י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אחרי 7 שעות דיונים

השב"כ יעקוב אחרי חולה קורונה וישלח סמסים לזקוקים בבידוד

במשך 7 שעות דנו שרי הממשלה בראשות ראש הממשלה בהיבטים שונים סביב משבר הקורונה שפוקד את ישראל ואת העולם | אחת ההחלטות שהתקבלו: "השב"כ יעקוב אחרי חולה קורונה וישלח סמסים לשוהים בבידוד" | מוקדם יותר דרשה ח"כ שקד במכתב לשרים: "שמירה יתירה על איזונים ובלמים בהפעלת הסמכות"

השב"כ יעקוב אחרי חולה קורונה וישלח סמסים לזקוקים בבידוד
ישיבת ממשלה באמצעות וידאו צילום: חיים צח, לע"מ

בישיבת הממשלה התקיים דיון ארוך בנושא הסמכת השב"כ לסייע למאמץ הלאומי להתמודדות מול התפשטות נגיף הקורונה.

הבקשה לסיוע של שב"כ הגיעה ממנכ"ל משרד הבריאות שסיפק חוות דעת מפורטת לחשיבות הצורך הזה ולפעילותו וכן חוות דעת משפטית לנוכח תמונת המצב של המגפה.

ראש הממשלה לא הסתפק בנוסח המקורי של ההחלטה וביקש להטיל סייגים רבים מאוד כדי לצמצם את היקף המידע, את היקף הנחשפים לו ולהבטיח שלא יעשה במידע זה שום שימוש זולת למאבק במגפת הקורונה.

ראש הממשלה ביקש להביא לעיונו נוסח שישקף את כל ההחמרות והסייגים שביקש להכניס.

הובהר כי השב"כ לא יעסוק בנושא אכיפה של המבודדים ושל נהלי הבידוד.

בכל מקרה הסמכות לא תעלה על תקופה של 30 יום מרגע שתאושר ההחלטה בוועדת המשנה לשירותים חשאיים של ועדת חוץ וביטחון.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' עדכן הערב: "‏אישרנו עכשיו בממשלה, אחרי 7 שעות של התייעצויות ודיוני עומק מקצועיים, ועם הרבה מאוד סייגים ומנגנוני הגנה מובנים מוסדית, את מנגנון המניעה האלקטרוני להתפשטות הקורונה. אני יכול להרגיע אתכם חד משמעית: אין ולא יהיה "אח גדול" במדינת ישראל, גם לא במסגרת אירוע קיצון כמו זה שאנחנו מנהלים.

‏נבהיר את המובן מאליו: עדיין מדובר בצעד קיצוני, שמוצדק רק על רקע המציאות הקיצונית והמסוכנת שאנחנו מצויים בה, ונדרש על רקע אחריותנו להציל חיים של עשרות אלפי אזרחים. ווידאנו במנגנון, ונמשיך לוודא, שזה ייעשה רק לשם כך. בתקופה, במנגנונים, בעונשין, ובפיקוח הדוק ומובנה בתוך המנגנון".

מוקדם יותר הערב, שיגרה שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, מכתב לראש הממשלה, שר הבריאות ושר המשפטים בנוגע לכוונת המדינה לבצע שימוש בטכנולוגיות מעקב כלפי אזרחים באמצעות הטלפונים הסלולריים. במכתב כתבה שקד כי "עד היום מדינת ישראל נמנעה בעקביות משימוש בטכנולוגיות מעקב כלפי אזרחים. התפיסה הייתה כי צעד זה מהווה פגיעה קשה בזכויות האזרח ופתח לניצול לרעה של סמכות זו, ובצדק. אך אין לכחד - אנו מצויים כעת בעיצומו של מצב חירום אמיתי ומשבר בין-לאומי שלא ניתן לצפות את ההשלכות והתוצאות שלו, ופרטיות היא אינה חזות הכל כשמולה ניצבים חיי אדם רבים.

אך שינוי מדיניות ושימוש בצעד כה דרקוני כלפי חירות האזרח דורש שמירה יתירה על איזונים ובלמים בהפעלת הסמכות. פגיעה כה קשה בפרטיות נדרשת שתעשה בשקיפות מלאה ותחת ביקורת ופיקוח קפדנים. ויש לוודא שאכן כך יהיה. רכישה של אמון הציבור ותמיכתו במהלך חשובה מאוד והיא קריטית במיוחד בעת הזו".

שקד ביקשה לקבל תשובות לשאלות וכתבה: "מכיוון שבהודעת רוה"מ לא פורטו ההנחיות והאופן שבו יתנהל התהליך, אבקשכם להידרש לשאלות להלן בנוגע לשימוש באמצעים הטכנולוגיים במלחמה בנגיף:

אלו אמצעים טכנולוגיים יופעלו? האם קיימת כוונה לבצע איכון טלפוני רק על חולים מאומתים? האם תתבקש הסכמתם? מי יהיה הגוף שאמון על קבלת ההסכמה? מי הגוף שיבצע את האיכון ויאסוף את המידע? היכן המידע ישמר? האם מתן הרשאת האיכון הוא לתקופה מוגבלת מראש? כיצד ניתן להבטיח שהמידע לא יפרץ ואכן יושמד לאחר השימוש בו?".

כמו כן, שקד ביקשה ליישם מנגנוני פיקוח ובקרה על התהליך: "לצד מענה לשאלות אלו לשם הגברת השקיפות והבהרת אופן הפגיעה בזכויות הפרט, יש ליישם מנגנוני פיקוח ובקרה מוקדמים ביחס לשימוש בסמכויות המעקב כדי "למנוע את הרע בטרם יארע" וכדי לאיין שימוש גורף ובלתי מבוקר בסמכויות חריגות אלו. על כן, הצעתי כי תשקלו בכובד ראש הקמת ועדה חיצונית לצורך הביקורת והפיקוח על ביצוע התוכנית".

שב"כ מעקבים ובילוש בידוד ביתי קורונה ישיבת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד