י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לקראת פירוק כחול לבן?

מסתמן: גנץ בדרך להקמת ממשלה עם נתניהו

דיווח בדקות האחרונות על כך שראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ הגיעו להסכמה עקרונית לממשלה משותפת. על פי הפרטים, ראש הממשלה נתניהו יכהן ראשון ברוטציה כראש ממשלה בתמורה לעיגון הרוטציה בחוק • כחול לבן: "בניגוד לפרסומים אין שום סיכומים"

מסתמן: גנץ בדרך להקמת ממשלה עם נתניהו
בני גנץ/בנימין נתניהו צילום: גילי יערי/גדעון מרקוביץ, פלאש 90

בדקות האחרונות מפרסם עמית סגל פרשן חדשות 12, כי "‏מתקרבים להכרעה: גנץ ואשכנזי מקבלים את כהונת נתניהו ראשון, לפיד ויעלון לא. המשמעות ברורה לכולם, והיא פירוק כחול לבן".

הפרסום הדרמטי מגיע אחרי שהבוקר קרא ח"כ עפר שלח מכחול לבן להפסיק מייד את המו"מ עם הליכוד, "עד שתחזור הדמוקרטיה".

ח"כ עופר שלח, מבכירי כחול לבן, קרא היום ליו"ר מפלגתו בני גנץ להפסיק כל מגע עם הליכוד להרכבת הממשלה, עד שתחודש פעולת הכנסת במלואה.

ח"כ שלח אמר: "בחסות משבר לאומי בנימין נתניהו מבקש לבטל את תוצאות הבחירות, לשתק את הכנסת ולהרוס את יסודות המדינה. אסור לכחול לבן לנהל כל מו"מ עם הליכוד עד שעבודת הכנסת תחודש במלואה, על פי הכללים של מוסדות חיוניים כמו צה"ל או המשטרה. אסור לדון עם ביבי ונציגיו על כלום, עד שישראל תחזור לתפקד כדמוקרטיה מלאה. כל חבר כנסת צריך להיות מסור עכשיו למאבק אחד בלבד: המאבק על יסודות חיינו כמדינה דמוקרטית. כל השאר יחכה".

פרשן Ynet אטילה שומפלבי, מדווח על ‏פרטים מתוך ההסכם שמתגבש. שלום ושלמה טורבוביץ' מנהלים המו"מ עבור גנץ. החלוקה בממשלה: פריטטית ושוויונית ותהיה גם רוטציה. גם אם גנץ יגיע לבד עם חוסן - החלוקה לא תשתנה. גמישות גדולה מצד נתניהו במו"מ.

לדבריו, הכל יוכרע בהסכמה בין נתניהו וגנץ, כולל חקיקה וקבלת החלטות בדרג הגבוה. ‏מי שמכיר את הפרטים אומר כי גנץ יצטרך לקבל הכרעות קשות, אולם לגנץ ניתנו ערובות בהסכם המתגבש שלא מאפשרים לנתניהו לברוח מסעיפי ההסכם. עוד לא ברור מה בנוגע למשפט ומי יבוא עם גנץ. אך ביש עתיד כבר סופרים את המנדטים שייקחו איתם מהמפלגה.

רק לפני שלוש שעות צייץ בני גנץ בטוויטר, כי "‏‏אזרחים רבים מבינים שאסור לשבת בשקט לנוכח המהלכים לריסוק הדמוקרטיה שמובילים נתניהו ואדלשטיין הפוגעים באזרחי ישראל. אני קורא קודם כל לכולם להישמע להוראות. עדיף לקיים את המחאות באופן דיגיטלי ובכל מקרה לא להביא להתקהלויות. עם זאת, העיכוב של נהגים שנסעו בשיירה לירושלים היום הוא בלתי סביר במשטר דמוקרטי תקין. לא נשתוק מול מי שמאיים על הדמוקרטיה ונמשיך לתת גיבוי לכל פעולה נכונה בנושא הקורונה".

חיים לוינסון מהארץ מדווח, כי יו"ר כחול לבן בני גנץ נוטה להסכים להקמת ממשלת אחדות כשיו"ר הליכוד בנימין נתניהו מכהן ראשון כראש ממשלה ברוטציה - גם במחיר פירוק כחול לבן. חרף חשדנותו כלפי נתניהו, גנץ נוטה לקדם את המהלך בתנאי שמועד החילוף ברוטציה יעוגן בחוק.  

בניגוד למחלוקות בין המפלגות לאחר הבחירות הקודמות, הפעם שני הצדדים מסכימים שנתניהו יהיה הראשון לכהן כראש הממשלה. ואולם, יש מחלוקת על משך הזמן שיישאר בתפקיד. נתניהו דורש לכהן שנתיים לפני שגנץ יחליף אותו, אך בכחול לבן דורשים פרק זמן קצר בהרבה. יו"ר ש"ס אריה דרעי מנסה לפשר בין הצדדים ואף התחייב בפני גנץ כי במקרה שהרוטציה לא תמומש במועד המוסכם, הוא יפסיק לתמוך בנתניהו. 

מנגד יו"ר תל"ם משה יעלון הבהיר לגנץ כי לא ייכנס לממשלת אחדות בראשות נתניהו, גם אם יושגו הסכמות על כך עם הליכוד. במקביל, גבי אשכנזי אמר לגנץ כי לא יהיה חלק מממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד עדיין מתלבט אם להצטרף לממשלה בראשות נתניהו, אם תוקם כזו, או להישאר באופוזיציה. גנץ סבור שגם במקרה שבו יעלון ולפיד יסרבו להיכנס לממשלה, חלק מחברי מפלגותיהם - תל"ם ויש עתיד - יעדיפו להיכנס אליה.

במקביל למגעים, בכחול לבן מעוניינים להמשיך לקדם את החלפת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ואת החקיקה נגד כהונה של מואשם בפלילים כראש ממשלה. זאת, כמנגנון הפעלת לחץ על נתניהו אם המשא ומתן לא יתקדם.

כמו כן, מוקדם יותר השבוע שיתף בני גנץ את הפוסט של ראש הממשלה נתניהו בפייסבוק עם הקריאה להיזהר בנושא הקורונה, ובמקביל יאיר לפיד שיחרר פוסט ווידאו הזוי שתקף את נתניהו על ההוראות שנתן, ואמר כי "ממשלה לא נבחרת לא יכולה לכלוא אנשים בבית".

מ'כחול לבן' נמסר בתגובה לדיווחים: "המגעים עם צוות המו"מ של הליכוד הופסקו הערב. היום לא התקיימה פגישה ובניגוד לפרסומים אין שום סיכומים. מה שאנחנו רואים לאורך היום הוא ספינים ציניים בזמן משבר גדול וקשה לאזרחי ישראל. בשבוע הבא הליכוד יקבל כנסת מתפקדת למען אזרחי ישראל".

בני גנץ בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד