י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בעקבות הנגיף המתפשט

רק השנה: בחסידות החליטו להקל בחומרות פסח

בחסידות קרלין סטולין משחררים את החסידים מחומרות הפסח שהיו נוהגות עד כה עקב המצב הקשה ונגיף הקורונה המתפשט, בחסידות הבינו כי המצב הכלכלי הקשה, המחסור בחנויות, וזוגות שיעשו פסח לראשונה בביתם יביא למצב קשה יותר ולכן בהוראת שעה הוחלט על הפחתת החומרות לפסח

רק השנה: בחסידות החליטו להקל בחומרות פסח
חסידים בהכנות לפסח צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90

בחצר חסידות קרלין שהיו הראשונים לזהות את המגיפה, עוד קודם חג פורים, בהוראות שנתן האדמו"ר לחסידים בימי הפורים, שלא להשתכר, לא להתקרב וכדו' ואף הראשון שסגר את בתי הכנסת, כעת וועד רבני החסידות יצאו בקריאה להקל על החסידים והמשפחות הנמצאים בביתם בתקופה קשה זו של ערב פסח. 

"הנה ידוע כי חסידים ואנשי מעשה היו נוהגים להרבות בחומרות ודקדוקים בחג הפסח, הן בהכנה דרבה בביעור חמץ בכל כוחו, והן בהידור אפיית המצות עצהיו"ט. בפרט רבותינו הקוה"ט היו נוהגים בחומרות רבות, וכידוע מהאר"י הקדוש זיע"א כי הנזהר ממשהו חמץ בפסח מובטח לו שלא יחטא כל השנה".

"אולם, ההשגחה העליונה סובבה כי בשנה זו יהיה מוטל עלינו להרבות ולהדר בכל מאמצי כוחנו במצוות 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', ואי לכך ייתכנו שינויים בהנהגות אצל כל יחיד ויחיד כרצון ה' ויריאיו. ומסתמן שהחומרות הנהוגות מדי שנה בחג הפסח יהיו קשות לביצוע אצל חלק מהציבור וכפי שיפורט מסיבות שונות, כגון: מצב כספי קשה, מחסור בחנויות, או מחסור במצות מהודרות בפרט עבור הילדים הקטנים, וכמו"כ מחמת שמירת האוירה הרגועה בבית עם בני הבית והילדים, וכהנה רבות, על כן באנו בזאת לפרט את החומרות שאפשר להקל בהן".

א. להלן רשימת חומרות שנוהגים להחמיר בפסח מטעם 'חומרא' או מנהג ומסורה ולא מטעם עיקרא דדינא בשו"ע, והשנה אפשר להקל בהן:

1. ההקפדה על מצות שנאפו בערב פסח לליל הסדר. 2. ח"י מהלישה. 3. מצות רש"י ריחיים של יד. 4. מצות חבורה 5. הכנת מים מערב פסח לשימוש בכל החג. 6. שלא לאכול מאכלים חלביים. 7. שלא לאכול פירות או ירקות מסויימים 8. להדר ולהכין מאכלים בבית ולמעט ככל האפשר לקנות מוצרי מאכל מוכנים. 9. שלא להכשיר כלים של כל השנה עבור פסח. 10. שימוש בכלים חד פעמיים, שיש המחמירים לקנות רק אלו שהם  כשרים לפסח [הכוונה לפלסטיק רגיל, למעט נייר ופלסטיק קשה או יקרים שדינם שונה קצת]. 11. כמו כן ההקפדה על הכשרים מסוימים, הן בדברי מאכל והן בכלים חד פעמיים, גם מי שבכל השנה מהדר ומקפיד לאכול רק מהכשר מסויים, מפאת המצב אפשר להקל כהוראת שעה לאכול מההכשרים המקובלים אצלינו. 12. אלו המחמירים שלא למכור חמץ גמור במכירת חמץ [כאשר השנה ישנם הרוצים למכור גם חמץ גמור מפאת הלחץ של אי-הידיעה מה יהיה אחרי פסח, או משום הפסד וכדומה.

ב. מעבר לכך, ישנן שתי חומרות שבהן לא רק שאפשר להקל, אלא שמחמת המצב - אדרבה, צריכים להקפיד אלו שמחמירים בדרך כלל בפסח שלא לשטוף את כלי האוכל עם סבון.  בהן כדי להחמיר בפקוח נפש כדלהלן .אלו שמחמירים בדרך כלל בפסח שלא 2 . וכדו', השנה יש להקפיד בדווקא לשטוף את הכלים בסבון וכדו' להשתמש עם כלים חד פעמיים, השנה יש להדר ולהשתמש דווקא בכלים חד פעמיים אפילו לשימוש עם מאכלים חמים בשל חובת ההיגיינה.

ג. וכמו כן לגבי החומרות שמחמירים מאוד בענין נקיון הבית והכנתו לפסח, על כל אחד לדעת כי בעת כזו, אם יש קושי, אין להחמיר יותר מעיקר הדינים הנפסקים בשו"ע, ולכן אין צריך לנקות ולבדוק במקומות שאין מכניסין בהם חמץ, [ואפילו במקום שמכניסין בו חמץ, אם זה לא במטבח וכדו' - במקום אכילה, אפשר להקל על ידי שמוכרים לגוי מקום זה]. כמו"כ במקום קושי אין צורך לקרצף את הקירות, לשפשף ולהבריק את הכלים כמו תנורים וכדו' שלא משתמשים בהם בפסח, אלא ימכרו הכל לגוי. ומובן, שעל כל ספק יעשה שאלת חכם וידון לגופו של עניין.

ד. לגבי תרופות, אלו שאין בהן טעם - מותרות בוודאי בשנה זו אף ללא הכשר. אלו שיש בהן טעם - אם יש בהן חשש חמץ, יש לעשות שאלת חכם, כמו"כ ויטמינים שיש בהם חשש חמץ יש לעשות שאלת חכם.

ה. לגבי טבילת כלים, כאשר אי אפשר לטבול הכלים במקווה, בס"ד יתפרסמו ההוראות בהמשך.

ו. חומרי ניקיון, היגיינה, וקוסמטיקה, אינם צריכים 'הכשר'.

כאן המקום לציין באופן ברור כי כל מה שנכתב כאן שאפשר להקל בהם, אין ההיתר אמור אלא לשנה זו בלבד מחמת המצב,-וכל ערום יעשה בדעת, ועל כן אין צורך לעשות 'התרה', כשיטת הדגול מרבבה (סי' ריד ס"א), מכיון שאינו חוזר ממנהגו לגמרי אלא לשעתו בלבד, וכן פסקו נמי הגר"ש וואזנר וגדולי ההוראה בכה"ג. תקוותנו איתנה שנזכה לראות בישועת הכלל והפרט ולאכול מן הזבחים והפסחים השתא בעיר הקודש והמקדש, אכי"ר. 

קורונה קרלין סטולין ניקיון לפסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד