י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חמירא סכנתא מאיסורא

המכתב של גדולי ישראל: לשים רווח בין עדר לעדר

במכתבם של גדולי ישראל הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין נכתב: "ודאי ראוי להתחזק בלימוד התורה, להזהר מלשון הרע ורכילות, להתחזק במידת הענווה ולדון לכף זכות"

המכתב של גדולי ישראל: לשים רווח בין עדר לעדר
גדולי ישראל צילום: שוקי לרר

נגיף הקורונה המתפשט: לאחר יממה של הוראה ללמוד כרגיל בתלמודי התורה, יצאו שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי וראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, במכתב חיזוק לעמך בית ישראל עם שורת הוראות. 

במרבית תלמודי התורה ברחבי הארץ אין לימודים הבוקר כסדרם ובהנהלת התתי"ם מחפשים פתרון של לימוד בקבוצות של עשר-עשר, או לימוד דרך הטלפון. ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין הורה לתלמידי ישיבת פוניבז' שילמדו בחברותות בחדרי הפנימייה. בחיידרים פועלים למצוא תוכנית לימודית שתתן מענה לילדים הנמצאים בביתם. 

במכתבם כותבים גדולי ישראל: "בעת שזקוקים אנו לרחמי שמיים מרובים, לשמור על בריאות עמנו ולבל יגיע דבר ופגע רע, ודאי ראוי להתחזק בלימוד התורה, להיזהר מלשון הרע ורכילות, להתחזק במידת הענווה ולדון לכף זכות".

"וכבר אמרו חז"ל מימיהם של אבותינו לא פסקה ישיבה מהם, ועוד אמרו אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן, והם השמירה הגדולה ביותר שלא יבוא המשחית לחדרי ישראל".

כאן נותנים גדולי ישראל הוראות, "מכל מקום ודאי חמירא סכנתא מאיסורא, ועל כולנו להשתדל מאוד בכל הדברים הצריכים זהירות, כגון לחלק את הלומדים ולהניח רווח בין עדר לעדר, גם להקפיד שיהיו חדרי הלימוד ובתי המדרשות מאווררים כראוי, ולמנות משגיחים שישמרו על הניקיון הנצרך מהכרח הבריאות. וכל מי שיש לו אפילו ספק ספיקא של חולי אצלו או אצל משפחתו, ואפילו רק נזקק לבידוד לפי ההוראות, ימנע עצמו מבית המדרש ואל יהיה חב לאחרינא, וכל זה בבחינת תנאי קודם למעשה, וראשי הישיבות ומנהלי הת"תים יעמדו על המשמר".

לסיום, כותבים גדולי ישראל: "ובוודאי עלינו להתעורר ליראת שמים ולתשובה, אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל, ולהתחזק באמונה על מיעוט כוחי ועוצם ידי של כל המדינות בעת הזאת, אמנם לבטוח בהקב"ה שמשגיח על כל יצוריו ואין אדם שיפגע בו הנגיף אם לא יכריזו מלמעלה, וזכות התורה וכל החיזוקים תעמוד לנו לשמירה וישועה".

הגר''ח קנייבסקי הגרי''ג אדלשטיין קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד