י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ממלחמת המפרץ למלחמה בקורונה

זו הסיבה שמחירי מסיכות הפנים קפצו במאות אחוזים

מה הסיבה שבשלה המחירים של מסיכות הפנים קפצו במאות אחוזים? • וגם: מפעל של מסיכות האב"כ ממלחמת המפרץ שהפך פס ייצור למסיכות קורונה

זו הסיבה שמחירי מסיכות הפנים קפצו במאות אחוזים
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

'בחדרי חרדים' יצא לבדוק מדוע מחירי מסכות הפנים האמירו כל-כך וטיפסו במאות אחוזים מאז פרוץ משבר הקורונה, ועל הדרך גילה איך הוסב מפעל ששימש בתקופת מלחמת המפרץ לייצור מסכות אב"כ למפעל לייצור מסכות נגד הקורונה.

אך לפני הכל נפתח בסיפור משעשע: פעם באו הבדחן ו"עלינו לשבח" לפני הרבש"ע ובכו לפניו. "אנשים מזלזלים בנו" הם אמרו. "הם נוטים להסתכל עלי כאדם לא רציני", טען הבדחן, "הם ממלמלים אותי בחופזה בסוף התפילה", אמר ה"עלינו לשבח" בדמעות. ואיך "פיצה" אותם קל רחום וחנון? לבדחן נתן את ה"פורים רב", פעם בשנה שעיני כל העם נשואות אליו, ול"עלינו לשבח" נתן את הימים הנוראים בהם הוא נאמר בחיל ורעד באמצע התפילה.

בדחני העיר אומרים, שאל התביעה הצטרפו גם מסיכות הפנים, ולהם נתן הקב"ה את הקורונה. אין ספק, כעת היא שעתן הגדולה.

מסיכת פנים רגילה, זו שעד לפני חודש הייתם קונים 20 ב-10, תעלה לכם עכשיו 2.5 שקלים ליחידה, ומסיכה קצת יותר טובה תעלה 30, 40, ואפילו 100 שקלים.

"זה לא עניין של היצע וביקוש", אומרים לנו בסופר פארם, שם מוכרים את המסכות הללו. לדבריהם, הם לא מרווחים כלל על המסיכות. ואיך הם מסבירים את עליית המחירים במאות אחוזים? פשוט מאוד. אבל לפני זה, סקירה קטנה.

בעקבות הקורונה, נוצר מחסור חמור במסיכות. במרבית המדינות בעולם הכריזו על המסיכות כפריט חיוני שאסור למכור מחוץ למדינה. אם כן, נוצר מצב שבו אי אפשר לייבא מסיכות, ומנגד גם קשה לייצר אותן בארץ בגלל שמרבית מחומרי הגלם מגיעים מסין, שם כידוע המפעלים עדיין שובתים.

אם כן, מחיריהן של המסיכות האמירו, ומסיכה שעד היום הייתה נמכרת בחצי שקל, תמכר היום בשניים וחצי שקלים וזה עדיין יהיה מחיר עלות.

המפעל ממלחמת המפרץ שהוסב לייצור מסיכות קורונה

המבוגרים מבין הקוראים ודאי זוכרים את מפעל "שלאון" שייצר את מסיכות האב"כ המגושמות בזמן מלחמת המפרץ. אז נכון, טילים כימיים לא נורו אז לעבר ישראל, אבל הרבה מאוד ידע נצבר בתקופה ההיא. כעת, מפעל "שלאון" גוייס למאבק הלאומי בקורונה, ובעוד בכל רחבי הארץ מקצצים בעובדים, ב"שלאון" לא מפסיקים לעבוד. המטרה: עשרות אלפי מסיכות זמינות.

בשונה ממסיכות ה-N95 המוכרות - שכפי ששמן מלמד עליהן - מסננות 95% מהחלקיקים, המסיכות של "שלאון" מסננות למעלה מ-99.9% מהם. בנוסף, כיוון שהמסכה אמורה לשמש שוטרים ואולי גם רופאים בעתיד, היא מכסה רק חצי פנים, כדי שיהיה נוח לעבוד איתה. כמו כן, היא אינה חד-פעמית, ואין מגע בין המסנן לבין פני המשתמש בניגוד למסכת N-95, ואף ניתן להחליף בה את המסננים על פי הצורך.

כאמור, ב"שלאון" מקווים לייצר עשרות אלפי מסיכות שילכו לכוחות הביטחון והרפואה ואולי אף לאזרחים, ובימים בהם מסיכות הפכו לנכסים לאומיים, טוב שיש לנו מפעל קטן תוצרת כחול לבן, שיכול לספק לנו את הפריט הנחשק, קרי: מסיכת פנים.

קורונה מסיכת פנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד