ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
לקראת דרמה פוליטית?

גנץ בדרך ל-61: בכחול לבן לא מאמינים להצעת נתניהו

דרמה פוליטית: על רקע המאבק בקורונה ומצב החירום במשק - יו"ר כחול לבן בני גנץ בדרך לקבלת המנדט ואולי אף להקמת ממשלת מיעוט

גנץ בדרך ל-61: בכחול לבן לא מאמינים להצעת נתניהו
איימן עודה ואחמד טיבי צילום: Basel Awidat/FLASH90

בשעה האחרונה (ראשון) המליצה הרשימה המשותפת על בני גנץ כמועמדה להרכבת ממשלה. בכחול לבן מסרבים לקחת ברצינות את הצעת הליכוד להקמת ממשלת חירום שתעסוק בהתפשטות הקורונה.

מאז שעות הבוקר קיבל נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את נציגי הסיעות כדי לשמוע את המלצתם על מעמדם להרכבת הממשלה, כאשר בפתח המפגשים אמר נשיא המדינה: "התמודדות עם מצבי חירום מעולם לא פגעה בדמוקרטיה הישראלית אלא חיזקה אותה, ועשתה את מדינתנו, מדינת ישראל, איתנה יותר. אנו מחויבים ביתר שאת, לאור הצורך הדחוף בממשלה, לקיים הליכים דמוקרטיים חיוניים - גם בשעת חירום".

ריבלין הוסיף כי, "ההתייעצויות שאנו מקיימים היום הן המשך ישיר לבחירות בהן השתתפנו כולנו. כעת, משתמה ספירת הקולות, אפגש עם נציגי הסיעות השונות כדי לשמוע את עמדתם ביחס להטלת המנדט - להרכבת הממשלה".

הנשיא קרא לנציגי הסיעות, "להגיע מתוך הבנה שכעת עלינו לעסוק בהקמת ממשלה בהקדם האפשרי, שתנהיג את עמנו בשעה מורכבת זו. ייתכן שהקמת ממשלה תהיה כרוכה בעיצוב הסדרי ביניים לחודשים הקרובים, אך אין לי ספק כי זה מה שהעם מצפה ממנהיגיו בשעה זו. ברוח זו, ומתוך כבוד להכרעת העם, אפעיל את שיקול דעתי כנשיא המדינה".

חברי הרשימה המשותפת אצל הנשיא, הבוקר. צילום: מארק נימן לע״מ

לאחר מכן הגיעו נציגי הליכוד והמליצו על ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח הפגישה עדכן השר יריב לוין, הממונה על המו"מ מטעם הליכוד, כי הוא פנה בשעות הבוקר לנשיא המדינה יחד עם נציג המו"מ של כחול לבן, יורם טורבוביץ, ואמר: "זו לא העת לממשלות מיעוט, זו לא העת לבצע שינויים. זו עת ליציבות. זו עת לממשלה שבה לבעלי הניסיון יש יתרון עצום. המפלגות שתמכו בראש הממשלה נתניהו זכו ל58 מנדטים, הרבה יותר מתומכי גנץ. הניסיון להקים ממשלה הוא ניסיון חשוב ואנו סבורים שהדרך היחידה היא הקמה של ממשלה רחבה בהובלת נתניהו".

לוין ציין בפני הנשיא כי, "הצעתי בשם ראש הממשלה שני מסלולים להגיע להקמת ממשלה בהקדם האפשרי. ממשלת חירום שהמבנה שלה יהיה שוויוני עם חלוקה של משרדי הממשלה בידי המפלגות כאשר נתניהו יהיה ראש הממשלה, כזו שבעוד חצי שנה תסתיים ונחזור למצב בו אני נמצאים היום".

לאחר מכן הגיעו נציגי סיעת כחול לבן, כשבראש המשלחת חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון. הללו העלו חשש מהנכונות של הליכוד וראש הממשלה להקים ממשלת חירום שתעסוק בנושא הקורונה. יעלון אמר לנשיא המדינה: "ברור שיש צורך בממשלה שתפעל במצב חירום באופן שמשלב כמה שיותר סיעות. שום הצעה לא הוצעה עד הבוקר, ונשלחה רק מעט לפני שהליכוד נכנסו אליך. העובדה שהם שלחו את זה רק הבוקר, מעוררת חשדות. אדם שעומד בפני משפט, זה מערער את אמון הציבור. אסור שאנשים בעם יחשבו שהשיקולים שלו לא נקיים ולכן מי שצריך להוביל בשעת חירום, זה גנץ".

בדבריו של יעלון הוא רימז על התנגדותו להקמת ממשלת החירום וקרא להמשיך ולהקים ממשלה בראשות בני גנץ, למרות התקופה - כדי לפעול מול התפשטות נגיף הקורונה.

כאמור, הדרמה הפוליטית נרשמה כאשר חברי הרשימה המשותפת המליצו כולם פה אחד על בני גנץ כמועמדם לראשות הממשלה. זאת בניגוד לפעם הקודמת בה סייעת בל"ד נמנעה מלהמליץ על מועמד כל שהוא.

באם ישראל ביתנו תמליץ אף היא על גנץ, הרי שהוא ישיג את הרוב של 61 לקבלת המנדט ויקבל את השליטה בכנסת, שתבוא לידי ביטוי כבר מחר, עם הדחת יו"ר הכנסת, ואולי אף תביא להקמת ממשלת מיעוט בשיאה של התקופה המתוחה בישראל מול התפשטות נגיף הקורונה.

אחמד טיבי הרשימה המשותפת בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד