י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לפני שיהיה מאוחר

אחיי החרדים התעוררו: הקורונה זה לא אטרקציה

כעיתונאי וותיק, העוקב מקרוב אחר התפתחויות הקורונה ברחבי העולם ובישראל, אני רואה צורך אמיתי לשגר אליכם, אחיי החרדים, אזהרת אמת חריפה! • "ההתעלמות של "חלק" מהציבור החרדי, מהוראות משרד הבריאות - שקיבלו תוקף מכלל הרבנים ומנהיגי הציבור החרדי - עלולה לחזור כבומרנג ולגרום לעקומה חדה ביותר בנתוני החולים במגזר. לא חבל שנבין זאת מאוחר מידי?"

אחיי החרדים התעוררו: הקורונה זה לא אטרקציה
חרדי מתמגן מהקורונה צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

מספר הנדבקים בנגיף הקורונה רק הולך ומטפס, והקצב עולה עוד ועוד. על פי העדכון האחרון של משרד הבריאות בשעה 14:00, עד כה נמצאו 324 בני אדם שנדבקו, מהם 5 במצב קשה, 9 במצב בינוני ו-299 במצב קל. 11 מהחולים כבר החלימו. 

בספר דברים כתוב "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם", שהוא ציווי מהתורה. כלל הרבנים החרדים ומנהיגי קהילות, הורו זה מכבר להקפיד על הנחיות משרד הבריאות ולשמור על הכללים במטרה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה.

עד כה, נדבקו עשרות חרדים בנגיף, ואלפים נוספים שוהים בבידוד בבתיהם. בין הנדבקים, 14 בטלזסטון (קרית יערים), חסיד ויז'ניץ תושב בני ברק, רופא במרפאת קופ"ח מכבי בבני ברק, נשים וגברים במספר מוקדים ברחבי הארץ שהגיעו לבתי הכנסת לשמוע את קריאות "זכור" ועוד ועוד. 

המגזר החרדי חייב להתעורר, ומהר. ההתעלמות של "חלק" מהציבור החרדי, מהוראות משרד הבריאות - שקיבלו תוקף מכלל הרבנים ומנהיגי הציבור החרדי - עלול לחזור כבומרנג ולגרום לעקומה חדה ביותר בנתוני החולים במגזר. לא חבל שנבין זאת מאוחר מידי? 

הסכנה הגדולה והחשש של משרד הבריאות הוא, כי אנשים שאמורים לשהות בבידוד, מחשש שהם נדבקו, אינם מקפידים מספיק על ההנחיות, ובמידה ויתברר כי נדבקו בקורונה, הם יכניסו למעגל הנדבקים אנשים רבים נוספים אותם פגשו באקראי עם יציאתם מהבידוד. 

"חמירא סכנתא מאיסורא, ועל כולנו להשתדל מאוד בכל הדברים הצריכים זהירות" כתבו וחתמו ביום ראשון השבוע שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין. עוד הוסיפו "כל מי שיש לו ספק ספיקא של חולי אצלו או אצל משפחתו, ואפילו רק נזקק לבידוד לפי ההוראות, ימנע עצמו מבית המדרש ואל יהיה חב לאחרינא".

על פי הפרסום של רוני לינדר ושלי אפלברג באתר themarker, לפי מודל הייחוס שמבוסס על חישוב מתמטי והנחות יסוד קליניות, במקרה של מקדם הדבקה נמוך (1.2) יהיו בישראל 22 אלף חולי קורונה במצב קריטי ו-8,600 מתים עד חלוף המגפה. לעומת זאת, בתרחיש שבו המחלה מדבקת מאוד (2 נדבקים מכל חולה) - מספר החולים הקריטיים יזנק ל-54 אלף ומקרי המוות ל-21,600. בין שני תרחישי קיצון אלה יש עוד שני תרחישים אפשריים, וגם בתוך כל תרחיש יש שונות גבוהה.

נכון שחתן וכלה חיכו וציפו במשך תקופה ארוכה ליום כלולותיהם, כך גם בני משפחותיהם. אולם הסכנה הכרוכה בהתקהלות, גוברת על האכזבה מהשבתת השמחה. זיכרו, ככל שנקפיד פחות על הכללים וההנחיות, כך גובר הסיכוי שיהיו מקרי הדבקה נוספים בכמויות גדולות.

התיעודים הרבים של ה-מיני חתונות, התגייסות הציבור לשמח חתן וכלה - מרגשים, מעידים עד כמה הציבור החרדי מתגייס למצווה מדרבנן. הציווי מדאורייתא של "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" גובר על כך לכאורה, באם לא מדקדקים על הנחיות משרד הבריאות. 

קורונה ונשמרתם מאוד לנפשתיכם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד