י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הקורונה והאדישות הישראלית

הפרופסור: אם הציבור לא יתעורר, צריך להעלות מדרגה

פרופ' רן בליצר, חבר בצוות הטיפול במגיפות במשרד הבריאות, הזהיר בראיון לגולן יוכפז ב-103FM: "אסור לשכוח את מהות האירוע - צריך להסתכל על אירופה ולהבין מה עומד בפנינו" • האזינו לראיון

הפרופסור: אם הציבור לא יתעורר, צריך להעלות מדרגה
אילוסטרציה צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90

פרופ' רן בליצר, חבר בצוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות ומנהל מכון כללית למחקר, שוחח עם גולן יוכפז ברדיו 103fm על ההנחיות המחמירות החדשות של ראש הממשלה ומשרד הבריאות, ההשלכות והסיכויים למגר את המגיפה, ואף התריע מפני ההשלכות ההרסניות של הפרת ההנחיות: "צריך להסתכל על איטליה, ספרד וסין, ולהבין מה עלול לעמוד בפנינו אם לא נהיה אחראים".

"הדבר החשוב ביותר הוא לאפשר לציבור לקחת החלטות שקולות ונכונות בהקשר להתנהגות שלהם בעת האירוע, ולאפשר לאנשים באמת ליישם את העקרונות של ריחוק חברתי ושמירה על ביטחונם", אמר פרופ' בליצר. לדעתו, זו הסיבה שהצעדים האלה ננקטו: "ההתנהגות של כל אחד מאיתנו חייבת להיות אחראית בעת הזאת. אסור לשכוח את מהות האירוע, צריך להסתכל על איטליה וספרד ומה קרה בסין ולהבין מה עלול לעמוד בפנינו אם לא נהיה אחראים".

לטעמו, כדי להימנע מהדבקה "אנחנו צריכים להתייחס למצב כאילו יש ודאות שיש לפחות מאות חולים בקורונה שאנחנו לא יודעים לזהות אותם, ואם זה המצב והם מסתובבים בינינו, הצורך של כל אחד מאיתנו בעת הזאת הוא לשמור על הידיים ולשמור על מרחק של שני מטר אחד מהשני". עוד אמר כי הוא "מקווה שהציבור בישראל יסתכל על מה קורה בעולם, יקרא את הנחיות משרד הבריאות, יפנים את הצורך להתרחק ואנחנו לא נראה יותר מראות של מסיבות או אנשים בחוף הים. בסופו של יום לא נוכל בעת הזאת להגיע לכל אדם שיש לו תסמינים בזמן סביר ולאשר או לשלול שיש לו קורונה".

בהמשך דבריו התייחס למיעוט הבדיקות והטענות שלפיהן קיים חוסר באמצעי המיגון לצוותים הרפואיים, הוא טען כי לא מדובר במחדל אלא בבעיה עולמית, "יש כמות מוגבלת ונתונה של אותן מסכות ומדינות רבות מאוד נמצאות היום במחסור". הוא הסביר כי רק במקומות מסוימים ברחבי העולם מייצרים את המסכות ומדינות המחזיקות מלאי גדול "סגרו ועצרו את יצוא המסכות מחוץ לגבולותיהן, גם למקומות שכלל לא נפגעו".

אומנם יש בימ"ח מסכות, לדבריו של פרופ' בליצר, אך הוא הודה כי "כשהמשבר נמשך חודשים, לכל דבר יש אתגר בסופו של דבר". הוא הבהיר כי "המשבר הזה הוא אירוע מתגלגל. ההחלטות הטובות ביותר מצליחות להתקבל לפי המידע שיש באותו רגע. מדינות אירופה, ארצות הברית, נמצאות באותו מצב ונוקטות אותם אמצעים בהבדל אחד. ישראל עד היום לקחה את ההחלטות הנכונות והמחמירות ביותר בכל שלב של ההתפרצות של המשבר ומקדימה את כל המדינות".

הסגר מרצון?

בליצר התייחס גם להתנהלות ולהתפשטות המגיפה בדרום קוריאה והודה כי "יש כמה מדינות שאנחנו רואים מגמת התפשטות שונה ממדינות אחרות, השאלה מה בדיוק עשה את ההבדל בכל אחת מהן. זה מה שכל העולם מנסה לגלות". והמשיך: "דרום קוריאה לא מייצגת אף מקום אחר, היא לקחה כיוון בשלב מוקדם של בדיקות כשיטה וגם הם, ביחס לגודל האוכלוסייה שלהם, לא יכולים לבדוק את כולם".

עוד הזהיר הפרופסור כי "אי אפשר לבנות על זה שאני מסתובב ליד אדם ואני לא אדבק כי הוא נראה בסדר". לדבריו, יש אחוז לא מבוטל של אנשים שטרם פיתחו את תסמיני המחלה ואנשים שלא מפתחים תסמינים כלל. למעשה, "אלה אוכלוסיות שעלולות להדביק אותנו בלי שנוכל לשלוט בזה, אלא אם כן כל אחד מאיתנו יקפיד לשמור על מרחק של שני מטרים זה מזה, לשטוף ידיים ועד כמה שניתן לא ללחוץ ידיים". הוא הזהיר כי "מי שנדבק כעת עלול למצוא את עצמו במצב מאוד בעייתי בריאותית בעוד שלושה-ארבעה שבועות".

הוא דן באפשרות של התרחיש האלטרנטיבי, שעלול להתרחש, אם האוכלוסייה לא תתנהג באחריות ולא תקפיד על ההנחיות. "אם הציבור יעשה לעצמו הסגר מרצון באופן שמאפשר את אי התפשטות המגיפה מצד אחד, ושמירה על הכלכלה ככל שניתן - זה יהיה הטוב ביותר. האמצעים שנקראים ריחוק חברתי הם הבסיס של מענה להתפרצות מהסוג הזה ונעשות בכל העולם באותה הצורה".

לדעתו, "אם זה לא יקרה תוך יום-יומיים הדבר הנכון לעשות זה ללכת עוד מדרגה אחת ולעזור לציבור לקבל את ההחלטות הנכונות, לבריאות שלו ולבריאות של הציבור". הוא סיכם ואמר: "אם יש מדינה בעולם שיש לה סיכוי להקטין ולצמצם ולהוריד את הגרף ולנצח את קצב ההתפשטות של המחלה זו ישראל".

(עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103FM)
רדיו 103 FM גולן יוכפז בידוד ביתי קורונה פרופ' רן בליצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד