י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מי מנצל את ההורים?

צרה כלכלית חדשה נחתה על ההורים: קניית ספרי לימוד מידי שנה וסתימת הגולל על 'העברת ספרים' • חברון גרנביץ נזכר בימים שהספרים החליפו ידיים, ונזעק נגד התכסיסים של המו"לים

מי מנצל את ההורים?

אחת הסיבות העיקריות להתעצמותה ונוכחותה של היהדות החרדית בארץ ישראל היא ללא ספק הקמתו של 'החינוך העצמאי', שיסודו והולדתו בהררי קודש, ועצם קיומו גרם להקמת עשרות אלפי בתי אב ודורות מבורכים ההולכים בדרך ישראל סבא. אין עיר בישראל שלא יוצגה על-ידי גני הילדים ובתי הספר של 'החינוך העצמאי', ואין ספק שאילולא כך, צביונה היהודי והדתי של המדינה היה גרוע בהרבה מאשר כיום.

עשרות ומאות אלפי ילדים וילדות זוכו להתחנך בבתי הספר, וכמעט שאין אדם חובש כיפה בישראל שלא עבר באיזושהי דרך במהלך שנות ילדותו, באחד ממוסדות 'החינוך העצמאי'.

בדיחה התהלכה בקרב בוגרי בתי הספר ותלמודי התורה, במהלך שנות דור, אודות המחנכים, המורים וספרי הלימוד. "שני דברים לא יתחלפו שם לעולם", אמרו הציניים, "המורים וספרי הלימוד". אדם שהתקבל לתפקידו כמחנך כיתה כשהוא בשנות העשרים לחייו... בכיתתו הספיקו לשבת, אב, בן ואף נכד ועדיין - הוא המורה 'העתיק' יושב על ממלכתו, כמחנך הכיתה.

גם בספרי הלימוד של 'מקצועות החול' הזמן כאילו עצר מלכת. אין בוגר ובוגרת שלא זוכרים את מולדת, ילדותינו, דקדוק, כתיב וכתב, הבה נחשב, ועוד ספרים שיעלו על פניכם ארשת חיוך נוסטלגית.

תלמיד כיתה ד' זכה ללמוד בשיעור 'מולדת' על העיר ירושלים ולקרא את הציטטה "היום מתגוררים בירושלים כ-15 אלף יהודים", או למשל "המושבה גדרה מונה כאלפיים תושבים", ואף הספיק ללמוד על העיר בני ברק ש"הוקמה לפני עשרים שנה", בשעה ששלטי החוצות בעיר הכריזו על חגיגות השבעים להקמת העיר.

שיפור עצום ומהפכני חל ב'חינוך העצמאי' במהלך העשור האחרון. המחנכים ומורי המקצועות אולצו לעבור קורסי הסמכה מפרכים, על מנת להמשיך בתפקידם או להיכנס למעגל ההוראה, התכנים עודכנו ומקצועות רבים נוספו במקצועות הכלליים.

בד בבד, עם ההתחדשות, הוחלפו גם כל ספרי הלימוד ועימם גם ההרגלים הישנים. העברת ספרים מאח לאח, מבן דוד לבן דוד, משכן לשכן נעלמו כלא היו. ספרי ה'ילדותינו' ששימשו שלושה דורות וספרי ה'מולדת' הנושנים נגנזו, ותחתם הגיעו ספרים חדשניים ומעודכנים.

תכסיס כלכלי, עם תמהיל של חוצפה, נקטו מחברי הספרים והמוציאים לאור. עם שילוב ספריהם במערך הלימודים, השתנו גם הכללים - המחברות הנוסטלגיות שלוו בדרך כלל לכול מקצוע, נעלמו. שכן, המו"לים נקטו בתהליך שהעצים הכנסותיהם, ושילבו בתוך ספרי הלימוד 'דפי עבודה', בהם התלמידים מכינים את שיעורי בית בכתב ידם, מה שמוציא את ספר הלימוד מכלל שימוש עם תום שנת הלימודים.

מה שלא עשו שנות דור ב'חינוך העצמאי', מנסים לתקן בכמה שנים - ספרי הלימוד במקצוע זהה מתחלפים בקצב מסחרר – כאשר ספר שהיה מקובל בשנת לימודים זו, לפתע מאבד מערכו, הופך ל"לא רלוונטי", והורים נאלצים לרכוש ספרים חדשים.

כאילו לא די בהוצאות המחיה השוטפות, שכר הלימוד, הציוד היקר הנלווה לבית הספר, הנה צרה כלכלית חדשה נחתה על ראשי ההורים: קניית ספרי לימוד מידי שנה וסתימת הגולל על הרגל "העברת הספרים".

סגן שר החינוך מאיר פורוש, יו"ר ה'חינוך העצמאי' הרב אברהם יוסף ליזרזון, מפקחים ורבנים - אני בטוח שסדר יומכם עמוס לעייפה ואין רגע במהלך היום שאינכם חושבים ופועלים למען שיפור במערכת החינוך החרדית.

אבל עצה קטנה ממני: ספר לימוד המשלב בתוכו 'דפי עבודה' ומוציא אותו מכלל שימוש בתום שנת הלימודים - תיאסר הכנסתו למערך הלימודים!

ועוד בקשה: ספר לימוד שמתקבל - ישמש חמש שנים ברציפות, כשבתום התקופה ידונו על המשכו או הוצאתו ממערך התכנים.

ובזאת תביאו הקלה ורווחה לעשרות אלפי בתי אב בישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד