י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הקהילה במצב קשה ביותר"

איך מתמודד העולם היהודי עם נגיף הקורונה?

בית מדרש רבני באונליין, ברית מילה בשידור חי ודאגה לאוכל כשר. דן לביא כתב יהדות התפוצות ב"ישראל היום" בדק: כיצד מתמודדות עשרות קהילות יהודיות עם הקורונה

איך מתמודד העולם היהודי עם נגיף הקורונה?
יהודי מתפלל לעצירת מגיפת הקורונה צילום: דוד כהן, פלאש 90

השינוי ההיסטורי, המואץ שמתרחש בעולם כתוצאה מנגיף הקורונה, הוא כבר עובדה מוגמרת. העולם נדרש לבצע התאמות מהירות למצב החדש והמאתגר.

דוגמא מוחשית לשינוי אורחות החיים באחת, אירעה ביום שלישי, כשהוכרזו ההנחיות על סגר מלא בבריטניה. הציבור המבולבל, שעוד השבוע שוטט בהמוניו בפארקים וגדש את רחובות הממלכה נאלץ לעבור למצב של זהירות רבתי, ערנות והישארות בבתים.

על רקע תמונת מצב מעשרות נציגויות משרד החוץ ברחבי העולם, בחן כתב "ישראל היום" כיצד מתמודדים בעולם היהודי עם הקורונה.

בריטניה:

פיליפ רוזנברג, מנהל יחסי הציבור של ארגון הגג "Board of Deputies of British Jews" אומר:
"הקהילה היהודית בבריטניה הגיבה במהירות יחסית למצב החדש, במקביל להנחיות הממשלה ההולכות ונעשות חמורות יותר".
בתי הכנסת ומרכזי התרבות סגורים, לצד רוב בתי הספר ו"תפילות אונליין" הפכו לנפוצות בכל זרמי היהדות. בנוסף, הוקמה רשת של מתנדבים שמסייעים לשלוח אוכל ולספק עזרה בצרכי משק הבית של קשישים. עד כה מתו בקהילה היהודית בבריטניה 20 בני אדם מנגיף הקורונה.

עוד אמר: "מדובר בכשישה אחוזים מכלל קורבנות הנגיף, וזה בפירוש מעורר דאגה. אנו מייחסים זאת לכך שהקהילה היהודית מבוגרת יחסית וממוקמת בלונדון, שבה אירע מוקד ההתפרצות המשמעותי של הנגיף. עם זאת, אין פאניקה בקרב הקהילה, אנו רואים במצב אתגר משמעותי ויהיה עלינו ליטול חלק במאבק באויב הבלתי נראה הזה".

איטליה:

"הקהילה במצב הקשה ביותר במאה השנים האחרונות"

ובינתיים באטליה, הטרגדיה האדירה, נוכח קורבנות הקורונה, נפוצה בכל רחבי העולם, ואינה פוסחת גם על הקהילה היהודית, שמונה 15 אלף יהודים. נשיאת הקהילה היהודית של רומא, רות דורגלו, אמרה כי: "הקהילה נמצאת במצב הקשה ביותר במאה השנים האחרונות, למעט מלחמת העולם השניה".

הלכה למעשה, אחת הבעיות הקריטיות היא המחסור בציוד רפואי ועבור בתי האבות. בפועל, בתי הכנסת סגורים, בתי העלמין פועלים תחת מגבלות כבדות, המקוואות פתוחים לסירוגין. מוסדות הקהילה מסייעים במזון ובשירותים וכן במערך של תמיכה נפשית (הסוכנות היהודית וקרן היסוד נרתמו למען הקהילה היהודית).

אטלנטה:

ברית מילה ב-'FaceTime'

סימני שאלה רבים מורגשים בימים אלה גם בקרב הקהילות היהודיות במדינת ניו יורק שבארה"ב- שבה כמחצית מההדבקות שנרשמו בארה"ב - ובפרט בקרב השכונות החרדיות. נכון לעתה ישנם יותר מ-300 נשאים מאומתים של קורונה בקהילה, כמות גבוהה למדי ביחס לחלקם באוכלוסייה הכללית, כשההערכה היא שהמספרים האמיתיים גבוהים הרבה יותר.

הפדרציה היהודית של ניו יורק הודיעה כי תקצה 23 מיליון דולר סיוע חירום לקהילה שבמדינה. בפועל, הסיוע הכספי יופנה לאספקה של מזון לקראת חג הפסח, כמו גם למשלוחים של ארוחות ליל סדר מוכנות, שיחולקו ליהודים בניו יורק שבודדו או הוסגרו לאחרונה כתוצאה מהמגפה.

אריק גולדשטיין, מנכ״ל הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA) אמר:
"סבב המענקים הראשון הזה הוא חלק קריטי במאמץ הנרחב של הפדרציה לתמוך בתושבי ניו יורק הזקוקים לסיוע כתוצאה מהמשבר הקשה שאותו אנו חווים".

במקביל, על רקע מצוקת המתפללים מכל זרמי היהדות, אתר ייעודי של פדרציית ניו יורק יציע חיבור לבתי כנסת וירטואליים רפורמים, קונסרבטיבים, אורתודוקסים ועוד.

קורונה איטליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד