראשונה עם הרב אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית לרבה של ירושלים. ניתן להתרשם שהמשימה החשובה ביותר בעיניו היא אחדות המחנה. "אני יהודי מאמין, אני מאמין שאוכל ליצור קשר רציני וחיובי עם הציבור החרדי, לפחות בחלקו הגדול...יש תורה אחת ולא שתיים".

הרב שטרן מגלה שיש לו קשרים חיוביים מאד עם האדמו"ר מערלוי, עם הגר"ע יוסף ועם חצרות החסידים. "אין לי קשר להרב אלישיב, אבל צריך לזכור שהוא חתן של ר' אריה לוין, שגדל בבית הרב קוק. אצל הרב אלישיב הרב קוק הוא כח גדול מאוד".

זהו. הוא שרף את עצמו.


6. המודעה המרתיחה ביותר

לא רק בקדושת השבת פוגעים בירושלים, עכשיו גם בצום גדליה. מודעה גדולה של עיריית ירושלים ו'מרכז תרבות העמים' בעיר, מודיעה על חגיגות רחוב שיערכו בעיצומו של צום גדליה בעמק רפאים תחת הכותרת 'שנבאה'.

אחד מהמופעים רומז, בכוונה או בלי, גם על יחסה של העירייה בירושלים לשבת והוא של קבוצת האינקובאטור עם...'קלבת שבת'.

אנשי מורשת רבין מביעים בכל הזדמנות את השאיפה שלהם לתת ליום הרצח לזכרו אופי של זיכרון לדורות כמו זה שניתן לרצח גדליה בן אחיקם. אבל בעיריית ירושלים הפכו את הקערה על פיה - ונותנים לצום גדליה את האופי המעורטל של יום הזיכרון לרצח רבין.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד