י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עכו העתיקה

הרמח"ל וחומות העיר. סיור בסמטאות השוקקות

עכו העתיקה

אורך המסלול (ק"מ): כ- 1.5
משך הטיול: 2 - 4 שעות
תחנת הרכבת: עכו
נקודת מוצא: חניית עכו העתיקה
נקודת סיום: המגדלור של עכו
דרגת קושי: קל
מתאים לילדים: כן
כניסה לחלק מהאתרים בתשלום
איך מגיעים: יורדים בתחנת הרכבת של עכו ובוחרים באחת מתוך שלוש אפשרויות:
באוטובוס – קווים 61, 62 ו-343 לכל הקווים יש תחנת הורדה בכניסה לעיר העתיקה ברחוב וויצמן 1; במונית שאפשר לקחת מתחנת המוניות שליד תחנת הרכבת, או האפשרות הספורטיבית ביותר- ברגל, כרבע שעה הליכה. בסיום הטיול הבחירה איך לשוב - שוב בידיכם.


הטיול העירוני יוצא לסמטאותיה שוקקות החיים של עיר, שידעה בארבעת אלפי שנותיה אינספור עליות ומורדות, ובין היתר הייתה בירת הממלכה הצלבנית השנייה ועמדה בעוז בפני התקפותיו של נפוליאון. טפסו על החומות העתיקות, בקרו באולמות הצלבניים, בחמאם התורכי, בח'אן הייחודי, בשוק הצבעוני ובנמל הפעיל, והרי לכם דרך, אחת מני רבות, לדעת את עכו.

תחילת הטיול ברחוב וייצמן במגרש החנייה המרכזי בו פונים מזרחה ועולים בגרם מדרגות רחב לעבר החומות המזרחיות, שעמדות שמירה קבועות בהן. עכו העתיקה מוקפת במערכת חומות עם שני קווי חומה עיקריים וחפירים, שהוקמו בשלבים בשנים 1840-1750. קו החומה הראשון הוקם בעכו בתקופה העות'מאנית על ידי דאהר אל-עומר. החומה נבנתה בחיפזון רב, ועם תום המלאכה עטפה את העיר מכל צדדיה. זו הייתה חומה דקה בגובה 10-13 מטר, שעמדה בכבוד בהתקפותיו של נפוליאון. חלקים מחומה זו ניצבים עדיין מצפון לכם. את החומה הרחבה שעליה אתם עומדים בנה אל-ג'זאר פאשא, עם חפיר היקפי ותותחים, שאת חלקם אפשר עוד לראות.


יורדים בחזרה, עוברים את החנייה לצידה השני, חוצים את הכביש מערבה ונכנסים למתחם אולמות האבירים. כאן ניתן לרכוש כרטיס כניסה לאתרי עכו, בכל שילוב שמתאים לכם. משלמים ונכנסים למצודה של המסדר ההוספיטלרי. את הסיור ניתן ללוות בהדרכה קולית. ארבעת אגפי המצודה בנויים סביב חצר פתוחה, ובכל אחד מהם עשרה אולמות ענק גבוהים וארוכים. באגף הדרומי נחשף אולם מפואר ומעוטר שתקרתו עשויה קמרונות צולבים. כאן ככל הנראה שכן חדר האוכל של המסדר שנקרא הרפרקטוריום. בסמוך לאולם יוצאת מנהרת סתרים, המובילה אל מחוץ למצודה. אפשר להיכנס לתוכה ולצאת בחמאם התורכי, אתם בודקים אותה וחוזרים למצודה.

ממשיכים מזרחה ברחוב אל-ג'זאר ופונים בו שמאלה עם השילוט לחמאם אל פאשא. כאן, בתוך החמאם התורכי המשופץ, ניתן לצפות במיצג "הבלן האחרון" על עכו מימי התורכים ועד ימינו. ביציאה מהחמאם פונים שמאלה וברחוב הבא שוב שמאלה, עד לרחוב השוק. השוק הססגוני של עכו מתעורר לחיים בכל שנה בחודש סוכות בזמן הפסטיבל לתיאטרון אך גם בכל השנה אפשר לראות בו דוכני דגים, מיני מתיקה, פרפומריות וחנויות תבלינים ריחניות. הולכים לאורכו של רחוב השוק, ובסופו פונים שמאלה לכיוון הנמל. סירות דייגים לרוב עוגנות על הרציפים, ועליהן הדייגים, האוספים את שללם, פורשים את רשתותיהם לייבוש ומכינים את הציוד ליום המחר.

מכאן מתקדמים מערבה, לעבר מגדל השעון המתנשא מעל הנמל, ונכנסים לח'אן אל-עומדאן שמתחתיו. ח'אן אל עומדאן, הנחשב לח'אן השלם והיפה ביותר בארץ, נשען על שורה של עמודי גרניט שהובאו מקיסריה ומעתלית ונתנו למקום את שמו. המקום נבנה בסוף המאה ה-18 ותפקד כח'אן סוחרים גדול. סוחרים שהגיעו לנמל פרקו את סחורותיהם במחסני הח'אן שבקומה הראשונה והשתכנו בחדרי המלון שבקומה השנייה. השעון בחזית המגדל הוקם ב-1906. אי אפשר לעלות עליו מטעמי בטיחות אבל אפשר להתרשם, מלמטה, מארבעת פאותיו שספרות השעון של כל אחת שונות. פעם רומיות, פעם ערביות, פעם עבריות ופעם מודרניות.


יוצאים מצידו השני (הדרומי) של הח'אן ופונים לסמטה שמשמאל. לאחר כ-100 מטר פונים שוב שמאלה, עוברים בשער לכיוון הים, ומיד פונים שמאלה ועולים במדרגות אל חומת הים. הולכים על החומה ומשקיפים על הים ועל הנערים (שתמיד נמצאים כאן) המזנקים באומץ לתוך הים הזועם המתנפץ אל החומות הגבוהות. כאן היה בתקופה הצלבנית הרובע של הסוחרים בני פיזה, והנמל שבנו בשולי הרובע שלהם נקרא הנמל הפיזאני. כעבור כ-200 מטר מגיעים למגדלור של עכו, המסמן את סופו של המסלול. מכאן אתם יכולים לשוב על עקבותיכם עד לתחנת הרכבת או להמשיך לשוטט בין הסמטאות.

לפרטים נוספים על אפשרויות הטיול באזור:
העמותה לקידום ופיתוח התיירות בגליל המערבי
רח' וייצמן 1 ת.ד. 1181
עכו העתיקה 24110
טל: 04-9817419
פקס: 04-9913376
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד