י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
חשש שהוירוס יעבור מוטציה

נגיף הקורונה: הימים הקרובים יכריעו אם אנחנו בתחילתה של התפרצות המונית

בבת אחת זינק אמש (ראשון) מספר החולים בקורונה בישראל ל-39 • הימים הקרובים יכריעו אם אנחנו בתחילתה של התפרצות המונית • וגם, מהם סיכויי ההדבקה במטוס, ובכלל, הצעדים של משרד הבריאות מוגזמים?

נגיף הקורונה: הימים הקרובים יכריעו אם אנחנו בתחילתה של התפרצות המונית
ממוגן מפני הקורונה. אילוסטרציה צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בבת אחת זינק אמש (ראשון) מספר החולים בקורונה בישראל ל-39. בתחילה היה נראה כי המדינה מצליחה להתמודד עם מספר חולי הקורונה בשטחה, אולם אמש, עם הפרסומים על 14 חולים נוספים ואחד שמקור הדבקתו אינו ידוע, המצב התחיל מעט להדאיג, ויש שאף יגדירו - להסתבך.

באופן טבעי, השאלה שמטרידה כעת יותר מכל היא, האם יש באמת סיבה לחשוש ולפחד? את השאלה הזו ועוד כמה מהשאלות המציקות שמטרידות את מנוחתם של רבים, העלינו בפני מספר מומחים - בעלי שם בתחומם.

ישבנו עם הרב יוסי ערבליך, יו"ר למענכם ועם ד"ר בני דודסון, מנהל מערך יעוץ רפואי ב"למענכם" - שבימים האחרונים מקבלים מאות פניות מאזרחים מודאגים כדי שיעשו לנו קצת סדר בדברים.

- ביממה האחרונה נוספו בישראל 14 חולים, האם זו סיבה לדאגה?

"כעיקרון, למחלה יש פוטנציאל קטלני, ולמרות שהמחלה תוקפת בעיקר אנשים מבוגרים וקבוצות סיכון, היא יכולה להגיע לכל אחד. בנוסף, הפחד מכמות הנדבקים, כמו שבאיטליה ממקרה אחד זה קפץ לאלפי חולים  - זה הפחד גם בארץ. הפחד הוא שהמחלה תצא משליטה ותהיה מקור הדבקה אדיר בתוך הקהילה, בלי שנדע מהו מקור ההדבקה, ועל זה משרד הבריאות מנסה להתגבר יחד עם המדיניות שלו שנשמעת לעיתים כמוגזמת, אך היא מוצדקת וראויה לחלוטין". 

- מה לגבי אותו אדם (חולה מס׳ 29) שמקור הדבקתו אינו ידוע, האם זה אומר שאבדה השליטה על הנגיף?

"הימים הקרובים יכריעו. או שזו הדבקה נקודתית שמשרד הבריאות התגבר עליה, או שאנחנו בפתחה של עוד התפרצות המונית שלא ניתן לדעת את מקורה".

הרב ערבליך וד"ר דודסון

- מה הקושי העיקרי במאבק בהדבקה?

"הקושי העיקרי הוא בעיקר בימין הראשונים של הדגירה, שאז החולה לא יודע שהוא חלה, ורק לאחר שהוא מתחיל לפתח תסמינים מתחילים לקחת ממנו בדיקות. בנוסף, לפעמים המחלה מתפרצת אצל אחדים בצורה מאוד קלה והם אינם יודעים שהם חלו, אבל בזמן הזה הם יכולים להדביק אחרים שאצלם זה יתפרץ בצורה קשה יותר".

- האם הוירוס הזה יכול לעבור מוטציה ולהשתכלל ולהפוך להרסני יותר?

"בודאי, וירוסים עוברים מוטציה כל הזמן. גם וירוס הקורונה כבר עבר מוטציה, ועל פי נתוני ארגון הבריאות העולמי - בסין היו 2 סוגים של וירוס. לבינתיים הקטלני מביניהם לא יצא מסין, והוירוס שמסתובב באירופה הוא החלש מבין השניים. בסין ספציפית, המצב השתנה. הם עברו ממצב של הדבקה מאסיבית, וירדו באחוזי ההדבקה - ועדיין יורדים כל יום בזכות הצעדים הקשים שהם עשו. ולענייננו, בהחלט יכול להיות שגם הוירוס שמסתובב פה בארץ יעבור מוטציה ויהפוך לאלים יותר, וזה בהחלט חלק מהחשש".

- מה לגבי טיסות לחו"ל?

"משרד הבריאות עשה בשכל כשעצר את מרבית הטיסות לחו"ל, כיוון שבשונה מאירופה ששם אפשר לעבור ממדינה למדינה דרך היבשה, פה בארץ אפשר לשלוט בנכנסים והיוצאים דרך האוויר, מה שבהחלט עוזר לשלוט בהתפשטות הקורונה".

- הסיכוי להידבק במהלך טיסה גבוה יותר?

"ממש לא. להיפך, האוויר במטוס מתחלף פעם בארבע דקות, כך שגם וירוס שעבר באוויר, לא היה מגיע לאנשים אחרים. ובכלל, ההדבקה בקורונה היא הדבקה טיפתית - על ידי רוק (שיעול, עיטוש וכדו') ולא על ידי נשימה, כך שהוא לא עובר באוויר. ההדבקה יכולה להיות בשער העלייה למטוס או בצ'ק-אין שם יש הרבה אנשים שעומדים בצפיפות, ושם יכול להיות שמישהו נגוע יתעטש וידביק רבים".

הרב ערבליך בישיבת היערכות עם מפקד תחנת בני ברק

- מה אפשר / מומלץ לעשות כדי להימנע מהדבקה ?

"למוקד הייעוץ החינמי של למענכם מגיעות מאות פניות ביום, עשרות מהם בנושא הקורונה. אנחנו אומרים את זה שם, ונחזור ונאמר את זה גם פה: בצעדים פשוטים ממש אפשר לעצור את ההתפשטות, זה בידיים שלנו. אם כל אחד יקפיד על היגיינה, יתעטש לשרוול, יחטא את הידיים וישמור על הנחיות הבידוד, אנחנו נעצור יחד את התפשטות הקורונה".

ד״ר דוידסון מקדיש כיום את זמנו למתן יעוץ באגודת ״למענכם״ שבראשה עומד כאמור הרב יוסי ערבליך. דוידסון, בעל התמחות ראשית ברפואה כירורגית, כללית ואונקולוגית שימש מנכ"ל המרכז הרפואי אסף הרופא משנת 2002 במשך כחמש עשרה שנים. הוא שירת כקצין רפואה חיילי בחיל האוויר במשך 24 שנים, בין השאר ביחידת החילוץ והפינוי בהיטס. השתלם ברפואת תעופה וחלל וב-‪ATLS‬, ונמנה על בוגרי הקורס לרפואה תעופתית של צי ארצות-הברית. במשך שנים שימש רופא בכיר במחלקה לכירורגיה כללית במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא - תל השומר.

 

קורונה חולי קורונה משרד הבריאות למענכם יוסי ערבליך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד