י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ראיון מדאיג

מנכ"ל משרד הבריאות: נקודת השיא של הקורונה תגיע בחורף הבא

העיתונאי נדב איל מחדשות 13 ראיין אמש את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בראיון טוויטר ייחודי • 'בחדרי חרדים' מביא את הראיון המלא

מנכ"ל משרד הבריאות: נקודת השיא של הקורונה תגיע בחורף הבא
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

אפליקציית הטוויטר הופכת לפופולארית יותר ויותר. אם אתה לא שם, אתה לא קיים. וממילא, ראיון טוויטר הפך למתבקש מאליו.

אמש (ראשון) ראיין העיתונאי נדב איל את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב - בראיון טוויטר ייחודי.

בר סימן טוב: ‏‎‎ערב טוב נדב, יש לנו תרחישי ייחוס רבים שמתעדכנים כל הזמן. הם בסיס לתכנון. השאלה המרכזית היא מה יהיה מספר החולים שיזדקקו להנשמה בנקודת השיא. בסוף, עם מספרי החולים נדע להתמודד והחולים שזקוקים לסיוע בהנשמה הם האתגר. אני יוצא מנקודת הנחה שבנקודת השיר יתווספו אלפי חולים שזקוקים להנשמה.

איל: ‏‎‎מסמך שהוצאתם למנהלי בתי החולים והקופות ב-19 לחודש כולל את תכנית ההיערכות שלהם. סה"כ 664 מיטות עם מנשמים, לבד מטיפול נמרץ. אם זה תרחיש הייחוס, אלפי מונשמים (אני ממש מקווה שלא, הרי בצרפת/ספרד בינתיים פחות), איפה יהיו עוד מיטות. לכמה אתם מכוונים? במילים אחרות, מה היעד, ומה הגשמתם?

בר סימן טוב: ‏‎‎אנחנו מכינים הרבה מאוד מיטות. גם בבתי החולים הכלליים, גם במרכזים הגריאטריים וגם במלונות, לפי רמת האקוטיות של החולה. בנוסף, אנחנו רוכשים עוד ועוד מכשירי הנשמה. תרחיש הייחוס שלנו מניח שנקודת השיא תגיע בחורף הבא.

איל: ‏‎‎אני קצת אתעקש פה על מספר, ברשותך. מה המספר קשה לנו להבין לאן המערכת הולכת בלי לדעת מה היעד שאליו רוצים להגיע. נניח, לאלף מיטות. 664 מיטות פלוס טיפול נמרץ נשמע, ביחס לאוכלוסיה ובהשוואה לעולם, אם יוגשם, סביר.

בר סימן טוב: ‏‎‎אני לא מנסה להתחמק, אבל קשה לתת סתם מספר. אתן לך את המספרים הנוכחיים והיעדים הקרובים. נכון לכעת הכנו בבתי החולים הכלליים מעל 1000 מיטות ייעודיות לקורונה וכ-500 מיטות למונשמים. בהליך הכנה נמצאות עוד אלפי מיטות נוספות לפי הצורך. המשתנה העיקרי שחשוב זה מכשירי הנשמה.

איל: ‏‎‎אני רוצה לשאול אותך על נושא הבדיקות. מה ההסתייגות שלכם לבקש לעלות לכמה שיותר בדיקות? אני לא מדבר על משטחי גרון. הערב שוחחתי עם רופא קופ"ח מתוסכל. יש לו מקרים חשודים, אבל נאמר לו שאם אין קשר עם מבודד/חו"ל/חולה, אין אישור לבדיקה. מדוע שלא תעלו לכמה שיותר?

בר סימן טוב: ‏‎‎אנחנו מנסים לשחרר גם שם. אתה מבין שאין אפשרות לתת מענה לכל הבדיקות. שמנו לעצמנו יעד להגיע ל-5000 ואחרי זה ל-10,000. התהליך יכלול כבר באופן מיידי יותר חופש לרופאים בבתי החולים ובקופות לבצע בדיקות. לצד זה אני חושב שחשוב שיבינו גם ממך שבדיקות לא מחלצות מבידוד.

איל: ‏‎‎אתה צודק. אין תחליף להסגר כרגע. זה הגישה בעולם. אם אתם לא יכולים לעלות ל10,000 ואז ל-20 וכו', זה עניין אחד. יכולת. אז תגידו. פרופ' סדצקי מסבירה שזה עניין של גישה. זה לא יעיל בעיניה. למה שישראל לא תשאף לבדיקות נרחבות כמה שיותר? איך תסגרו על המגיפה בלי בדיקות שיאתרו את החולים?

בר סימן טוב: ‏‎‎אנחנו שואפים לעשות יותר אבל מבינים שהתרומה של זה תהיה מוגבלת ליציאה מהבידוד. אנחנו גם מתכננים להתחיל בקרוב בדיקות סרולוגיות עם גל המגבלות שיש בהן בעת הזאת.

איל: ‏‎‎לא שואל על יציאה מבידוד. כל "ניגוד" בין הסגר/בידוד ובין בדיקות, כאילו זה דבר אחד מול השני, לא ברור. הסגר ובדיקות זה חיוני יחד. אנשים בהסגר מדביקים עדיין את בני ביתם, וגם בעבודה, בסופר. אם יש להם תסמינים למה לחכות שידביקו ולא לעשות 30 אלף בדיקות ביממה?

בר סימן טוב: ‏‎‎מסכים לגבי צוות רפואי עם תסמינים. זו התכנית כעת. אנחנו נשחרר יותר בדיקות לרופאי הקהילה אך אתה מבין שזה יכול להגיע לעשרות אם לא למאות אלפים ביום. לגבי מבודדי בית - כל בדיקה שעושים נכונה למועד הבדיקה. אני מאוד חושש שזה יגרום להם לצאת מהבידוד לפני הזמן.

איל: ‏‎‎חדשות מצוינות. לא מצופה שתעשו מעבר למה שאפשרי או יעיל. אם התרחיש שאתה נערך לו הוא אלפי מונשמים, האם ממילא לא תצטרכו לעלות? לא כדאי כבר עכשיו? מכון ויצמן, אוניברסיטת תל אביב, בדיוק כמו אוניברסיטאות בחו"ל, כולם רוצים לפתוח מעבדות לזה. מרגישים שאתם מאוד ספקניים.

בר סימן טוב: ‏‎‎נעלה. באופן מתודולוגי ומסודר עם בדיקות תקפות ונעבוד עם כל המעבדות. זה ייקח מספר ימים ויקרה.

איל: ‏‎‎בוא נדבר על מלוניות/אשפוזי בית. אני אהיה מאוד ברור. המשנה למנכ"ל איתמר גרוטו אמר היום שה"מדיניות" שלכם היא בית. אתה אמרת ההפך פה בטויטר. אשפוז בית מנוגד גם לרעיון של פתיחת המלוניות, וגם להמלצות ארגון הבריאות העולמי. מה המדיניות שלכם?

בר סימן טוב: ‎‎המדיניות שלנו היא גם וגם וגם. אנחנו נשלח למלונית מי שאפשר ונאפשר בידוד בית במקרים בהם אנחנו בטוחים בהם אין פוטנציאל הדבקה בבית. לדוגמא - מקרה בו משפחות שלמות נדבקות. מאידך - אנחנו נוטים שלא הולכים להכריח אנשים ללכת למלונית.

איל: ‏‎‎בוא נעשה סדר. אין ספק שאם כל המשפחה נדבקה, זה כבר לא משנה. ואם מדובר ביחיד בביתו, גם לא. אבל בשאר המקרים, הרי החולים ידביקו את בני הבית. הפרוטוקול שהוצאתם לאשפוז בית לא מוודא שהם יישארו בבית, ובעיקר לא מבהיר למשפחה שהם כולם בהסגר עד שהנדבק האחרון ייצא שלילי בpcr.איך תמנעו צבירים?

בר סימן טוב: ‏‎‎אני מסכים איתך שבמקרים כאלה הכלל צריך להיות ללכת למלונית למעט חריגים שבחריגים.

איל: ‏‎‎אבל אין פרוטוקול ברור. יש לכם מאות חולי קורונה בקהילה. בביתם. כמה אנשים חיים עם בני משפחה בריאים בבית? האם הם כולם בבידוד? איך מוודאים שלא ייצאו מהבית? וילדיהם? מי מסייע להם טכנית וכספית?

בר סימן טוב: ‏‎‎יש כללים לבידוד בית אבל אתה צודק שצריך ללכת יותר חד.

איל: ‏‎‎לקראת סיום. צוותים רפואיים. יש לכם מחלקות שלמות ומאות אנשי צוות בבידוד כי נחשפו ללא ציוד מגן מתאים. בקצב הזה, יש לכם שתי אפשרויות: למגן הרבה יותר באגרסיביות, ולא רק במיון, אלא ברחבי מערכת הבריאות, או לא לשלוח לבידוד כל מי שנחשף. הבחירה השנייה די גרועה. מה תעשו?

בר סימן טוב: ‏‎‎מנסים למגן את מי שאפשר. קונים כל ציוד שניתן וגם מכניסים לעבודה סטודנטיות וסטודנטים לרפואה ולסיכום כדי לגבות את הצוותים שייחסרו כתוצאה מהבידודים ולצורת תגבור כללי. אתה מבין מן הסתם שאני בעולם של מחסור קשה מאוד.

איל: ‏‎‎אני רוצה לסיים עם התכנית. ביממה האחרונה נתתם אופק של אחרי פסח להתחלת ההקלות. מה התכנית השלמה שלכם? אנחנו בצעד ועוד צעד. איך הסגר+בדיקות+טיפול יביא להצלחה? באיזה מתאר? מה הפרמטרים של הצלחה?

בר סימן טוב: ‏‎‎אנחנו מסמנים את אחרי פסח כנקודת יעד לתכנון. אני מקווה שבתקופה הקרובה ״ההסגר״ יכבוש את קצב ההדבקה, נשפר את יכולות האיכון שלנו, נקבל תמונת מודיעין טובה יותר, ולאחר מכן נתחיל לשחרר באופן מדורג ומנוהל סקטור אחרי סקטור. הכל כמובן דינמי מאוד.

איל: ‏‎‎טוב, מקווה שהמילה בדיקות תיכנס בגדול לכל תכנית שכזו, אחרת זה יהיה קשה מאוד. ומקווה שהאיכון יהיה תחת פיקוח פרלמנטרי הולם והדוק. משה בר סימן טוב, תודה לך על הזמן והתשובות, זה מוערך. ואגיד משהו שהוא ממש לא קלישאה: הצלחתך - הצלחתנו.

משה בר סימן טוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד