י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

גליל עליון וגולן - שני ימי טיול

מסלול טיול הכי צפוני שאפשר, מהמושבה מטולה, דרך ארץ מפלי המים ועד מרומי הר בנטל ואתרי קצרין

גליל עליון וגולן - שני ימי טיול

היום הראשון: קצה האצבע של הגליל

מטולה פנינת תיירות בקצה המדינה

סיפורה של מטולה, מושבת האיכרים הצפונית, מתחיל בשנת 1890, עת רכש הברון רוטשילד מאת ערבי נוצרי בשם ג'בור בֵיי את אדמות הכפר אום-תולה. בכפר ישבו אז פליטים דרוזים, לאחר ששכנעו את ג'בור ביי להעניק להם מעמד של אריסים, אך לא עמדו בהתחייבויותיהם. לג'בור ביי נמאס, וכשהיהודים ביקשו לקנות את אדמתו הוא שמח להיפטר מהצרה.

ראשוני המתיישבים היהודים היו איכרים מראשון-לציון. הם התגוררו בבקתות דלות, מבודדים לחלוטין מכל ישוב יהודי אחר. הברון דאג למושבה ואף שלח אגרונום, לא אחר מאשר אהרון אהרונסון, כדי לסייע לאיכרים. מצבם של המתיישבים הראשונים היה קשה, מכיוון ששכניהם חמסו את יבוליהם. בשנת 1920 נטשו אנשי מטולה את המושבה, לאחר שלא עמדו נגד התקפות פורעים. בתי המושבה נהרסו כמעט כליל. התושבים חזרו מאוחר יותר ומטולה עברה לתחום המנדט הבריטי, אם כי מקצת מאדמותיה נותרו מעבר לגבול.

כיום מטולה היא אתר תיירות מושך. כמה מהבתים ההיסטוריים נהפכו למסעדות, בתי קפה ובתי הארחה, וליד המושבה זורם נחל עיון, הנמצא בתחומה של שמורת טבע. מסלולנו במטולה עובר בחמישה אתרים: המצפה ע"ש דדו, אנדרטת הספארי בחורשת המייסדים, תצפית מפל הטחנה בנחל עיון ומוזיאון בית האיכר.

מצפה דדו במטולה מחרמון עד בופור

המצפה, הנקרא על שמו של רב אלוף דוד (דדו) אלעזר, שוכן בגובה 615 מ' מעל פני הים, ואין ספק כי זה המקום הראוי להתחיל בו טיול במטולה.

הנוף מרהיב: במזרח נראה עמק החולה, משובץ בבריכות דגים כחולות ושדות מוריקים. מעבר לו הגולן, שבקצהו מתנשאת כיפת השלג של החרמון. מדרום, לא הרחק ממטולה, בולט התל המקראי אבֵל בית מעכה, והלאה משם נראים קיבוץ כפר-גלעדי וכמה מבתי קריית-שמונה. ממעל מתנשא רכס הרי נפתלי, עם קיבוץ משגב-עם בראשו. מעבר לגדר הגבול נחים עמק עיון (שבו נמצאים מקורות נחל עיון), הכפר השיעי כילא, ובאופק אפשר להבחין גם במבצר הבופור. העמק, משני צדי הגבול, מלא במטעי תפוח, אגס, דובדבן ושאר עצי פרי נשירים. אח, איזה יופי!


אנדרטת הספארי בחורשת המייסדים לא שוכחים

בצפון המושבה יש חורשת אקליפטוסים, היא חורשת המייסדים. החורשה נמצאת סמוך לגדתו של נחל עיון, כמעט נוגעת בגדר הגבול. בכניסה אליה ניצבת אנדרטת הספארי, המנציחה את זכרם של 12 חיילי צה"ל, שיצאו מכאן ללבנון בשנת 1985 ברכב ספארי ונהרגו בפיצוץ של מכונית תופת. טנק רוסי ישן, המוצב בחורשה, מהווה אטרקציה לילדים שלא למדו עוד מלחמה.

תצפית מפל הטחנה מים טחנו קמח

בקצה המזרחי של מטולה נמצאת נקודת תצפית מרשימה על מפל הטחנה, אחד מארבעת המפלים של נחל עיון. המפל זכה לשמו על שום שרידי טחנת הקמח שנמצאים למרגלותיו. בחורף המפל זורם בעוז ונופל מגובה 21 מ'. בקיץ הוא יבש, מאחר שהחקלאים בלבנון מנצלים את מי המעיינות בנחל עיון להשקיית שדותיהם.

פארק המעיין עץ המשי

בראשית דרכה של המושבה, כשראשוני מתיישביה נזקקו למים, הם נהגו לרדת אל המעיין ולשאוב ממנו לצורכיהם. לא פעם התעוררו חילוקי דעות עם הדרוזים, שגרו במקום, על התור לשאיבה...

סביב המעיין הזה, בכניסה למטולה, יש כיום פארק. מי המעיין זורמים בפלג דק אל בריכה קטנה ומשם ממשיכים הלאה. שימו לב לעץ התות הגדול שנמצא בפארק, תזכורת לימים שבהם ניסו במושבות העלייה הראשונה לגדל תולעי משי.


מוזיאון וארכיון בית האיכר במטולה שומרים על העיקר

זהו אחד מבתי הראשונים במושבה. הבית נשמר בצורתו המקורית, כפי שנבנה בשנת 1896. לאחר שיפוצו, בשנת 1987, נהפך למוזיאון שממחיש את החיים במטולה בראשיתה.

במוזיאון מוצגים רהיטים וחפצים שהיו בשימושם של המתיישבים הראשונים – כלי בית ומטבח, כלים חקלאיים וכלי עבודה – וכן תצלומי הראשונים. פינה מיוחדת מוקדשת לזכרם של הנופלים. בתיאום מראש ניתן לצפות במצגת אור-קולית המתארת את תולדות המקום.

שמורת נחל שניר בא מלבנון אל הירדן

עם תום הסיור במטולה נצא אל שמורת נחל שניר. כדי להגיע אליה יש לרדת אל קריית-שמונה, ובצומת המצודות לפנות מזרחה לכיוון קיבוץ הגושרים (כביש מס' 99). כאן פונה כביש צפונה אל השמורה (יש שילוט).

נחל שניר (חצבאני) הוא אחד משלושת מקורותיו העיקריים של נהר הירדן. הוא מתחיל את דרכו בדרום לבנון, כ-35 ק"מ מצפון לעיירה חצבאיה, ומנקז את מורדותיו המערביים של החרמון. מעיינותיו העיקריים הם עינות חצבאיה, במעלה הנחל, שנתפסים כיום ברובם לצורכי שתייה והשקיה של תושבי לבנון, ועינות הווזאני שלמרגלות הכפר ע'גאר, המספקים לנחל את רוב מימיו.
בשמורה הוכשר מסלול קצר לעגלות נכים, המגיע עד שפת הנחל ומאפשר להתרשם מצמחיית הגדות המפותחת שבגדותיו. בולטים במיוחד עצי הדולב והערבה. בתחום השמורה מוצבים שולחנות פיקניק.

היום השני: אל הרמה

תצפית מפל סער חכם בחורף

תחנתנו הראשונה היום היא מפל סער, שאליו מגיעים בכביש העולה מהבניאס לגולן (כביש מס' 99). חולפים על פני שמורת נחל חרמון (בניאס), ולאחר כשני קילומטרים מגיעים לרחבת החנייה. בחורף ובראשית האביב זורם כאן מפל עז, המנצל את מי הפשרת השלגים. בקיץ המפל יבש.

יער האיילים במושב אודם בלי מחיצות

מנחל סער נעפיל במעלה הגולן, בכביש העולה לעיירה הדרוזית מסעָדֶה. נחצה את העיירה מצפון לדרום. בפאתיה הדרומיים מסתעף ימינה (מערבה) כביש מס' 978. ניסע בכביש דרומה כארבעה קילומטרים, ונגלה את דרך הגישה למושב אודם. יער האיילים שוכן בתחומו של המושב.

זוהי פינת חמד שבה אפשר לשוטט בשטח, בלי מחיצות, בין מיני איילים שמוצאם מארצות שונות, צבאים ויעלים. בסיור המודרך לומדים על אורח החיים של האיילים – בעלי חיים יפהפיים המשירים מדי שנה בשנה את קרניהם המסועפות. באתר יש אטרקציות נוספות, ובהן רכיבה לילדים על סוסי פוני, פינות ליטוף של בעלי חיים, אוסף קרניים של בעלי חיים מרחבי העולם ומשחקייה מוצלת. יער האיילים הוא גם מקום נוח לפיקניק, בשולחנות המוצבים בצל העצים.


תצפית הר בנטל קפה מול חורן

נצא ממושב אודם בחזרה לכביש 978. נפנה שמאלה ונמשיך לכיוון דרום. נחלוף על פני צומת גוב-געש ונגיע לצומת האמיר. כאן נפנה מזרחה (שמאלה, כביש 959) ואחר כך ימינה לקיבוץ מרום גולן. כ-600 מ' אחרי הכניסה לקיבוץ עולה שמאלה כביש המתעקל בתלילות ועולה לפסגת הר בנטל.

הר בנטל הוא הר געש רדום, אחד מרבים בגולן. בנקודות אחדות לאורך הכביש מוצבים שלטי הסבר על תופעות גיאולוגיות הקשורות בהיסטוריה של ההר. ראש ההר (1,165 מ') הוא נקודת תצפית מרהיבה על הגולן, החרמון ועמק החולה, כמו גם על מישורי החורן שבסוריה. בצד דרום נראה היטב הר אביטל, עם לועו המעוטר כיום במטעי תפוחים. במזרח נראית העיירה הסורית קונייטרה.

בפסגת הר בנטל קיים מוצב לא מאויש של צה"ל. לידו פועל בית קפה. הדרך לבית הקפה מעוטרת בפסלי ברזל, יצירתו של הפסל יופ דה יונג, חבר קיבוץ מרום-גולן.


פארק קצרין העתיקה בביתו של רבי אבון

לתחנתנו זו נדרים ממרום גולן. נגיע לכביש שחיבר פעם בין קונייטרה לגשר בנות יעקב (כביש מס' 91) וניסע מערבה, לכיוון הגשר. בצומת נשוט נפנה שמאלה (כביש 9088), נחלוף על פני קצרין ונגיע חיש קל לפארק קצרין העתיקה, שנמצא משמאל לכביש. זהו מקום ראוי לפיקניק בחיק הטבע, ואפשר גם לנצל את שירותי המזנון שבמקום. אסור להחמיץ ביקור בכפר התלמודי המשוחזר.

בתקופת התלמוד שגשגו ישובים יהודיים במרכז הגולן ובדרומו. אחד מאלה היה קצרין. החפירות שנערכו כאן חשפו חלק מאזור המגורים של הכפר. התצוגה בבית רבי אבון – בית משוחזר שנקרא על שם כתובת מצבה שהתגלתה בקצרין הקדומה – ממחישה את הריהוט ואת כלי היום יום של אותה תקופה.

מרשים במיוחד הוא בית הכנסת המפואר. שער החזית שלו השתמר בשלמותו. מאחורי השער נמצא אולם התפילה הגדול, המחולק על ידי שני טורים של עמודים לאולם מרכזי ולשני פרוזדורים צדדיים. בית הכנסת נבנה במאה השישית לספירה, על חורבותיו של בית כנסת מהמאה הרביעית. נראה כי הוא חרב ברעש אדמה שפקד את האזור בשנת 745.

יקבי רמת הגולן הנה מה טוב ומה יין

מה טוב מלסיים יום טיול בביקור נינוח במרכז המבקרים של יקבי רמת הגולן? היקב נמצא באזור התעשייה של קצרין, בסמוך לפארק קצרין. במקום מתקיימים סיורים מודרכים לקבוצות וליחידים, ובמהלך הסיור אפשר לצפות בתהליך ייצור היין ולטעום ממגוון יינות היקב. בחנות היקב ניתן לרכוש, מלבד בקבוקי יין, גם מזכרות ואביזרים הקשורים ביין.

המסלול באדיבות לישר עיתונות בע"מ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד