י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ההצלחה של ה'לייפ' • מיוחד

בימים של משבר עולמי קשה, עומדת 'לייפוייב', חברה בבעלות חרדית בגאון, ומוכיחה כי גם תחת מתקפה מרושעת של כלי התקשורת, אפשר להצליח, ובגדול. לקראת היציאה לשוק האמריקני: הנפקה נוספת

סופרים כסף, חברת לייפויב. צילום אילוסטרציה
סופרים כסף, חברת לייפויב. צילום אילוסטרציה

המשבר הכלכלי העולמי הותיר בצידי הדרך לא מעט פצועים ומצולקים. המיליארדים שנמחקו בחשבונות של המיליארדרים הותירו את האברך מוישה בקרית ספר, כשהוא רעב ללחם, פשוטו כמשמעו.

גלגלי הכלכלה החופשית דרסו ללא רחם את ציבור לומדי התורה בארץ, כאילו יצאו חז"ל מבין דפי הגמרא שציוו את המשפט האלמותי: 'פת במלח תאכל', והעבירו את הציווי בין בתי האברכים בארץ. יהדות אמריקה, שהיוותה במשך כל השנים משענת כלכלית לאברכי ארץ-הקודש, אבדה את הזכות במפולת הקשה.

אם בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות הדברים אמורים, הרי שבארץ רווית הרוח ומעוטת הגשם, על אחת כמה וכמה. מתי המעט שהתברכו בשפע כלכלי והוזילו מהונם למען מוסדות התורה, הפכו בחודשים האחרונים, לנזקקים מטעם עצמם.

אך בכל כלל, יש גם יוצא מן הכלל. לפני כשנתיים התפרסמה - לאו דווקא בהקשרים חיוביים - חברת 'לייפוייב', הנמצאת בבעלות חרדית. חברה שהצלחתה לכשתבוא, היא הצלחת הציבור החרדי כולו.

לא קלה הייתה דרכה של חברת הביו-מד 'לייפוייב'. הורתה ולידתה לוו בקשיים רבים, שכללו בין היתר פרסום שלילי בעיתונות הכללית והכלכלית. הנפקת החברה נחשבה בזמנה כנס כלכלי של ממש.

נקדים הסבר קצר על תהליך ההנפקה, בכדי שיבין ציבור הקוראים את מהות ההצלחה: חברה המעוניינת להיסחר בבורסה, פונה למשקיעים ומעניינת אותם בהשקעה בחברה. רואה חשבון מוסמך
קובע שווי שוק לחברה, ועל פיו מנפיקים בבורסה מניות לציבור שרוכש חלקים בחברה הבורסאית.
החתם המלווה את ההנפקה, משמש מעין ביטוח לחברה המנפיקה. החתם, בדרך כלל חטיבה בחברת השקעות גדולה, מתחייב לחברה המונפקת, כי המניות ימכרו במחיר יעד מסוים. ולא, אחראי החתם לרכוש את המניות שישארו.

ליפוויב הונפקה ללא עזרת חתם, והביקוש ביום ההנפקה עבר במאות אחוזים את המניות שהוצעו למכירה. ההצלחה המסחררת לא נעלמה מעיני העיתונות הכלכלית, שמיהרו לייחס את ההצלחה ל'נייעס מקווה', שהסתובב בציבור החרדי, וגרם לביקושים הגדולים.

בחודשים שלאחר ההנפקה, נסקה המניה במאות אחוזים. החברה שהוציאה הודעות על מו"מ עם חברות הפצה באירופה, עלתה עם כל הודעה מעין זו בצורה תקדימית בהיקפה בשוק ההון הישראלי.

לפני כשנה וחצי אירע הפיצוץ. העיתונות הכלכלית יצאה בכותרות ענק, ודיווחה על חקירת הרשות לנירות ערך בחשד להרצת מניות. ואם לא די בכך, דווח כי בעלי ענין בחברה הואשמו בעבר על ידי רשויות אמריקניות בהונאות מסוגים שונים.

הרדיפה התקשורתית, שהריחה ריח של רדיפת חרדים לתיאבון, לא נעלמו מעיני התקשורת החרדית. הפורומים סערו, העיתונות הביאה את גרסת בעלי החברה, וחברת 'לייפוייב' הפכה לשיחת היום. המניה ירדה בעשרות אחוזים, ונראה היה כי החברה נמצאת בפני שוקת שבורה.

שנה וחצי אחר כך: עיתונאים חרוצים הפכו כל אבן אפשרית בניסיון לגלות היכן טמון הסוד הגדול של החברה, אך התברר כי ההר הוליד עכבר. הרשות לניירות ערך מעולם לא חקרה. הרשות פנתה לחברה מייד עם העליות הדרסטיות בשער המניה וביקשה לקבל לידיה את החומרים שעל בסיסם דיווחה החברה על מנת לוודא כי לא נעשו חריגות בדיווחי החברה, ולאחר שבדקה אישרה את תקינות הפרסומים הרשות לנירות ערך, ירדה מהחקירה, והעיתונאים חזרו למערכות העיתונים בפנים מכורכמות, ודיווחו לעורכים כי לצערם חומר מפליל לא נמצא, ולא נמצא דופי בהתנהלות החברה.

הבעלים החרדיים של החברה, בחרו להתעלם מההתקפה התקשורתית ולהתמקד בעבודת שטח שקטה לקידום החברה, הרחק מאור הזרקורים התקשורתי. זרקור ממנו נכוו בצורה כה קשה, לפני זמן לא רב וזאת למרות הנזק הרב שנגרם להם בעקבות הפרסומים השליליים.

בשנה וחצי האחרונות צעדה החברה על קרקע מוצקה. הניסויים שנערכו במכשיר, הוכיחו את יעילותו, ומנכ"ל חדש העומד בראש החברה, הצליח לשמור על שקט תקשורתי.

בחודשים האחרונים, בפראפרזה על משפט חז"ל: 'מלאך הרע בעל כורחו עונה אמן', החלו העיתונים הכלכליים להתייחס לחברה בצורה חיובית. העיתון גלובס פרסם לפני כחודש:

"תוצאות הטיפול במכשיר ה-BST הראו סגירה מושלמת של הפצע בכ-60% מהמטופלים, וב-40% הנותרים נצפה שיפור משמעותי ברקמות הפצע וסגירה של מעל 40% מגודל הפצע המקורי.

בקבוצת המטופלים נכללו גם חולים במחלות מאובחנות של מערכת העצבים המרכזית המקשות במיוחד על ריפוי הפצע ובהם הושגו בכ-70% מהחולים סגירה מושלמת של הפצעים".

גם העיתון דה מרקר פרסם באותו יום כתבה מפרגנת: "תוצאות הניסוי הצביעו על סגירה מושלמת של פצע בכ-60% מהמטופלים וב-40% הנותרים נצפה שיפור משמעותי ברקמות הפצע וסגירה של מעל 40% מגודל הפצע המקורי. בקבוצת המטופלים נכללו גם חולים במחלות מאובחנות של מערכת העצבים המרכזית המקשות במיוחד על ריפוי הפצע, ובהם הושגו בכ-70% מהחולים סגירה מושלמת של הפצעים".

הצלחת הניסויים, ועליית החברה על דרך המלך מבחינת תזרים מזומנים, הביאה את החברה, לחשוב הלאה. הצעד הבא של החברה הוא קבלת אישור מהרשות האמריקנית (FDA) למוצר אותו היא משווקת, מה שיפתח בפניה את השוק האמריקני, מהלך שעשוי בסופו של יום להכניס לקופת החברה מאות מליוני דולרים.

לקראת המהלכים הבאים, שלצורך הנעתם נזקקת החברה לכסף רב, עורכת החברה הנפקה ציבורית נוספת.

מחר (ג) יוצעו לציבור מניות של חברת לייפוייב, בהנפקה מחודשת. ההנפקה שתיערך מחר תעניק לכל רוכש אופציה במתנה על כל מניה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד