י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אם ניעלם - המדינה תפסיד

החברות קוראות: "הצילו את התעופה הישראלית"

שלוש חברות התעופה הישראליות בדרך לקריסה יו"ר אל על מזהיר: "אם ניעלם - המדינה תפסיד בהיקפים עצומים". מנכ"ל ישראייר ויו"ר ארקיע קוראים לאיחוד. כך מפרסם הבוקר (ב') כתב התעופה והתיירות של "ישראל היום"-שמעון יעיש

החברות קוראות: "הצילו את התעופה הישראלית"
מטוס של חברת אל על צילום: unsplash

בחברות התעופה הישראליות הגיעו להבנה שהענף בארץ לא יחזור להיות כפי שהיה ביום שלפני משבר הקורונה.

עד המשבר - חברת התעופה הגדולה אל על הפעילה 45 מטוסים לכ־60 יעדים ברחבי העולם. בשנים האחרונות קיבלה החברה 15 מטוסי בואינג 787 (דרימליינר) והרחיבה באופן משמעותי את היעדים. בשבועות האחרונים נחתה החברה ביעדים רחוקים רבים, ובהם קולומביה, קוסטה ריקה, אוסטרליה, פרו ובקרוב כנראה שגם ארגנטינה, במסגרת מבצעי חילוץ ישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך אתגר הקורונה.

לפני כמה שבועות, עוד הרבה לפני שיא המשבר, דיווחה אל על לבורסה את הדיווח המספרי האחרון שלה. כבר אז, הפגיעה בהכנסות עמדה על כ־160 מיליון דולר. באל על הגישו בקשה לסיוע עם תוכנית התייעלות למשרד האוצר, שטרם הגיב.

יו"ר אל על אלי דפס אומר: "כל מדינה חייבת לשמור על התעשיות המקומיות שלה, ותעופה מגלגלת מיליארדים ומכניסה מיליארדים למדינה. עשרות אלפי עובדים שנתמכים בתעופה משלמים מסים, ואם המדינה לא תטפח את התעשייה הזאת, הוואקום לא יישאר ריק, ייכנסו לכאן חברות זרות והמסים ישולמו באותן מדינות. המסים שאל על משלמת נכנסים לאוצר המדינה והיא עושה עם זה דברים נוספים".

לדבריו: "למדינה יש מניית זהב באל על, והמשמעות היא שהחברה מחויבת להחזיק רק טייסים ישראלים וכך גם המטוסים שייכים למדינה בכל רגע שהיא צריכה אותם, בכל מצב חירום. אנחנו מוקפים מדינות עוינות, ובלי תעופה מקומית חזקה, נהיה במצב בעייתי מאוד".

בתוך כך, ישראייר וארקיע עוברות תהליכי התייעלות, כאשר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ויו"ר ארקיע וקבוצת נקש, אבי חורמרו, בטוחים: המדינה חייבת לסייע בהלוואות ארוכות טווח ובאופן מיידי לאשר איחוד:
"הגענו למשבר במצב אחר מחברות התעופה האחרות, וזה אחרי שביצענו תוכנית התייעלות,תוך כדי המשבר אנחנו מבצעים התאמות חדות, וכרגע אנחנו פעילים עד סוף השבוע, שבסופו נבצע כמעט 40 טיסות חילוץ. אנחנו מבצעים גם טיסת מטען יומית ללונדון ומחזיקים את הקו לאילת עם 3-2 טיסות יומיות. לא הוצאנו את הטייסים שלנו לחופשה ללא תשלום. אנחנו מחזיקים את כולם כשירים עם הורדה בשכר של 60 אחוזים".

בד בבד, יו"ר ארקיע, אבי חורמרו מציין כי החברה זקוקה להלוואה לטווח ארוך בסך 25 מיליון דולר כדי שלא תיסגר: "חייבים לאחד בין שלוש חברות התעופה ואם לא זה, חייבים לאחד באופן מיידי בין ישראייר לארקיע".

יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, אומר כי: "הסיוע לחברות התעופה הוא כפול: אחת - כדי לראות שחברת תעופה לא נסגרת, ואז יש אלמנט רגולטורי שיהיה קשה מאוד לשקם אותו, ושתיים, מדינות העולם מסייעות לחברות התעופה שלהן כדי שיהיו מוכנות ליום שאחרי. אז, כל המדינות ירצו שחברות התעופה יתאוששו, כי זה מה שיאושש את הכלכלה. כל יום שעובר ואין סיוע ישראלי כמו שעושות כל מדינות העולם, משמעו - תעופה מוחלשת יותר ברגע שהמשבר יתקרב לסיומו. היעדר סיוע היום הוא סוף התעופה הישראלית בעתיד הקרוב".

אל על קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד