י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
איך מתמודדים עם המשבר?

פשיטת רגל בצל נגיף הקורונה: המומחה מסביר

פשיטת רגל בצל הנגיף: במצב בו יש חובות רבים שהולכים ונערמים - ייתכן שעקב חוסר הוודאות לא תהיה כל אפשרות לפרוע את החובות • התוצאה - יבוצעו הליכי פשיטת רגל • איך מתמודדים עם המשבר הכלכלי שנוצר על רקע הקורונה? עו"ד יהודה קריספין מסביר

פשיטת רגל בצל נגיף הקורונה: המומחה מסביר
קורונה בשוק מחנה יהודה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המצב הכלכלי הקשה שנוצר כתוצאה מנגיף הקורונה מביא רבים למצב של לחץ אדיר מהחובות הרבים אותם הם יצברו מבלי לדעת מה יהיה עם אותם חובות. חוסר הוודאות במצב הנוכחי מביא עמו שאלות רבות, כגון: כמה זמן המצב הזה יימשך? מה יהיו ההשלכות? האם יפוצו על העדר הכנסות / הפסדים? וכו'.

ישנן השערות רבות וחילוקי דעות לגבי משך זמן המגיפה. גם המומחים האופטימיים ביותר מעריכים כי מצב זה יימשך לא פחות משלושה חודשים, זהו משך זמן לא מבוטל שיכל להביא למשבר כלכלי משמעותי.

במצב בו יש חובות רבים שהולכים ונערמים וייתכן שעקב המצב הנוכחי וחוסר הוודאות לא תהיה כל אפשרות לפרוע את החובות, התוצאה: יישלחו תביעות הוצאה לפועל, ייעשו עיקולים וכו'... לשם כך, יש הליך הנקרא "פשיטת רגל", או בשמו החדש "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי".

נקודת הסוף של ההליך הוא, החייב נשאר ללא חובות כלל (!) ע"י כך שכל חובותיו נמחקים או בשמו הידוע "הפטר". זהו הליך "חסד" של המדינה כהבנה שישנם אזרחים שייצברו חובות מבלי שתהיה להם אפשרות לפרוע אותם. בכדי שאזרחים אלו "החייבים" לא יחיו לנצח עם החובות, נותנים להם אפשרות להתחיל מחדש ולהשתקם.

אפשרות להתחיל מחדש ולהשתקם. עו"ד יהודה קריספין. צילום: באדיבות המצלם

מהו ההליך? בתחילה עורכים חישוב ובדיקה לגבי כל החובות שיש לחייב, איך הם נוצרו והאם הם נעשו בתום לב. לאחר מכן, כל החובות מוגשים לכונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) , כמובן על ידי עו"ד המתמחה בהליך זה. כל טעות בהגשת החובות עלול להכשיל את כל התהליך.

לאחר הגשת החובות, בהליך שנמשך כחודש וחצי (ייתכן ופחות) מנפיק כונס הנכסים צו שבו הוא מורה על הקפאת כל ההליכים נגד החייב. בין אם מדובר בחובות לאנשים פרטיים, חברות, בנקים, עיריות והוצאה לפועל. כל הגופים האמורים אינם יכולים לפעול נגד החייב בכל משך הליך פשיטת רגל.

החייב מצידו נדרש לעמוד במספר מטלות שמטיל עליו הכונס הרשמי, כמו: תשלום חודשי של סכום מסוים שעולה לאחר תחשיב של הוצאות והכנסות, כמובן תלוי בעו"ד ודרך הצגת הנתונים.

החייב יידרש "לחקירת יכולת" שבה יחקרו את החייב לגבי הכנסותיו והוצאותיו, בכדי להבין האם החייב נשמר בהוצאותיו או שהוא מפריז בהוצאותיו בחוסר אחריות, כל חודשיים יוגש דו"ח לגבי הכנסות והוצאות.. ההוצאות וההכנסות ייבדקו ע"י כך שישנה חובה על החייב לשמור קבלות של כל הוצאה שהוא מוציא, ממש כך, יש לשמור קבלה על נסיעה באוטובוס עם עלות של שנקל.

כל סטייה של החייב מהכללים שאותם הוא חייב למלא, ייגרמו לפיזור התיק ולהחזרת חובותיו לשערי ההוצאה לפועל.

לאחר כל התהליך שנמשך שנה לערך, מתקיים דיון עם החייב. מיקום הדיון תלוי בגובה החובות, ככל שמדובר על חובות מעל 150 אלף שקל הדיון יתקיים בבית משפט השלום מתחת לסכום זה הדיון יתקיים אצל רשם ההוצאה לפועל.

לאחר סיום הדיון, תינתן הצעה הממונה מטעם הכונס עם תכנית לשיקומו של החייב. ייתכן וכל החובות יימחקו, או שעל החייב להגיע להסדר על סכום מסוים קטן לאין ערוך מגובה חובותיו אתם התחיל את ההליך.

נציין לסיום: ככל שיש לחייב נכסים, ההליך עצמו מוטל בספק ויידרש הליך אחר בהוצאה לפועל. פשיטת הרגל הינו צעד חריג, אך באין מנוס יש לפנות לעו"ד המתמחה בתהליך. הכותב הנו עו"ד מתמחה בדיני חדלות פירעון (פשיטת רגל) משפחה-צוואות -ירושות ומקרקעין.

טל: 0546785390

מייל: [email protected]     

קורונה פשיטת רגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד