כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"בתקופה הקרובה קבוצות רכישה יקרסו"

'קבוצות רכישה' מגייסות, באמצעות פרסום מודעות בעיתונות, אלפי נרשמים - מהם הסיכונים הכרוכים ברכישת דירה באמצעותם? • יוסי גורדון, יו"ר התאחדות הקבלנים, בראיון מיוחד עם שי איזנברג

פרויקט בנייה. צילום אילוסטרציה
פרויקט בנייה. צילום אילוסטרציה

העמודים הראשונים של העיתונים עמוסים בימים האחרונים במודעות ענק, הקוראות לציבור החרדי לבוא ולהשתתף במכרזים של מגרשי דיור, באמצעות 'קבוצות רכישה'. מצוקת הדיור החריפה של אלפי זוגות צעירים במגזר החרדי, מביאה לדהירת אנשים אל עבר כל מי שמפרסם מודעה, המציעה בדיל של תקווה.

קבוצות הרכישה מגייסות, באמצעות פרסום המודעות המאסיבי, אלפי נרשמים. ניתן לומר כי אין בית אשר אין בו נרשם. הבאזז הציבורי שיצרו קבוצות הרכישה המתוקשרות, הפכו אותם לאופציה המועדפת עבור רבים.

על פניו, העסקה נראית מצוינת. קבוצת רכישה מטרתה להוזיל עלויות. העלויות שנחסכות באמצעות הקבוצות הן הרווח היזמי והקבלני, אותו משלם כל הרוכש דירה מקבלן. מכיוון שמטרת הקבוצה היא לא לשם רווח, ישנן הקלות רבות במיסוי, היוצרות פער של 15 עד 20 אחוז, לטובת קבוצות הרכישה.

אז אם הכל כל-כך טוב, מה כל-כך רע?

ביקשנו את התייחסותו של יוסי גורדון, יו"ר התאחדות הקבלנים, שנענה לבקשתינו להסביר מה הם הסיכונים הכרוכים ברכישת דירה באמצעות קבוצות רכישה.

יוסי גורדון, מנכצילום: יוסי גורדון, מנכ
יוסי גורדון, מנכ''ל התאחדות הקבלנים. צילום: משה כהן, 2424

יו"ר התאחדות הקבלנים פעיל שנים בתחום הדיור. הוא עבר כבר בימי חייו העסקיים את כל השטיקים והטריקים האפשריים, וממרום מעמדו הוא מחלק תובנות לרוכשים הנמרצים.

• לאחרונה חלה התפתחות אדירה בקבוצות הרכישה. יש בזה סיכון או שזה באמת חוסך כסף לרוכשי הדירות?

"בקבוצות רכישה יש מספר בעיות שאשתדל לעמוד על כולן. כל אחד שהולך לרכוש באמצעות קבוצת רכישה צריך לקחת את כל האפשרויות בחשבון.

"ראשית, אין ערבויות על הכסף. לאחר פרשת 'חפציבה', עבר תיקון בחוק המחייב כל קבלן לתת ערבות מלאה על הכסף שניתן על-ידי הרוכשים, כך שהלקוח מבוטח לחלוטין. בקבוצות רכישה אין ערבות על הכסף. אם, לדוגמה, מנהל הפרויקט מחליט לברוח - כל הלקוחות ישארו חסרי אונים, בלי הכסף שהשקיעו בדירה העתידית שלהם.

"בעיה חמורה לא פחות היא האחריות על הדירות. מי שרוכש דירה מקבלן מקבל אחריות על הדירה ל-10 שנים. אם נחשפת בעיה, לבניין יש אבא שמטפל בה. בקבוצות רכישה לא נותנים אחריות, והרוכשים יכולים לגלות את עצמם מול שוקת שבורה.

"בעיה קשה לא פחות, היא העובדה שאי-אפשר לדעת מראש את עלויות הדירה. אם הברזל עולה במאה אחוז, הרוכשים יאלצו לשלם כסף רב. בקניה מקבלן - הקבלן הוא שיאלץ לספוג את ההפסד. חוסר הוודאות בעניין התשלום, יוצר בעיות קשות, מה גם שלעיתים רוכשים מחוייבים לשלם יותר ממה שתכננו ואין בידיהם את הכסף".

• התאחדות הקבלנים מתנגדת לקבוצות הרכישה? זה גורם לכם לנזקים?

"הקבלנים לא מפסידים. בתקופה כזו כל מה שבונים - נמכר. יש ביקוש גדול לנדל"ן. הבעיה היא שהקבוצות מעלות את מחיר הקרקע. הם מציעים מחירים גבוהים בהרבה מהקבלנים, ובסופו של דבר גורמים להתייקרות הדירות. בנושא הזה יש בעיה לקבלנים הרוצים ליזום פרויקט".

• הפיתוי הכספי שמציעים הקבוצות קורץ להרבה אנשים. מה יש לך לומר על זה?

"אני מסכים שזה קורץ ממבט ראשון. אבל חייבים להבין את כל המשמעויות של מהלך כזה. אני אתן לך דוגמה: אם אחד מהחברים נתקע בלי כסף להמשיך לבנות, הכל נעצר. וזה יכול להיות עלויות מאוד גבוהות. אפילו אם משהו לא מרוצה מאיכות הבניה הוא יכול לפרוש, וכולם נתקעים. זה אולי רווח קורץ, אך יכול לעלות במפח נפש".

• מה אתה צופה שיקרה בתחום?

"בתקופה הקרובה הרבה קבוצות רכישה יקרסו. לא כל עורך דין או רואה חשבון יכול לנהל פרויקט בניה. זה עסק מורכב. אבל אני לפחות מתריע על הסיכונים וכל אחד יעשה כהבנתו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד