י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בגלל מגיפת הקורונה

מסתמן: הקהילה תחגוג את הפסח ללא מצה ומרור

לא די בכך, בקהילה היהודית מתמודדים עם מצב קשה בהרבה. לפי מה שנראה כעת, יאלצו משפחות השלוחים ומאות רבות של משפחות יהודיות שנמצאות בקשר מתמיד עמם סביב ימות השנה - הן בבית הכנסת המרכזי של קישינב והן בערי השדה, למצוא את עצמן ללא מצות שמורות

מסתמן: הקהילה תחגוג את הפסח ללא מצה ומרור
אפיית מצות עם מסכות וכפפות צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

מולדובה היתה המדינה הראשונה מכל מדינות ברית המועצות שאליה שלח הרבי מליובאוויטש את חסידיו לפעול בקרב יהודים שהיו מנותקים שנים ארוכות בכוח הזרוע, מיהדותם. מאז הגיע אליה הגאון החסיד הרב זלמן אבלסקי זצ"ל לפני 30 שנים שנה החלה היהדות לפרוח בה, וכיום מתגוררים בה 4 זוגות של שלוחי חב"ד, לצידו של הרב יוסף יצחק אבלסקי - בנו וממשיך דרכו של הרב זלמן זצ"ל שמכהן כרבה הראשי של המדינה, שנחשבת לענייה ביותר ביבשת אירופה.

עם פרוץ הקורונה, נסגרו שתי הגבולות היבשתיים של המדינה המסוגרת עם שכנותיה היחידות, רומניה ואוקראינה והמצב הכלכלי בה, בכי רע. בהיותה מדינה ענייה ונחשלת, מסתמכת מודלובה בעיקר על יבוא של מוצרים שונים בדרכים היבשתיות, אולם כעת היא נותרה ללא רזרבות בתחומים רבים. גם הסחורות שהגיעו בדרך האווירית הפסיקו להגיע, ומלאי המזון ומצרכי היסוד במדינה הענייה הולכים ומתדלדלים במהירות.

וכאילו לא די בכך, בקהילה היהודית מתמודדים עם מצב קשה בהרבה. לפי מה שנראה כעת, יאלצו משפחות השלוחים ומאות רבות של משפחות יהודיות שנמצאות בקשר מתמיד עמם סביב ימות השנה - הן בבית הכנסת המרכזי של קישינב והן בערי השדה, למצוא את עצמן ללא מצות שמורות. בשל המצב, נעשה ניסיון להקים במדינה במהירות מאפית מצות, אולם הדבר לא יצא לידי פועל. בכל השנים שעברו, היו המצות מגיעות מהקהילה היהודית באודסה בראשות הרב הראשי הרב אברהם וולף, אולם הפעם כל המאמצים נתקלו בקיר אטום.

הרב שמואל זלמנוב, משלוחי חב"ד במדינה שהופקד על הנושא, אומר כי המוצא האחרון הוא להעלות את המצות על טיסת חילוץ של עובדים מולדוביים שאולי תצא מישראל. "כרגע נראה שבדרך הטבע אין לנו סיכוי להשיג מצות ומרור. איננו מכירים עוד קהילה יהודית באירופה או בעולם כולו שנמצאת בסיטואציה כמו שלנו. מרור, גם כך יש בשפע עקב המצב... אבל מצות אין. אנו תפילה שבחסדי שמיים נזכה לנס ולהגעת המצות למולדובה, כמידי שנה בשנה".

מולדובה מצה שמורה קהילה יהודית קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד