ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
"משלמים את מחיר הפורים"

ראשי מערכת הבריאות: חוששים מאוד לקראת חג הפסח; נערכים לתרחישי סגר על ערים חרדיות

משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות ופרופ׳ סיגל סדצקי ראש שירותי בריאות הציבור קיימו היום תדרוך בנושא ההתמודדות עם נגיף קורונה והשיבו על שאלות חשובות בנושא

ראשי מערכת הבריאות:  חוששים מאוד לקראת חג הפסח; נערכים לתרחישי סגר על ערים חרדיות
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב ערך היום תדרוך מיוחד יחד עם פרופ׳ סיגל סדצקי ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. השניים עדכנו לגבי מצב התחלואה בישראל וגם ענו על מבחר שאלות חשובות.

עיקרי הדברים מתדרוך משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות ופרופ' סיגל סדצקי ראש שירותי בריאות הציבור, בנושא ההתמודדות עם נגיף קורונה.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "אנחנו מתחילים היום לעדכן גם בשידור לייב על תמונת המצב וההנחיות ולקבל שאלות. אנחנו עוקבים אחר התחלואה בארץ ובעולם. התמונה שאנחנו מסתכלים עליה היא תמונת מצב החולים הקשים המונשמים והנפטרים. אתמול ראינו עלייה גדולה ביום אחד שהתמתנה. עדיין אי אפשר לראות מגמה כזאת. אנחנו חוששים לקראת חג הפסח, אם אנשים לא יקפידו נראה עלייה במספר הנדבקים. היום אנחנו משלמים את המחיר של אירועי הפורים וחוששים שחג הפסח יהיה דומה".

"אנחנו ממשיכים בהגברת כמות התגבור. אנחנו מרחיבים את מספר החולים הנבדקים ועומדים ביעדים.

"אנחנו בוחנים את עניין המסכות. ארגון הבריאות העולמי הכריז שהמחלה עוברת רק ברסיסי רוק ולא דרך האוויר. זה גורם למספר מדינות לגבש המלצות על הליכה עם מסיכות, אשר חשוב לציין שלא גורמת לשינוי מדיניות של יציאה מהבית. אנחנו בוחנים כיצד להשתמש במסיכות מאולתרות כמו חתיכת בד וכדומה. אנחנו נדריך כיצד לעשות זאת"

ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי: "החדשות הטובות הן שהרושם בימים האחרונים הוא שאותם חולים חדשים מהגל האחרון נמצאים במצב יציב. האסטרטגיה שלנו מביאה אותנו למקומות טובים. יש לנו אינדיקציה טובה שגל החולים האחרון היה מורכב מהאנשים החוזרים מחו"ל והמגעים שלהם, יחד עם משבר חג הפורים. העובדה הזו מדגישה את החשיבות של שמירת ההנחיות והבידוד החברתי, במיוחד בחג הפסח. אין להפר את הבידוד החברתי בחג.

"הבידוד החברתי צריך להישמר בכל האוכלוסיות בייחוד באוכלוסיות צפופות בהם קל למחלה להתפשט. אנחנו מרחיבים את היקף הבדיקות וצוות מומחים הוסיף אינדיקציות נוספות. כשישנה התפתחות במחלה במוסד לאוכלוסייה מסוימת, נבצע בדיקות לכולם. הגברנו את כמות הסקרים שאנו מבצעים על מנת לעמוד את שיעור המחלה".

• מה מדיניות המשרד על לבישת מסיכה?
נוציא היום הנחיות מסודרות, אין צורך ללכת עם מסיכות רפואיות. תקבלו הנחיות מסודרות. זה לא משנה את המדיניות של מי שיכול לצאת מהבית ומתי.

• האם יהיה סגר על ערים מסוימות?
אתמול הייתה שיחה של ראש הממשלה עם שר הבריאות ושר הביטחון ואנחנו נערכים לכל תרחיש יחד עם פיקוד העורף והממשלה.

• חוץ מבני ברק יש עוד מוקדי התפרצות מדאיגים?
אנחנו מודאגים מאזורים עם צפיפות גבוהה. כדי להתמודד עם העניין צריך להביא כלים של הסברה ותודעה כמו שנעשה בימים האחרונים. הדבר השני הוא לתת כלים להתמודד עם ההנחיות. במקומות צפופים לא כולם יכולים לשמור על הבידוד וחשוב לדאוג לכך שכולם יוכלו ליישם את ההנחיות. יש עבודה של מתקני בידוד למי שלא יכול לאפשר זאת.

• האם ילדים יחזרו ללימודים אחרי פסח?
זאת החלטה שמתקבלת בפורום הממשלה, בניתוח הנתונים קשה לראות זאת קורה אך המדיניות דינמית.

• האם יש עוד הנחיות לחג הפסח? אפשר הרחבה על אפליקציית המגן?
את חג הפסח חוגגים בבית במסגרת המשפחה הגרעינית בלבד. לא הולכים לסבא וסבתא אלא מתקשרים אליהם בזום או בטלפון. אנשים נדבקים ממפגשים. אפליקציית המגן פותחה עם המשרד ואנשי טכנולוגיה מובילים בעולם והיא אומרת האם הייתם במגע עם חולי קורונה. האפליקציה זמינה לכל טלפון חכם.

• יש אסטרטגיית יצאה מהאירוע?
אנחנו עובדים על מספר תרחישים לגבי היציאה מהאירוע. לא נראה קו רציף של יותר בידוד ואז הקלה. מדובר על מחזורים בהם יהיו הקלות והחמרות מסוימות. המצב בכל פעם יוערך על פי המצב ואופי התחלואה. התחלואה שונה במקומות שונים ויש לנתר את האוכלוסיות על פי נתונים מעודכנים.

• מה לגבי בתי אבות ומוסדות סיעודיים?
התחלנו לפעול מול משרד הביטחון ופיקוד העורף שיתחיל לקחת אחריות על מוסדות אלה. תהיה נוכחות של חיילים שיראו ששומרים על הכללים ומתנהגים לפי ההנחיות, ואם צריך תגבור אז גם לדעת לסייע בכך. פיקוד העורף נערך לסייע בכך ולא רק לקשישים אלא גם לאוכלוסיות בסיכון. היום התחילו בדיקות רחבות במוסדות על מנת לעלות על הבעיה מוקדם.

• מה המלצותיכם לניקיונות לפסח?
לגבי ליל הסדר, יש להעביר עם המשפחה הגרעינית. קניות עדיף לעשות באמצעות משלוחים, אנחנו מכירים את הקושי אך זה חשוב. יש להיזהר מהחשיפה הנגרמת מהיציאה לקניות. ניתן הנחיות על הגעלת כלים ושריפת חמץ בסמוך לחג.

• מה לגבי מוסדות בריאות הנפש? האם תוכל לפרט על החקירה של ראש הממשלה בחשיפתו לנגיף?
לכל בתי החולים לבריאות הנפש יש מחלקות ייעודיות לחולי קורונה ויש מעקב אחר העניין הזה. לגבי ראש הממשלה, אנחנו לא מספרים על כל אדם פרטנית וכך נעשה גם עם ראש הממשלה.

• כיצד מתבצע טיפול באנשים עם מוגבלות?
תלוי בכל אדם לפי המקרה שלו. בתי החולים ערוכים לקלוט את כל סוגי האנשים.

• האם יאשפזו חולי קורונה בבתי חולים פרטיים?
זה תלוי בהיקף החולים. ביקשנו מבתי החולים להיערך. יש שם מכונות הנשמה ותשתית פיזית.

• מותר לקופות החולים לקחת דגימות ללא מד"א?
הדבר הותר לפני כמה ימים כבר. קופות החולים יכולות לקחת דגימות והן משתתפות במאמץ. במרפאות זקיף אנחנו בודקים גם את הערכת המצב של תחלואה בשפעת, הן תוגברו ומשתתפים במאמץ.

• הנתונים בירידה?
אנחנו לא יודעים כרגע, אנחנו מסתכלים על כלל העולם ורואים את העלייה גדלה. אנחנו כמעט במצב של 80 אלף חולים מדי יום בעולם וזהו גל גדול שמשפיע עלינו. אנחנו מודאגים ממה שקורה אצל השכנים שלנו ומוקדם לדבר על אופטימיות. אנחנו חושבים ומקווים שהצעדים ימשיכו עד חג הפסח ולאחר מכך נוכל להחזיר פעילות במשק. אנחנו מסכלים על מספר החולים וחוששים שתיווצר הדבקה סביב החג.

• אוכלוסיות מהמגזר הערבי או חרדי?
היכן שקיימת צפיפות שם הווירוס יכול להתפשט במהירות. קודם כל יש להקפיד הקפדה יתרה על התקנות. אנחנו פועלים באוכלוסייה החרדית על לאפשר את ביצוע התקנות ובהסברה. צריכה להיות קיימת אפס סבלנות על הפרת התקנות.
אנחנו מתגברים את כמות הבדיקות ובודקים את האוכלוסיות החרדיות כך גם בדיקות סימפטומטיות במגזר הערבית. ההיענות בתת האוכלוסייה נמוכה יותר. אנחנו מקווים שיגיעו להיבדק על מנת לבודד את החולים.

• האם טיפות החלב ממשיכות לעבוד?
טיפות החלב פתוחות, החיסונים ממשיכים להינתן וחשוב להגיע ולא לאחר בחיסוני השגרה. אנחנו לא רוצים מגפות נוספות על המגפה הזו. בדיקות סקר מתקיימות עד גיל חודש. כשיש בעיה ניתן להתייעץ עם האחיות.

• האם מי שחלה יכול להדבק שוב?
נכון לידע שקיים היום המחלה היא חד פעמית. בהמשך ובעתיד אם יחולו מוטציות בווירוס נהיה במצב אחר. אדם שהחלים מחוסן.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "תקפידו על ההנחיות זאת הדרך היחידה להצליח. גם אם ניכרת ירידה אל תקלו בזה ראש, זה יכול להיות עניין רגעי שישתנה אחר כך. אל תגרמו לנו לאבד יתרון יחסי שהשגנו. ישראל נמצאת במקום טוב והיא יכולה להשתנות ברגע אחד. פסח יכול להיות סיכון גדול. נחגוג את פסח עם המשפחה הגרעינית בלי משפחה מורחבת אלא רק דיירי הבית. חג שמח, קטן ואינטימי".

קורונה משה בר סימן טוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד