י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אחרי 368 מתים ביום אחד

השגריר ל'בחדרי': "הקהילות היהודיות בקריסה"

"המצב לא פשוט באיטליה. המגיפה התפשטה. הקהילות היהודיות בקריסה. מצפות לעזרה, כולל מזון כשר וציוד רפואי", כך מתאר הערב שגריר ישראל ברומא, לאחר שהבאנו הבוקר דברים שאמר רבה הראשי של רומא ל'יתד נאמן', אשר תיאר מציאות קשה בצל המגיפה העולמית

השגריר ל'בחדרי': "הקהילות היהודיות בקריסה"
השגריר דרור אידר צילום: באדיבות המצולם

אחרי עליה דרמטית במניין המתים באיטליה ביום אחד מנגיף הקורונה - 368 בני אדם, שגריר ישראל באיטליה דרור אידר אומר הערב (ראשון) בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי "המצב לא פשוט באיטליה. המגיפה התפשטה. הקהילות היהודיות בקריסה. מצפות לעזרה, כולל מזון כשר וציוד רפואי. אין חתונות ובית הדין מושבת. ישראל פועלת נכון, ועושה עכשיו מה שאיטליה הייתה צריכה לעשות לפני חודש". 

הדברים הללו מגיעים לאחר שהרב הראשי של רומא, סיפר על המשך קיום הקהילה תחת 'מגיפת הקורונה' המשתוללת ומכה באיטליה בצרה קשה. "בליל הפורים עוד התאספנו כולם בבית הכנסת המרכזי לקריאת מגילה ובסיומה הכריז הנשיא על עוצר, ובבוקר כבר נאלצנו לקרוא מגילה כל אחד אצלו בבית", את הדברים אמר רבה של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב שמואל די סיניי אמר ל'יתד נאמן'.

הוא תיאר בדבריו תמונת מצב מדאיגה נוכח צעדי החירום שנקטה המדינה עם ההכרזה על עוצר כללי: "הקהילה היהודית ברומא שמונה 15 אלף יהודים נמצאת בגלל משבר הקורונה במצב הקשה ביותר בו היינו במאה השנים האחרונות למעט מלחמת העולם השנייה. יש פה אי ודאות מוחלטת. אנחנו מנסים לייצב את המצב אך קיים פה לחץ עצום עד כדי סכנת קריסה וקיימת תחושה כללית קשה מאוד. אנחנו יודעים שיש אור בקצה המנהרה אך איננו יודעים מה אורך המנהרה".

הרב די סייני נשמע בדאגה אמיתית לעתיד הימים הקרובים ובמבט רחב יותר לכיוון חג הפסח הממשמש ובא "הבעיה שלנו היא כ"כ רחבה, שמניני תפילות הם ההתמודדות היחסית קלה נוכח שאלות שעולות כאן. נכון לעכשיו לא ידוע לי על חתונות שהיו מתוכננות לימים הקרובים, אך בהחלט בוטלו כמה אירוע בר מצווה, לצד התמודדות לקיום בריתות תחת העוצר. קיימנו בריתות בבתים והמוהל מסר את נפשו להגיע לבתי הפרטיים של הרך הנימול, באחד המקרים בקושי הצלחנו לגייס מניין".

בדבריו תיאר הרב די סייני מציאות חיים קשה "גם לוויות אנחנו לא יכולים לקיים לפי כבודם של הנפטרים, את מסע הלוויה אנחנו מקיימים כמה אנשי הח"ק וראשי הקהל לצד משפחה מצומצמת מבית הטהרה עד לקבורה ללא לוויה ברחובה של עיר ובוודאי שלא להתעכב להספדים, המצב הקשה מורגש בכל תחום", מציין רבה של רומא ומביע דאגה לקראת חג הפסח "אנחנו דואגים מאוד איך נוכל לספק בשר כשר לקראת חג הפסח, השוחטים שלנו מגיעים מישראל בכל תקופה וכעת נוכח המצב הקשה אין להם כל אפשרות להגיע, בפרט שעם ההכרזה על העוצר גם בתי המטבחיים נסגרו ואנחנו מנסים לחשוב על פתרונות איך נוכל לספר בשר לכלל הקהילה לחג. כך גם מצות נוכל לספק בצורה מצומצמת מייצור מקומי".

הרב די סייני מדבר מהמקום הכי מבין, הוא פרופסור ומנהל לשעבר של מחלקת רדיולוגיה בבית החולים סן ג'ובאני ברומא "אני ממש מודאג מהמצב, קצב ההידבקות ההמונית היא מסוכנת מאוד. אנחנו צריכים הרבה תפילות, לרפואה אין כל-כך מה להציע בשלב זה ואין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים", ציין פרופ' הרב די סייני שהוסיף כי "לפי מידע שיש בידי הנהלת הקהילה מספר מצומצם של יהודים נדבקו בנגיף, בפרט בקרב חברי קהילות צפון המדינה, אך בחסדי שמים לא דווחנו על נפטרים יהודיים. לצד זאת אנשי עסקים מחברי הקהילה לצד כלל הקהילה העסקית במדינה חווים ימים קשים והתמוטטות כלכלית, שזה מצב לא פשוט וקשה לחשוב על ההתאוששות הכפולה הן מהנגיף והן מהקריסה הכלכלית".

חולי קורונה קורונה רומא איטליה דרור אידר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד