י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

טיול בחווארי מצדה

מעבר לגן הלאומי ולמבצר המפורסם, אתר מצדה מזמין אתכם למשחק מחבואים בין הנקיקים, גן משחקים ענק וטיול לאור ירח

טיול בחווארי מצדה

מקום: מצדה גן לאומי
אורך המסלול (ק"מ): כ- 2
משך הטיול: עד שעתיים
נקודת מוצא: חניית מצדה החיצונית
נקודת סיום: כביש 90, בכניסה למצדה
דרגת קושי: קל
עונה: חורף
סוג המסלול: קווי
תחומי עניין: ארכיאולוגיה/היסטוריה, טבע ונוף, מתאים למכשירי ניווט
מתאים לילדים: מיוחד לילדים
כניסה: חופשית
ציוד: נעליים סגורות


בין המצוק הנישא של מצדה לבין ים המלח משתרע משטח גדול ולבן של סלע חוואר הלשון, שהמים והרוח עיצבו בו נקיקים, סדקים וגבעות עגלגלות. בגן המשחקים הטבעי הענקי והקסום רצים, מדלגים ומתחבאים. טיול לאור ירח על אותו השביל בדיוק ירומם את החוויה לגבהים שלא הכרתם.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 90 (סובב ים המלח), ובדרום ים המלח, בין הק"מ ה-226 וה-227, פונים בצומת מצדה מערבה, עם השילוט למצדה. חונים בחנייה החיצונית של מצדה, שתופיע אחרי כקילומטר, משמאל לכביש.

לפני שיוצאים לטיול כדאי, אם אפשר, להשאיר מכונית אחת בנקודת הסיום, בצומת מצדה. מחלקה העליון (המערבי) של החנייה יוצא דרומה שביל מסומן שחור. השביל מטפס ויורד חליפות בגבעות העשויות חוואר לבנבן ופריך, ומשתרעות בין מצוק ההעתקים הנישא לבין ים המלח.

עד לפני 17 אלף שנה – אתמול בבוקר במונחי זמן גיאולוגיים – הציף אגם גדול את כל בקע הירדן, מעמק החולה שבצפון ועד עין יהב שבערבה. לתוך אגם הלשון (שם שקיבל בשל צורתו) נשפכו מי הנחלים שבאזור. עם מותם, שקעו בעלי החיים שבו על הקרקעית. בחורף שקעו בו גם משקעי הסחף של הנחלים, ובקיץ, כאשר התאדה – שקעו בו המלחים. עם היעלמותו, הותיר אחריו האגם כמזכרות את הכינרת, את ים המלח ואת סלע חוואר הלשון שבו עובר הטיול. במבט מקרוב אפשר לזהות בסלע את השכבות הדקות והשונות המרכיבות אותו, כל אחת מהן היא עונה בשנה.


השביל יורד לתוך ערוץ של נחל רדוד ויחד איתו זורם מזרחה. המקום כולו בנוי כגן שעשועים של הטבע. אחרי כקילומטר של ריצה בין הגבעות הרכות, התגלגלויות מהגבעות למדרון ומשחק מחבואים בין הנקיקים והחרירים שבחוואר הפריך, יתרחב הנחל למעין אמפיתיאטרון שיד אדם לא הייתה בו. התצורות המדהימות שעיצב הטבע יהפכו, בהתערבותו של הדמיון, לפסלים של דמויות וחיות, ארמונות, מלכים ונסיכות. ממשיכים כקילומטר נוסף מזרחה על השביל הרחב, עד שפוגשים שוב בכביש 90. אם לא דאגתם לכך מראש, יעלה עכשיו הנהג להביא את הרכב בכביש שעליו נסעתם לתחילת המסלול.

לפרטים נוספים על אפשרויות הטיול באזור:
מועצה אזורית תמר (ים המלח)
מועצה אזורית "תמר" נווה זוהר
ים המלח 86910
טל: 08-6688829
פקס: 08-6688929
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד