ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

בית הדין פסק: פיטורי המורה לא חוקיים

מנהל 'רזי לי' בבני-ברק, הרב זאב רוזנברגר, נאלץ להחזיר לעבודה את המורה הרב יונתן ילון, שפוטר בגלל סכסוך אישי שפרץ בין השניים. הפיטורים לא יכנסו לתוקפם והמורה ילמד עד להכרעה בתיק העיקרי

בית הדין פסק: פיטורי המורה לא חוקיים
אתר בתי המשפט

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב נתן צו מניעה זמני כנגד פיטוריו של הרב יונתן ילון מבית הספר 'רזי לי' בבני-ברק. הרב ילון שימש כמורה ומחנך בבית הספר כ-20 שנה ופוטר בשל סכסוך אשר פרץ בינו ובין מנהל בית הספר.

הרב ילון, באמצעות עו"ד שלמה בכור, הגיש בקשה לצו מניעה כנגד הפיטורים וטען כי מנהל בית הספר ניהל נגדו מסע נקמני במשך מספר שנים, שהחל בצמצום משרתו ופגיעה בהכנסתו, וסופו בפיטורים לא מנומקים ובאמתלה של "התנהלות לקויה" שבוצעו שלא כדין.

בית הדין פסק שהפיטורים לא יכנסו לתוקפם ושהמורה יחזור ללמד בבית הספר עד להכרעה בתיק העיקרי.

מההחלטה עולה, כי על בית הספר, המשתייך ל'חינוך העצמאי' חלים ההוראות והכללים הקבועים לפיטורי מורים במשרד החינוך. פיטורי הרב הוצגו לכאורה כפיטורים פדגוגיים שהם נחשבים לפיטורים קיצוניים, הטעונים פעולה לפי הכללים הקבועים במשרד החינוך, אך המוסד לא פעל על פי כללים אילו.

כך, לדוגמא, בפיטורים פדגוגיים, המסקנה על הצורך בפיטורים טעונה 'אזהרת מנכ"ל' בתום השנה הראשונה, ורק בהעדר שיפור בשנה שלאחר מכן - ניתן לפטר. אך במקרה זה לא נמצא כי המנהל הוציא אזהרה למורה. כמו כן לא הוצגו דו"חות פיקוח מסודרים לגבי תפקוד המורה. כל שהוצג הן טענות ללא שום אסמכתאות.

עו"ד שלמה בכור, מומחה לדיני עבודה, מסביר כי פסק דין מוכיח כי מנהלי בתי ספר לא יכולים לפטר מורים כרצונם ומתוך מניעים אישיים, גם אם מדובר בעובדי בתי ספר השייכים לחינוך העצמאי.

בתקנון שירות עובדי ההוראה קיים הליך ברור ומוסדר לגבי פיטורים פדגוגיים החל על עובדי הוראה. במקרה זה קבע בית הדין כי הוראות אלו חלות גם על עובדי הוראה המועסקים בבתי ספר השייכים לחינוך העצמאי וכי עובדים אלה זכאים להגנות דומות לאלה העומדים לרשות עובדי בתי הספר הממלכתיים.
מורים שמוצאים עצמם מפוטרים ללא ההליך כאמור, יכולים לתבוע את סעדיהם מבית הדין לעבודה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד