י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"המצב בעולם קטסטרופלי"

הוסר החשש: בריטניה החליטה; הגופות לא ישרפו

בעוד מנין המתים בעולם מנגיף הקורונה, קיים חשש שבסופו של דבר יחלו במדינות העולם בהם חיים גם יהודים, לשרוף גופות מחשש להידבקות מהם או בשל חוסר המקומות קבורה | רבני הקהילות נאבקים באפשרות זו ובבריטניה כבר הושגה הכרעה שהגופות לא תישרפנה

הוסר החשש: בריטניה החליטה; הגופות לא ישרפו
הלוויה בשמגר בעידן הקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממשלת בריטניה נסוגה בה מההחלטה לשרוף את גופותיהם של נפטרים מנגיף הקורונה לאחר התנגדות עזה למהלך מצדם של יהודים ומוסלמים.

בעקבות העלייה הדרמטית בכמות הנפטרים מקורונה באנגליה, הניחה הממשלה בפני הפרלמנט הבריטי החלטה המסמיך את הרשויות לשרוף את קורבנות הקורונה, וזאת כדי לחסוך במקומות קבורה. הקהילות יהודים והמוסלמים במדינה, התנגדו בתוקף להצעה.

בית הדין הגדול בלונדון פנה בבהילות בחצות הלילה אל יו"ר ועד רבני זק"א הגאון הרב יעקב רוז'ה, בבקשה לקבל חוות דעת הלכתית ששריפת גופות נוגדת את ההלכה היהודית, ושזה מהווה פגיעה חמורה באמונה היהודית.

הרב רוז'ה המשמש גם כחבר מועצת הרבנות הראשית ויו"ר 'ועד כבוד המת' ברבנות הראשית. הוציא מכתב מנומק על האיסור החמור בשריפת גופות וחילולם ועל החשיבות בהבאתם לקבורה על פי כללי ההלכה היהודית. הרב אף צירף פסק דין של הרבנות הראשית לישראל משנת 2007, בצירוף מאמר ארוך ומנומק של הרב הראשי לישראל דאז הרב יונה מצגר, על האיסור החמור בשריפת גופות.

מצוידים בפסק הדין ובחוות הדעת ההלכתית, פנו רבני וראשי הקהילות היהודיות בבריטניה לשרים וחברי פרלמנט בבריטניה, בבקשה לשינוי הצעת החוק. ואכן, אחרי כל ההשתדלויות, הצעת החוק שונתה בהוספת סעיף, שכל משפחה שתתנגד מטעמי דת או מצפון בשריפת גופת יקירם, הגופה לא תישרף.

אישים פוליטיים הודו לשרים בממשלה וחברי הפרלמנט שעזרו ללחוץ על ביטול ההחלטה. מספר מקרי המוות מנגיף הקורונה ברחבי בריטניה עלה בממוצע יומי לכארבע מאות נפטרים והרשויות הכריזו על עוצר מלא למעט חנויות אוכל ובתי מרקחת.

נציגת בית הנבחרים הבריטי, נאז שאה, אמרה: "הוקל לי שהממשלה הקשיבה לדברים שאמרנו על קבורות דתיות עבור אנשים מוסלמים ויהודים והביאה תיקון שיענה לדאגות שלנו. אני לא צריכה עכשיו להעביר את התיקון שלי להצבעה. תודה רבה לכולם על התמיכה!".

יהודה משי זהב יו"ר זק"א מסר בתגובה: "המצב בעולם קטסטרופלי, מאות מתים בכל יום כתוצאה מהנגיף, לצערי בין הנפטרים גם יהודים, אנחנו מקבלים עשרות פניות מקהילות יהודיות ברחבי העולם, לבקשות עזרה מול הרשויות במניעת שריפת הגופות, אנחנו נעשה כל מאמץ בכדי לשמור על כבוד המת כפי שאנחנו נלחמים תמיד. אנחנו מתפללים כל יום ומקווים שהמגפה תיעצר ושנוכל לטפל רק באירועים משמחים".

שריפת גופות קורונה בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד